Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lite AP-funderingar

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spindel, 14 februari 2016.

1. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Varför ser man aldrig några AP på detta forum förutom RO?

Missförstå mig inte, det är inget fel på RO (förutom alla jätteblaffiga avarter som jag personligen inte gillar för att de upplevs dom så stora) och att just den är en ikon. Men AP har ju andra modeller.

Är det en prisfråga?
    Jag har inte kollat vad alla modeller kostar, men jag vet att vissa ligger i en sådan prisklass att jag inte skulle lägga upp en bild att jag har en på internet. Men det kan väl inte gälla alla modeller, eller?

Eller är det helt enkelt så att man enbart är ute efter internetcred när det gäller AP och då är RO det enda som gäller.

(sen har ju AP några hiskeligt fula modeller på 47 mm som ser ut att vara "designed by Diesel". Men vi pratar inte om dem ;) )

Några exempelbilder:
    image.png image.png image.png image.png image.png image.png image.png

Pauledward, Aquaracer2 och Chuck gillar detta.
  2. JaTack

JaTack Friends of KS

Är inte AP:s klockor väldigt sköra?

3. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

De tre nedersta är deras Ultra Thin serie då de är nog sköra iaf annars har jag ingen aning :p

JaTack gillar detta.
  4. watchesarefun

watchesarefun Stadsbo

En vettig ide är att nästan allt förutom RO eller ROO är väldigt svårt att sälja om man lessnar...

David Eriksson och ScubaKing gillar detta.
  5. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    När @Niklas skulle skaffa findressare var väl AP ett av alternativen. Eller missminner jag mig?

6. Rojalisten

Rojalisten Friends of KS

Från:
    Эребру
    Beträffande dress, går man inte mer mot ex patek då?

7. Hugii

Hugii Biskop

Det som jag snarare undrar är varför så få dressur på KS och i Sverige överlag.
    Allt jag ser är dykare...dykare....dykare (AP, PP, VC, omega, rolex)......

BCKSTRM gillar detta.
  8. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    En hel del reversos iof. Men även dom såg man mer av för ett år sedan. (Subjektiv uppfattning)

9. Chuck

Chuck Friends of KS

Smaskens dinkor spindel, kikt på de flesta modeller men man inser att en sketen väskedängare enbart kan drömma om dessa pärlor :(

10. Hugii

Hugii Biskop

det var bara en fluga.. den är fortfarande fin i mina ögon...
    men alla de här dussinmärken (AP, PP, VC, omega, rolex) forumet har jätte fina dressur... men sällan som man får se nån mångfald :) (nästan så att panerai är dressur här) :)

Jerico gillar detta.
  11. MJ24

MJ24 Friends of KS

Varför tror du det?

12. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Jättefina dressare och fantastiska urverk! Den här är ren kärlek! image.jpeg

flugan, David Eriksson, Gold och 4 andra gillar detta.
  13. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Åja, en del dressiga Jaeger som inte är Reverso och en grabbnäve Royal Capital har vi väl ändå på forumet?

För att inte tala om allt dressigt som visas i Vintage... ;)

David Eriksson, Spindel och Hugii gillar detta.
  14. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Nu råkade det bli så att jag bara la upp dressur som exempel men det finns ju fler AP modeller :p

Jag håller med om att det är dålig variation på klockor på KS. Det är samma med VC, där är det också bara en modell som verkar gälla (som dessutom är VC tråkigaste modell enligt mig).

15. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Jo det finns säkert en del. Men håller med nu när jag tänker efter samt fuskkollat lite i "vad gör du och din klocka nu, dagens klocktråd" att det inte är så mycket dressat. Men det kanske är så just nu.

16. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Man kanske ska slå till på en Royal Capital och jämna ut i bildflödet lite.

David Eriksson och Denke gillar detta.
  17. Spindel
    Trådstartare

Spindel Biskop

Vintage finns det väl nästan bara sånt som idag klassas som dress :p

(Gamla vardagsur var små och tunna, dress var det om det hade komplikation så t ex månfas)

Strindberg gillar detta.
  18. Hugii

Hugii Biskop

10,000 medlemmar och vi pratar om ...25-35st? :) :)
    räknar inte vintage, för det är nåt annat....

Jag älskar dressur och gråter av glädje varje gång jag ser en paketöppningstråd :)

19. MånsT

MånsT Biskop

Prisbilden kan mycket väl vara en faktor, eller kanske bristen på "bang per buck". Jag säger inte att en dress-AP är kass på något vis men den billigaste klockan du hade på bilderna kostar en kvarts miljon. Har för mig att det är i runda slängar vad en Nautilus kostar, en klocka som i mina ögon är avsevärt mer mångsidig och användbar.

stabil och Jerico gillar detta.
  20. Per

Per Björklövens finest

Väldigt få på forumet som har dressare för 200k++. AP:s klassiska dressur är fantastiskt fina men känns mer som klockor som förmögna köper när de ska ha en riktigt fin klocka. Inte direkt som ett ur som en vanlig klocksamlare lägger till som en fjärde, femte klocka. De som samlar på dessa har nog skaffat det mesta annat redan och sist jag kollade så var det inte så många på forumet som svingar i dessa nivåer. Niklas är väl där och nafsar men jag har svårt att komma på fler som köper dressare i dessa trakter. Det finns rätt många som har dyra sportisar men då är sportklockor förmodligen något som passar den genomsnittlige klocksnackaren klart bättre. Personligen så är den enda dressaren som jag skulle överväga Patek 5970 och det är iaf för mig alldeles för mycket pengar i en klocka då jag skulle behöva ge upp alla andra klockor jag äger för att ens kunna fundera på det. Så roliga är inte dressare i mina ögon. Jag tror att många delar den uppfattningen när man väger nöje vs pris på dessa dyrgripar.

Sen så ska man inte underskatta att halvdyra dressare är som nya bilar. När de är uttagna så faller de som en sten om man inte gått efter modeller som är galet eftertraktade. Och de fåtal som faktiskt är det är också antingen omöjliga att få tag på eller så är de ohemult dyra till att börja med.

flugan, B1884, Torsten och 8 andra gillar detta.
  21. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Fair point.

22. Denke

Från:
    Stockholm
    Tänker väl mest att det inte är helt tomt på dressiga klockor på forumet. Men sportstålisar oavsett märke verkar ju vara mest poppis bland samlare och nördar. Rent generellt. Där särskiljer sig nog inte KS. :)

Senast ändrad: 14 februari 2016
    Spindel gillar detta.
  23. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Inte hört det förrut?

Denke gillar detta.
  24. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Minns jag rätt tillverkar AP runt 30 000 klockor per år. Misstänker att större delen av dessa är RO eller ROO. Helt enkelt så att AP:s dressare spelar i den högre ligan och något man köper när man nått toppen.

25. Denke

Från:
    Stockholm
    WIS ITK... ;)

Jerico gillar detta.
  26. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Jag är inte den enda som dricker söndagsportvin:rolleyes:

Guskleto gillar detta.
  27. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Finns väl iaf en VC-dressare här på forumet. VC är ju lite knepigt märke, då de likt lange är mest dressare. Vill man ha en allround-klocka är det inte så mycket att välja på. Overseas trehandare har rent ut sagt varit dåliga innan SIHH i år, jag tror vi kommer se fler från den nya Overseas-kollektionen här på forumet.

28. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    TS: Alla du lagt upp bilder på ser ut som billig modeklockor.

@Apansson
    Håll inte andan för länge bara.

29. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
  30. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Nu är du lite larvig Y :)
    Många produktbilder på dressklockor ser jäkligt osexiga ut, men AP's dressare är faktiskt fina i verkligheten. Sen är det som @Per säger - kvalitetsdressare är knepigt för den gemene klocksamlaren, och jag tror andelen som kan på något sätt "rättfärdiga" att äga dem är ganska få här på forumet.

Vad gäller Vacheron för att gå OT, så måste du väl ändå hålla med om att kronografen är den som har bäst allround-känsla av overseas-modellerna? Jag älskar både traditionelle och patrimony, men än en gång, problemet att äga en dressare. Dessutom tycker jag Journe eller Lange är betydligt roligare märken om vi snackar läderband-klockor. Riktigt bitter över att Chronometre Bleu inte fanns i lager när jag var i London...

yonsson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield