Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

LIP General de Gaulle Automatic

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av percy, 14 januari 2013.

1. percy
    Trådstartare

percy Torpare

Modellnamn: GDG Automatic ”The presidents watch”
    Tillverkare: lip
    Referens: N/A
    Årsmodell: 2012
    Urverk: Miyota 8125, 42 timmars gångreserv, 21 juveler, datumvisning
    WR: 30 m

Allmän beskrivning: Denna klassiska modell lanserades 1952 och var då världens första helt elektroniska klocka. Det tog nästan 8 år för ingenjörerna, med Albert Caquot i spetsen och med viss hjälp av svenska Ericsson, att lyckas pilla ihop detta urverk som då var helt unikt. Utvecklingen hade drivits av att hitta ett ännu mer exakt urverk än de dåvarande mekaniska diton.

Den första produktionsklara enheten fick president Général de Gaulle i gåva och gick sedermera med på denna revolutionerade klocka namngavs efter honom.
    Andra presidenter som också haft denna klocka är Dwight Eisenhower och, i mer modern tid, Bill Clinton.

Mina intryck:
    Personligen så tycker jag att den är snyggast med milanese-meshlänken som passar till det mesta. Trots sin ringa storlek (35 mm) så känns ändå klockan lagom och passar lika bra till kostymen som till vardags. Detaljfinish och ytmaterial känns bra och urverket är det beprövade Miyota 8125.
    Just detta ex. ingår i min personliga samling men samma eller liknande går med fördel att köpa i min webbutik http://www.elevenfiftynine.se

2. China

China Guest

Trist att se den här sortens oblyga reklam för en klocksäljare. Miyota 8125 känns som ett trist val av urverk, och har väl aldrig betraktats som särskilt revolutionerande.

3. percy
    Trådstartare

percy Torpare

Tråkigt att du känner så. Mycket riktigt så är inte Miyota 8125 inte direkt revolutionerande men det "elektroniska"-urvek som jag syftade på var det ursprungliga verket som satt i modellen (R27 tror jag att det var).

I och med 60-års jubileét av denna snygga och tidlösa modell gavs klockan ut i detta utförande som en hommage till Lips långa och intressanta historia.

Ha en trevlig helg!

4. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Nix urverket är i "visuellt" sammanhang ingen höjdare men ett stabilt verk är det (som med fördel kan bytas ut enkel vid reparation för några hundra). Sen är det ju lite svårt med recensionen då du säljer klockan på nätet men spontant ser den trevlig ut tycker jag om än lite liten för min smak. Index + visare var väldigt trevliga och formen likaså. Vet du om det är samma företag som LIP var förr eller är de uppköpta på senare år?

Fina bilder tycker jag du fått till också :)

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det kanske skulle vara till fördel för recensionen med en liten redigering av texten, för som det står nu, så uppfattar jag det som att denna klocka har någon typ av revolutionerande elektroniskt urverk.

Undrar även vad ett elektroniskt urverk är. Jag trodde Seiko Astron var den första quartz-klockan som producerades. Vad ett elektroniskt urverk är, har jag ingen aning om, så jag skulle gärna vilja ha en förklaring av vad det är.

6. Knät

Knät Stadsbo

Från:
    Det mörka småland
    Jag orkar inte förklara själv men varsågod: http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_watch
    Dessutom blir det ju mer rätt om man läser den artikeln än om jag skulle svamla..

7. yonsson

Från:
    GBG
    Jag skulle fortfarande vilja ha en liten utveckling eftersom jag trodde den första var Bulovas Accutron.

Wikipedia är väl itne världens bästa källa, men "the Accutron qualifies as the first "Electronic watch".
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bulova#Accutron

8. Knät

Knät Stadsbo

Från:
    Det mörka småland
    Enligt denna artikeln http://en.wikipedia.org/wiki/Lip_factory så släpptes ju Lip GDG 1952, vilket var åtta år före Accutron..
    Dock står det i den att GDG inte var en elektrisk klocka utan en elektronisk.. Jag vet inte vad skillnaden är dock..

9. China

China Guest

LIP var tidigare än Accutron , och hade sina rötter i ett projekt som Elgin startade 1946. Det finns en riktigt bra sida med historik över både verk och olika varumärken.

http://www.electric-watches.co.uk/

Skillnaden mellan elektrisk och elektronisk;

10. yonsson

Från:
    GBG
    Tack för länken!

Riktigt cool och klockan är snygg! Det enda jag har lite svårt att gilla är att hela homagegrejen bygger på att originalklockan hade ett revolutionerande urverk, medan man slänger in ett automatiskt urverk i den nya versionen. :|

11. Knät

Knät Stadsbo

Från:
    Det mörka småland
    Den finns ju i elektrisk variant också.. Dessutom billigare och med en blixt på tavlan..

12. percy
    Trådstartare

percy Torpare

Det är inte samma företag som ligger bakom utan alla designer är köpta från konkursboet.
    Lip hakade på quartztrenden men p.g.a. ökad konkurrens från USA och Japan så fanns inget annat alternativ än att inleda en likvidation 1973. Åren därpå kantades av stridigheter och många (ibland våldsamma) demonstrationer.

Ang. bilderna vill jag tacka för berömmet. Tro det eller ej så är de tagna med en kompaktkamera nämligen en Sony Cybershot DSC-RX100. Lätt mitt bästa teknikköp någonsin.

Kan varmt rekommenderas och man inte är sugen på att konka runt på en fullformatare.

/p