• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Limma länk?

Johngalt94

Breitling
Hallihallå!

Lyxade till det nyligen med en jubilee från Strapcode till min Seiko skx171. Efter några dagars bärande lossnade en av skruvarna till länken så klockan föll pladask (Ner i jackan som låg på golvet, tur nog). Jag försökte skruva tillbaka skruven men det kändes som att gängorna inte ville bita i så jag vände mig till Berlins Urmakeri i Linköping och bad de kolla på saken. Eftersom länken var ny så ville jag endast att de skulle kolla och konstatera vad som var felet för att sedan kunna förklara mitt problem för Strapcode. Under väntetiden mejlade jag till strapcode där jag fick snabbt svar tillbaka och jag blev ombedd att fotografera det trasiga så de skulle kunna skicka nya delar. Bums iväg till Berlins för att hämta tillbaka klockan men de hade redan fixat klockan...
Jag frågade vad som var felet och vad de hade gjort, eftersom han inte visste vad som hade gjorts gick han in bakom kassan, bakom ett tygskynke för att fråga urmakaren. Väl tillbaka fick jag ett torftigt svar "Jaa vi har fixat länken, urmakaren säger att hela länken är bristfälligt konstruerad. Skruven var kass men urmakaren limmade tillbaka skruven nu. Länken är ju hel nu men den kommer troligen inte hålla så länge"
Jag nämnde att jag kom för att hämta tillbaka klockan och fotografera de lösa delarna så strapcode skulle ta hand om resten. "Hmm, ja det är ju lite svårt nu"

En annan är ju rätt ny i denna mysiga klockvärlden men att limma känns inte så vanligt? Någon som vet att limma i länkdelar är standard?
Att länken är bristfälligt konstruerad gav mig också lite frågetecken, visst det är ett tredjehandsföretag men har uppfattningen om att strapcode gör bra grejer?
Någon som har bekantat sig med Berlins Urmakeri och kan ge ros/ris?

Läser vederbörande detta får ni respektera min misstänksamma inställning till ingreppet, urmakaren får också gärna komma ut ur skynket för bästa kundbemötande

Väl mött

Klocka.JPG
 

Bilagor

  • Klocka.JPG
    Klocka.JPG
    127.7 KB · Visningar: 29

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Limma kanske inte var den bästa lösningen men alternativet att gänga upp en dimension och sätta in en större skruv kanske inte var något alternativ?
Ett tips kan vara att du försiktigt lossar de andra skruvarna och fäster dom med loctite gänglim så dom inte lossnar i framtiden.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Skruven som lostnade, var det en skruv som du skruvat på tidigare när du t.ex. kortat länken? Tänker så det inte är du som råkat dra sönder gängorna. Det är för övrigt rätt vanligt att man limmar skruvar på länkar, "loctite" är standardfabrikatet. Spontant skulle jag tro att limningen kommer hålla bra om det är gjort av en urmakare som har yrkesstolthet.

Otrevlig urmakare är inte ovanligt tyvärr. Det är kanske inte det yrke man väljer om man vill jobba med människor :p
 

Johngalt94

Breitling
Limma kanske inte var den bästa lösningen men alternativet att gänga upp en dimension och sätta in en större skruv kanske inte var något alternativ?
Ett tips kan vara att du försiktigt lossar de andra skruvarna och fäster dom med loctite gänglim så dom inte lossnar i framtiden.

Ingen aning vad som var alternativen. Har inte grejer för att limma det men ska ju beaktas om de lossnar i framtiden

Skruven som lostnade, var det en skruv som du skruvat på tidigare när du t.ex. kortat länken? Tänker så det inte är du som råkat dra sönder gängorna. Det är för övrigt rätt vanligt att man limmar skruvar på länkar, "loctite" är standardfabrikatet. Spontant skulle jag tro att limningen kommer hålla bra om det är gjort av en urmakare som har yrkesstolthet.

Otrevlig urmakare är inte ovanligt tyvärr. Det är kanske inte det yrke man väljer om man vill jobba med människor :p

Nej jag har inte rört den skruven som lossnade så det måste varit ha varit konstruktionsfel. Hmm, då besvarar det lite frågetecken kring limmet. Tackar!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Måste ju vara loctite man menar här?! Tänk på att värma upp länken/skruven innan man ska ta bort den.
 

Fanboy

Cartier
Hade samma problem för ert tag sen på min beater. Köpte ett superoyster från strapcode till min skx007 där en länkbit delades i tre bitar. Limmade ihop dem igen med superlim och har fungerat riktigt bra ! Så tror inte det är några problem att dem limmade länken, men ändå tråkigt att din länk är så ny.
 

Johngalt94

Breitling
Hade samma problem för ert tag sen på min beater. Köpte ett superoyster från strapcode till min skx007 där en länkbit delades i tre bitar. Limmade ihop dem igen med superlim och har fungerat riktigt bra ! Så tror inte det är några problem att dem limmade länken, men ändå tråkigt att din länk är så ny.

Okej, skönt o höra gällande limmandet. Får väl hoppas att länken inte lossnar på flera ställen! Tackar för svar
 

Freddie L

Panerai
Småtrist historia, en sån där skitsak som ändå tar bort lite av det roliga med nyinköpet.

Jag kan ju varmt rekomendera Lidéns Urteknik ute vid Bergsrondellen till nästa gång. Väldigt trevliga killar.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Någon som har bekantat sig med Berlins Urmakeri och kan ge ros/ris?
Jag lämnade in en klocka där för service och fixa problemet "sekundvisaren verkar fastna i minutvisaren, men bara ibland." Efter ett par veckor var det klart, men vid min kontrollfråga vad det var för problem med sekundvisaren så visade det sig att de inte hade kollat på den biten. En eller två veckor senare hade han fixat det (tror det var sekundvisarröret genom tavlan som var lös). Jag märkte senare att det var ett liiitet damkorn på tavlan - det fixade han på ett par dagar.

Summa summarum: Som alltid tar det lite tid, men urmakaren fixade till det som jag påpekade så inget ris där. Sen så märks det ju att alla urmakare inte är födda till försäljare eller kundsupport - men det är ju inte heller någon överraskning... :rolleyes:

Jag har inte varit i kontakt med Lidén sedan de stängde butiken, men jag har bara hört gott om dom.
 

McGyver

Rolex
Ingen aning vad som var alternativen. Har inte grejer för att limma det men ska ju beaktas om de lossnar i framtiden
Nej jag har inte rört den skruven som lossnade så det måste varit ha varit konstruktionsfel. Hmm, då besvarar det lite frågetecken kring limmet. Tackar!

Tyvärr är dessa "kinalänkar" av tveksam kvalitet i många fall men med lite arbete brukar det gå att få hyffs på dem iaf!

Gänglåsning hittar du hos t.ex. Kjell - en billig försäkring - för nästa gång så finns det kanske ingen jacka under utan ett stengolv! ;)
 

Johngalt94

Breitling
Småtrist historia, en sån där skitsak som ändå tar bort lite av det roliga med nyinköpet.

Jag kan ju varmt rekomendera Lidéns Urteknik ute vid Bergsrondellen till nästa gång. Väldigt trevliga killar.

nice, får leta upp de till nästa gång! :)

Tyvärr är dessa "kinalänkar" av tveksam kvalitet i många fall men med lite arbete brukar det gå att få hyffs på dem iaf!

Gänglåsning hittar du hos t.ex. Kjell - en billig försäkring - för nästa gång så finns det kanske ingen jacka under utan ett stengolv! ;)

är det lätt fixat så känns det ju värt, ska man för säkerhets skull limma samtliga skruvar? tack för tips! :)
 
Topp