• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite frågor om min ( trasiga) Longines hydro conquest

slaskman

Breitling
Har sedan 3 år en sparsamt använd longines hydro conquest jag fåt lite problem med. Har fått klockan som gåva och häromdagen gick den i golvet. Jag kunde konstatera att glaset höll , inga repor i boetten osv och andades ut. Men upptäckte lite senare att 12 ans 2 lossnat samt en markering under lyspunkten.
Drog genast ut kronan för att stoppa verket. Några timmar senare ligger ALLA markeringar lösa, hur är detta möjligt ? Har ingen särskild försäkring för klockan och undrar om detta blir en kostsam historia och om urtavlan inte skall tåla mer ? Klockan har aldrig varit blöt osv, den har mest legat och totala bärartiden kan röra sig om ett år. Undrar om det kan gå på hemförsäkringen....
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Har sedan 3 år en sparsamt använd longines hydro conquest jag fåt lite problem med. Har fått klockan som gåva och häromdagen gick den i golvet. Jag kunde konstatera att glaset höll , inga repor i boetten osv och andades ut. Men upptäckte lite senare att 12 ans 2 lossnat samt en markering under lyspunkten.
Drog genast ut kronan för att stoppa verket. Några timmar senare ligger ALLA markeringar lösa, hur är detta möjligt ? Har ingen särskild försäkring för klockan och undrar om detta blir en kostsam historia och om urtavlan inte skall tåla mer ? Klockan har aldrig varit blöt osv, den har mest legat och totala bärartiden kan röra sig om ett år. Undrar om det kan gå på hemförsäkringen....

Det låter jättekonstigt att alla index skulle lossna för att den föll i golvet. Ring och kolla vad ny tavla med byte inklusive service kostar. Sedan är det bara att kolla med ditt försäkringsbolag om de täcker reparation. Borde väl ingå i någon typ av drulleförsäkring?
 

slaskman

Breitling
Håller verkligen med, en mekainsk skada hade jag begripit, men detta ? Det kanske inte ens har samband med fallet, bara att jag upptäckte det då . Fabrikationsfel ?
 

slaskman

Breitling
Här
image.jpg
 

marw

Panerai
2-Faktor
Mycket märkligt. Det är inte normalt att flertalet index lossnar efter fall i golvet. Det kan väl vara dåligt limm som torkat/släppt med tiden som orsakat detta?
Om du har en tilläggsförsäkring sk drulleförsäkring/allriskförsäkring till din hemförsäkring så täcker den skadan. En vanlig hemförsäkring gör det i normalfallet inte.
Lämna in klockan hos ad eller på swatch group stockholm som är servicecenter. De får undersöka klockan och lämna ett kostnadsförslag för nödvändiga åtgärder.
Ska du betala själv så kan du väl påtala att detta med tavlan inte är normalt och de borde ta kostnaden för själva tavlan som godwill, kan jag tycka, och du står för det övriga som kan behöva fixas.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var är klockan inköpt? Vill ogärna tro att Longines limmar på index helt utan annan fixering på tavlan, det gör inte ens SEIKO på sina 700kr-klockor.
 

Lithium

Cartier
Har varit med om liknande. Min fru tappade sin cerina i golvet. Samtliga tre ringar runt subdialsen lossnade. Malmbergs i linköping kunde inte sätta tillbaka dem.
 

marw

Panerai
2-Faktor
I Malmö finns flera ad, kolla longines hemsida. Bergströms är väl en av dem.
Du kan också själv ta kontakt med swatch group i Stockholm och posta klockan till dem.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Däremot känner jag inte riktigt igen tavlan. Har aldrig sett den referensen med beteckningen 30bar (300meter).
Det brukar vara 300m/1000ft. Plus att Longines texten brukar vara lite kraftigare. Men bilden är ju rätt suddig.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
När frugans longines conquest åkte i golvet lossnade två subdails. Så det verkar som att problemet finns på flera modeller.
 
Topp