Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lilla tråden om Hajar på film!

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Affe, 6 oktober 2016.

1. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Här kan vi rekommendera filmer med hajar i huvudrollen eller om dom bara finns med för att glufsa i sig lite människor så där, ja ni fattar nog vad jag är ute efter.

Då jag är sjukt fascinerad av hajar, för det har jag nog varit sen barnsben som jag kan komma ihåg. Allt som har med hajar att göra är fullt titt-bart. Dokumentärer som går på TV, när shark week går av stapeln på Discovery Channel så sitter man som gjuten framför rutan. Men nu handlar ju inte denna tråd om dokumentärer om hajar på TV, utan om Hajar som har kommit upp på filmduken.

Originalet från 1975 är ju en tidlös klassiker, ingen tvekan om det, rullen jag pratar om är naturligtvis filmen JAWS, men vad har kommit efter denna kultrulle?! Nja...inte är det mycket att hänga i julgranen, men visst finns det en och annan hajfilm efter JAWS som får en att dra upp benen från golvet när man sitter och tittar.

Det finns ett gäng filmer som man får ta det för vad det är, där är det ju mer humor än att det är för att skrämmas, det kan funka ibland faktiskt.

Här är dom filmer jag har. Som sagt så vill jag ha tips på filmer där det finns hajar med i rullen.
    DSC_7702.JPG

En av dom klart obehagligaste hajfilmerna, den är ruggigt bra/väl inspelad, känns fan som det vore på riktigt då det inte verkar vara någon animerad hajkrake som är med, utan dom har klippt in en riktig ser det ut som.
    IMG_2928.JPG

Affes topplista, gällande Hajfilmer.

1. Hajen/JAWS, är nog 1:a för att den är klassikern, när det kommer till Hajar på film.
    2. THE REEF, snudd på att den tog första platsen, ruggigt bra är ingen överdrift att säga. Ska vara baserad på en verklig händelse.
    3. Open Water, den är också lite obehaglig, även denna ska vara baserad på en verklig händelse.
    4. 12 days of Terror, YES, även denna är baserad på verkliga händelser.
    5. Dagerous Water. Efter dessa fem filmer så är det lite svårare att ta ut någon, då dessa är rena c-filmerna, Haha.
    6. JAWS 2
    7. Shark Attack
    8. Deep Blue Sea
    9. Bait
    10. Malibu Shark Attack/Mega Shark in Malibu
    11. Jättehajen - Vinsurfarnas Skräck
    12. JAWS 3
    13. JAWS 4/The Revenge
    14. Swamp Shark
    15. Shark Night
    16. Jurassic Shark
    17. Delad 16 plats; Meda Shark vs Macha Shark, Mega Shark vs Giant Octopus, Sand Shar, Snow Shark, Sharknado, Sharknado 2, Sharkopus

Kom en hajrulle nu i somras The Shallows, har dock inte hunnit kolla in den filmen.

Senast ändrad: 7 oktober 2016
    Stefanweei, rillesnille, -JL- och 11 andra gillar detta.
  2. wadbro

wadbro Stadsbo

Tjohoo, vilken trevlig tråd! Själv väldigt inne på hajar nämnligen. Dock måste jag konstatera att på film-fronten har det det inte hänt ett jotta sen Jaws...

Affe gillar detta.
  3. wadbro

wadbro Stadsbo

Ja, om man inte bortser från alla filmer man kollat med barnen, Hajar som Hajar, Hajar du 1 OCH 2! Åsså Hitta Nemo förstås...

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Älskar hajfilmer och slukar allt som kommer. Du har dock missat Tintorera som kom strax efter Jaws. Tycker nog även att Deep Blue Sea borde åka upp på din lista. The Reef var grym och ser verkligen fram emot The Shallows.

Den här boken måste du dock skaffa!

image.jpeg

vonbahr, eriksson850, Affe och 1 annan gillar detta.
  5. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Den där sprättbilagan är grym!!!

Annars är Landshark ur SNL att rekommendera

IMG_1839.JPG

Affe och Spencer gillar detta.
  6. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Kan inte annat än att hålla med dig! Är nog den bok jag har läst om flest gånger, i den så står det om det som händer i filmen 12 days of Terror. Du har nog rätt, beträffande Deep Blue Sea ;)! Tack för tipsets, ska kolla upp om det går att få tag på filmen Tintorera, borde ju gå att hitta den på ebay med lite tur någon gång.

Den är sjukt bra.
    DSC_7647.JPG

Denna är inte heller så dålig.
    DSC_7650.JPG

Spencer gillar detta.
  7. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Sprättbilagan är awesome :wideyed:, första gången man hade läst boken inkl bilagan så hade man t.o.m svårt att bada i svenskt vatten :D!

Gummo gillar detta.
  8. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    @Affe Tack för tipsen, inte mycket som slår en bra hajrulle!

Affe gillar detta.
  9. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    En jobbarpolare med hajskräck kunde inte ha den hemma. Jag hade den hos mig och fick ta med till jobbet så han kunde kolla ibland på luncherna :D

eriksson850 och Affe gillar detta.
  10. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Haha...ja fa fy fan, då måste man ha mega hajskräck! Mycket underhållande i vilket fall som helst, känner igen beteendet, då det kommer till ormsr. Har svårt att så dom kräken både i böcker och på TV. Att jag någonsin kommer att hålla en i IRL är lika stor chans som att jag skulle gå och vinna drömvinsten på LOTTO :p.

Gummo gillar detta.
  11. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Så sant så sant broder ;)!

Senast ändrad: 6 oktober 2016
    Tomas Eriksson gillar detta.
  12. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    @Affe , du har förresten missat en klassiker: "Jättehajen". Stoooor elak haj i huvudrollen som gör livet svårt för vindsurfare :cigar: Minns den från min uppväxt, hyrt den på VHS ett par gånger :cool:
    press-jattehajen2_resize.jpg
    http://www.imdb.com/title/tt0081677/

Affe gillar detta.
  13. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Nädå...den är 10:a på listan! Men tack för tanken i vilket fall som helst ;)!

Spencer gillar detta.
  14. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Köpte hem 2 nya Hajfilmer från från bukten igår, tyvärr är dom svåra att hitta om du inte kör regions fritt vill säga. Tyvärr så har jag inte det, men det kanske inte vore så dumt och införskaffa. Ska bli kul att kolla på när dom kommer, MoaHahaha!

image.jpeg image.jpeg

Spencer gillar detta.
  15. kabro

kabro Stadsbo

Från:
    Stockholm
  16. mega

mega Borgare

Min stora hobby är vind och kitesurfning. Jag undviker medvetet hajfilmer för dom ställer till det så mycket i hjärnan :arghh:
    En av mina stora mardrömmar är när man är "ganska långt ut" på vattnet och det tillfälligt slutar blåsa, då får man snällt ligga där och flyta tills vinden kommer tillbaka. Medan man ligger där och guppar på djupt vatten ser man alla dessa skuggor röra sig böand vågorna och känner allt möjligt stöta emot våtdräkten... Allt detta är ju bara hjärnspöken, men inte desto mindre blir jag så grymt uppstressad. Tack för den Jaws...
    Allt detta utspelar sig förresten oftast i Kalmarsund, men en större svensk insjö kan nog också funka...
    "The Shallows" sparar jag alltså tills pension, vill inte fresta mer på hobbyn :nailbiting:

Camo00, eriksson850, Jimpa och 3 andra gillar detta.
  17. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Carmen Electra i baddräkt (och ev utan toppen som omslaget hintar) låter som ett vinnande koncept... Men i övrigt är jag försiktigt skeptisk till den rullen... :D

Aquastaren, Camo00, Jimpa och 2 andra gillar detta.
  18. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Haha...kul att du delar med dig med dina tankar ;)!

mega gillar detta.
  19. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Hehe...du kanske har rätt beträffande filmen, men om nu CE blir utan sin överdel, så duger det för mig :p!

Rock_N_Ron gillar detta.
  20. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Googlade för skoj skull. (ja, jag har för lite att göra just nu...)
    Det finns en uppföljare som, inte så överraskande, heter "Three-headed Shark Attack"! :p
    Ett måste(???) i filmsamlingen!

Camo00 och Affe gillar detta.
  21. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    En liten uppdatering bara, hade visst en till Hajfilm i gömmorna visade det sig, inget man blir skitnödig utav, men dock en liten Hajrulle, även ändrat i topplistan, nu har Deep Blue Sea klättrat upp 4 placeringar @Spencer66 ;)!

DSC_7708.JPG

Affes topplista, gällande Hajfilmer.

1. Hajen/JAWS, är nog 1:a för att den är klassikern, när det kommer till Hajar på film.
    2. THE REEF, snudd på att den tog första platsen, ruggigt bra är ingen överdrift att säga. Ska vara baserad på en verklig händelse.
    3. Open Water, den är också lite obehaglig, även denna ska vara baserad på en verklig händelse.
    4. 12 days of Terror, YES, även denna är baserad på verkliga händelser.
    5. Dagerous Water. Efter dessa fem filmer så är det lite svårare att ta ut någon, då dessa är rena c-filmerna, Haha.
    6. JAWS 2
    7. Shark Attack
    8. Deep Blue Sea
    9. Bait
    10. Malibu Shark Attack/Mega Shark in Malibu
    11. Jättehajen - Vinsurfarnas Skräck
    12. JAWS 3
    13. JAWS 4/The Revenge
    14. Swamp Shark
    15. Shark Night
    16. Jurassic Shark
    17. Delad 16 plats; Meda Shark vs Macha Shark, Mega Shark vs Giant Octopus, Sand Shar, Snow Shark, Sharknado, Sharknado 2, Sharkopus

Aquastaren, mega och Spencer gillar detta.
  22. Spencer

Utmärkt!

Affe gillar detta.
  23. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Tycker "Djupet" borde hamna bland topp tre på listan - innehåller en Rolex sub, en Seiko 62mas, Jacqueline Bisset i vit t-shirt och ett par mindre hajar (som försöker bita av lutslangarna i slutet av filmen).

Jimpa och mega gillar detta.
  24. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Camo00, Mforce och mega gillar detta.
  25. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    @Affe läste att det inte är fokus i denna tråd på dokumentärer, men denna måste du se (om du inte redan gjort det)! Magiskt bra enl mig iaf! 80sdb 8.6
    image.jpeg

Model_Citizen, Affe och mega gillar detta.
  26. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Tack för tipset @80s blir att kolla in den!

80s gillar detta.
  27. Spencer

Är faktiskt trist att de görs så få bra hajfilmer, de skulle kunna göra enorma filmer om Zambezihajen aka tjurhajen som faktiskt är ansvarig för de flesta hajattackern. Eller varför inte en om vitfenad oceanhaj som var den som dödade så många under andra världskriget.

Så många hajar, så få filmer, så lite fantasi från filmmakarna..

Affe gillar detta.
  28. ZtaFfaN

ZtaFfaN Stadsbo

Från:
    Tjockhult
    Bekräftat: Du är sjuk @Affe
    Men vi älskar dig!:happyhappy:

Pauledward och Affe gillar detta.
  29. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Tackar, det värmer, Hehe...är det i dubbel bemärkelse just nu då, har varit hemma från skolan hela veckan pga influensa :D.

ZtaFfaN gillar detta.
  30. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Mothafucka... Jag GOOGLADe för att hitta dom sämsta jävla hajfilmerna som fanns, för att vara rolig... MEN, dom fanns alla i din lista...

Tack för den, DOn Pepe

Camo00 gillar detta.