• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

limma akrylglas - UV?

plattfot

Rolex
Behöver fästa ett glas som har en tendens att vrida sig i boetten trots rätt storlek.
Vet att det finns ett lim som inte avger ångor och därmed missfärgar/immar vid härdning. Någon som har tips på ett bra lim att använda?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det har jag hemma men tror det skapar en mjölkig hinna på akrylen nära limstället när det härdar? Jag får testa på ett gammalt glas.
Är du säker på att det är rätt storlek? Hypo cement fungerar men limmet syns självklart när det torkar (om det är på ett synligt ställe). Nu kommer ju klockan inte att bli vattentät ändå, så om du bara vill förhindra att glaset snurrar i boetten så räcker det kanske med en liten fästpunkt.

Edit: jag hade nog ändå testat med ett 1-2mm större glas istället.
 

plattfot

Rolex
Är du säker på att det är rätt storlek? Hypo cement fungerar men limmet syns självklart när det torkar (om det är på ett synligt ställe). Nu kommer ju klockan inte att bli vattentät ändå, så om du bara vill förhindra att glaset snurrar i boetten så räcker det kanske med en liten fästpunkt.

Edit: jag hade nog ändå testat med ett 1-2mm större glas istället.

Du har rätt - skall testa med ett större glas - men bara 0,1-0,2 mm större. Tror inte jag får dit större.
 

McGyver

Rolex
@eriksson850 - tror du menar 0.1-0.2mm ;)

Både GS Hypocement och UV-Lim fungerar.
GS är ett acetonbaserat lim och börjar härda så fort det kommer i kontakt med luften=>kan bli segt och "trådigt" och du bör jobba hyfsat snabbt.
UV-lim har fördelen att det är mer lättjobbat, du kan torka bort överflöd innan du härdar, flytta runt/ändra läge/fixera och sedan belysa => klart!
 
Topp