Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Limiterade klockor som håller värdet

Diskussion i 'Diskussion' startad av par, 6 januari 2014.

1. par
    Trådstartare

par Friends of KS

Det släpps hela tiden flera "limiterade" modeller på marknaden. Jag kommer på huvudsakligen 3 märken som jobbar på det här sättet; Omega, hublot och Ap.
    Ofta ser man tex Ap släppa väldigt extrema dyra limiterade klockor döpta efter idrottsstjärnor de pumpat fulla med pengar. Sedan tillverkas de i 200-500 modeller (okej omega jobbar med tusental).

Så fort modellerna är ute hittar man ofta dem till kraftigt rabatterade priser. Känslan är att trots att 200-500 ex är låga volymer så räcker det utan tvekan till att fylla upp efterfrågan och mer därtill. Man har alltså mjölkat ur begreppet och snarare ändrat betydelsen till "tillfällig modell" istället för "begränsad modell"

Nu till frågan, vilka klockor har släppts som har en större efterfrågan än antalet som släpps? Dvs vilka ökade i värde så fort de var ute?

Jag tar det första exemplet jag kommer på. Det handlar inte om mycket pengar men den här LIMITERADE Seikon har åtminstone dubblat i värde sen de släpptes(var det 7-8 mån sen?).

seikoswede gillar detta.
  2. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Panerai och Patek.

mace och par gillar detta.
  3. Falcone

Falcone Stadsbo

Skulle påstå att Patek Philippe är det enda fabrikat där det gäller i varje enskilt fall.

par gillar detta.
  4. Wesslan

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Hade tidigare en Omega Seamaster Planet Ocean Liquidmetal (långt namn) Inte den "nya" liquidmetal utan förra modellen med 2500 verket. Nypriset var 2700eur. Finns 2 på chrono24 nu för 42k och 47k. Jag sålde min för 33. Denna var tillverkad i 1948st efter årtalet seamaster kom.

Sent from my iPhone using Tapatalk

16610 och par gillar detta.
  5. morrism

morrism Friends of KS

16610LV ökar som ett skenande godståg

Anti-Chris gillar detta.
  6. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Var den verkligen limited då?

7. morrism

morrism Friends of KS

Ne, inte i ex. men tidsperiod

8. par
    Trådstartare

par Friends of KS

Jag förstår vad du menar men alla klockor byggs i princip under en viss tid eller förändras osv. 16610Lvn har ökat i värdet sen den släpptes pga Rolex höjt priserna och beg hängt på. Jag tänker på klockor med en direkt värdeökning där de ex som sålts ökat i värde pga det finns färre än vad kunderna efterfrågar.

9. par
    Trådstartare

par Friends of KS

Panerai hade jag inte ens tänkt på. Ge gärna exempel?

10. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Det är väl alla modeller? o_O

morrism gillar detta.
  11. PAM341, PAM382, PAM360, PAM127....

Sir_Pierre och par gillar detta.
  12. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
  13. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Ett exempel där det har funkat är ju på ett par limiterade Glycine-modeller (ex Airman Special II och Vintage V). Dessa släpptes iofs bara i typ 50-100 ex vardera och är svåra att få tag på (åtminstone sist jag kollade).

I Glycines fall annars kan man väl säga att deras LE's i princip matchar antalet intresserade redan från början….. :)

meo_swe, jabla och par gillar detta.
  14. Wesslan

Wesslan Stadsbo

Från:
    En ö
    Rättar mig själv eftersom ingen annan gjort det :) Nypriset var 3700Eur, så ökningen var inte lika kraftig. Men fortfarande mycket bra värdehållning/ökning mot en vanlig PO. Skickar med en bild.

16610 gillar detta.
  15. par
    Trådstartare

par Friends of KS

Jäkligt snygg modell faktiskt!

16. Sir_Pierre

Sir_Pierre Bonde

Från:
    Malmö
    Mer eller mindre alla Panerai är limiterade. Men i olika många antal givetvis. Är dom inte limiterade så görs dom bara över några år och i kanske 3-5 tusen ex ändå bara.. Och nästan ALLA Special Editions bara ökar i värde.. Jag har stött på EN modell som inte ökat i värde.. Annars så är det bokstavligen bättre än pengar på banken.. Vi kan ta det senaste och bästa exemplen nu med PAM382 Bronzo. Listpris runt 85 tusen.. Ett år därefter så fick du betala 3 gånger mer för den. Nu ligger dom runt 200 000kr.

En Special Edition Panerai är oftast i max 500ex.
    Sen har vi vissa riktigt unika grejer som inte bara sålts i under 50ex utan till handplockade köpare också.

masterkiller och par gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield