• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite feedback från proffsen

Hazmania

Omega
Hej,

Jag har läst här ett tag men intresse och snart är det dags att slå till på en egen lite finare klocka när jag snart fyller jämt.

Mina alternativ är följande:
Omega Speedmaster Racing antingen Panda eller annan.
Omega Aqua Terra 2500 med vit urtavla och blå visare.
Omega Aqua Terra 8500 vit eller grå urtavla.

Då jag har små handleder så är max storleken 40 mm.

Så till frågan.
Vilken hade du valt och hur resonerar du kring det valet.
Finns det flera alternativ att beakta, givet vad jag har listat här?
Kommer köpa begagnad och jag har inte planer att flippa klockor utan behålla den ett tag.

Tack för hjälpen,
H.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hej & välkommen. Rekommenderar dig att gå prova samtliga modeller hos AD om du inte redan gjort det, så får du lite hjälp på traven och kan sortera ut de som är för stora eller inte sitter 'bra'.

Personligen hade jag valt en Aqua terra 8500 med blå urtavla, och med storlek 38,5mm givetvis. En riktig fin allround klocka. Av dem du listat dvs. Utöver det finns de hur mycket som helst att välja bland.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Som Snoozarn redan nämnt, 38,5 8500. Så har du en klocka med fint urverk, bra storlek och fin urtavla. Hittar du en beggad håller den andrahandsvärdet bättre än de andra två också. Co-avial verk från grunden medan 2500 är ett co-axial baserat på ett ETA om jag inte är ute och cyklar. Inget fel med det men själv hade jag valt 38,5 AT8500.
 

rvsn

Breitling
Hej & välkommen. Rekommenderar dig att gå prova samtliga modeller hos AD om du inte redan gjort det, så får du lite hjälp på traven och kan sortera ut de som är för stora eller inte sitter 'bra'.

Personligen hade jag valt en Aqua terra 8500 med blå urtavla, och med storlek 38,5mm givetvis. En riktig fin allround klocka. Av dem du listat dvs. Utöver det finns de hur mycket som helst att välja bland.

Jag håller helt med om detta. Se till att prova klockorna. Och fundera igenom vad du har för behov - om kronograf är en viktig funktion för dig eller inte, exempelvis.

Skaffade precis själv nyligen en Aqua Terra 38.5 med blå urtavla som första klocka, och är supernöjd (skrev en tråd med bilder i förra veckan, länk nedan). Du nämnde inte blå urtavla som ett alternativ, men tycker ändå att det är värt att överväga. :) Hur som helst, ta dig till en AD och upplev klockorna live, då märker du nog vad du gillar mest.

https://klocksnack.se/threads/paketöppning-första-riktiga-klockan.39394/
 

MånsT

Rolex
Välkommen hit! Av alternativen du listade hade jag valt en Aqua Terra 8500. Ingen "nästan"/urvattnad model som Speedy Racing (skall vara Professional, tycker jag) och en nyare/modernare model än en Aqua Terra med 2500-verket.

8500-verket är helt in-house av Omega istället för ett (kraftigt) modifierat ETA-verk som 2500 är. Nackdelen är att klockan blir lite tjockare med 8500-verket. Köpte ett beggat ex av nämnda model på 38,5mm nyligen och är supernöjd. Riktigt kvalitetsur med fin detaljfinish såsom vitguldindex och " teaktavla". Personligen tycker jag den sitter perfekt på min handled som är ca 17,5-18cm i omkrets. Ser inte alls liten ut, skulle faktiskt kunna tänka mig en ännu mindre diameter.

Utan att vara expert på begpriser så borde väl andra alternativ vara från tillverkare som IWC, Rolex, Tudor & Tag Heuer (andra medlemmar får gärna rätta mig om jag har fel).

Lycka till!
 

Hazmania

Omega
Oj här gick det undan att få svar. Kul och tack.
Hm, jag hör vad ni säger om 8500. Anledningen att jag nämner 2500 är att den kombinationen är otroligt vacker.
Ska besöka AD, kan man göra det utan att skämmas om man tänker köpa beg:)
 

rvsn

Breitling
Oj här gick det undan att få svar. Kul och tack.
Hm, jag hör vad ni säger om 8500. Anledningen att jag nämner 2500 är att den kombinationen är otroligt vacker.
Ska besöka AD, kan man göra det utan att skämmas om man tänker köpa beg:)

Absolut! Långsiktigt är det gynnsamt för dem att odla ditt klockintresse, oavsett om du köper första klockan hos dem eller ej. :) Chansen är ju rätt stor att det blir fler köp framöver. ;)

Om du bor i Sthlm-trakten kan jag rekommendera Krons ur i PK-huset. De jag pratat med där har varit otroligt kunniga, särskilt vad gäller Omega. :)
 

MånsT

Rolex
Oj här gick det undan att få svar. Kul och tack.
Hm, jag hör vad ni säger om 8500. Anledningen att jag nämner 2500 är att den kombinationen är otroligt vacker.
Ska besöka AD, kan man göra det utan att skämmas om man tänker köpa beg:)
Visst är 2500 vit/blå snygg, övervägde själv en sådan. Prova hos AD och inte köpa tycker jag inte ska vara problematiskt. Beror givetvis på vilken AD och kanske säljare. Vissa jag har stött på har varit märkbart skeptiska när jag som 20-åring går in och provar en ny Omega. När man sedan tydliggör att man inte tänker köpa idag så blev en jävligt tvär mot mig.

Fast som sagt, tycker en AD ska vara servicedrivna även om man bara vill prova för storlek & känsla.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Skyfall (blåa 38,5mm 8500) är fantastiskt fin. 2500:an är inte så dålig den heller, min; ;)
image.jpg
image.jpg
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Instämmer i kören 8500, 38.5mm.... Färgen är smaksak, men blått står överst på min lista.
 
Topp