• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite kliande i "byta-klocka-tarmen"...

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hej där - kan väl börja med att säga att jag är en periodare och missbrukar inte lika mkt jämt, ibland går det månader utan en fix och i bland kommer fixarna oftare

Den senaste tiden jag inte brytt mig så mkt om klockor (ooups, nu svor jag i kyrkan) utan sladdat in lite på bilar, resor och kläder i stället. Den senaste klockaffären var några månader sen, och då införskaffades en Tudow snowflake från 1970 med gosig vintage-känsla

Häromveckan kom helt utan förvarning en första initial signal i "ny-klocka-tarmen"... Det slog mig plötsligt att ett eventuellt arv samt årets bonus var på väg in på kontot - och att man kanske borde passa på att skaffa en dyrare klocka?

Så var det dags för en Daytona 116520 med svart urtavla tro? Sen sansade jag mig lite, den kostar ju ändå ca 70 tusen beggad - vilket är en hel del pengar. Då kom jag att tänka på att jag kunde flippa min Sea-Dweller 16600 (u-serie från 1998 tror jag bestämt) och ta de pengarna som startplåt till Daytonan och skjuta till resten med pengar från bonus/arvspotten. På så sätt kan jag motivera ett köp eftersom nettot blir mer "acceptabelt"

Vad säger församlingen - är jag dum som funderar på att sälja den klassiska SD'n för en Daytona???

Sen snubblade jag över en tråd här på forumet om den nya Sub ND med keramikring - ska jag sälja SD'n och lägga till lite pengar för en nyare sådan i stället? Blir som en tyngre och mer modern SD för mindre tuss.

Eller ska man byta spår och skaffa en AP RO 15300? Klassisk och ett steg upp - även om servicekostnader avskräcker

(Kan tillägga att jag har en Datejust 1603 oxå utöver Tudorn och SD'n - så det är inte en "24/7-klocka" som jag söker)

Är det någon som haft eller bytt mellan dessa klockor och kan ge några goda råd?

Fan att man hamnat i dessa tankar igen - skulle ha levt kvar i den enklare världen där man inte tänker så mkt på klockor :shock: :shock:
 

jabla

Sarlacc
Om du tänker behålla snöflingan tycker jag du skall sälja SD:n och satsa på en Daytona.
Tycker det blir en vettig spridning på samlingen då.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nu är jag inte helt objektiv.. Men en AP 15300 är helt klart det coolaste valet.
Daytonan lite mer mångsidig med 100m vattentäthet kontra APns 50.

AP:n är dock på en helt egen nivå enligt mig.

Men det skall sägas att alla dina alternativ är riktigt fina klockor, och hur du än gör så blir du nog inte besviken!
 

Isodor

Audemars
Min röst går på AP'n. Riktig fining som ä lite mer ovanlig och som man lär sent tröttna på. Funkar i alla tillfällen.
 

J83

Omega
Jag sålde min Daytona som jag hade som vardagsklocka och ersatte med en SD 16660 och en 1803. Har verkligen inte ångrat det bytet...Daytona:n är grymt fin och funkar så gott som alltid, men jag märkte att jag behövde datumvisning.

AP:n är ju också en fantastiskt fin klocka! Jag hade aldrig bytt SD:n mot en ny sub ND

Härliga klockor! Angenäma bekymmer! Njut av jakten :D
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tack för input!

Ja det är ju som sagt inte helt lätta frågor detta... Ibland kan det ju vara trevligt att byta till sig något nytt för sakens skull. Behöver sannerligen ej en kronograf-funktion, men datum brukar jag titta på minst en gång per dag. Så det talar emot en Daytona eller Sub NB

De som har ägt en AP 15300 - upplevde ni den som robust eller var ni lite mer försiktiga med den? Vill inte behöva tänka på att den är "dyr & ömtålig". Är även ett plus om den tål enklare bad alt. dusch, vet int riktigt om AP är klockren där, har för mig att den är ratad till 50m bara.

Som tur är har jag några veckor/månader att fundera - puuuuuh
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
JS_80 skrev:
Tack för input!

Ja det är ju som sagt inte helt lätta frågor detta... Ibland kan det ju vara trevligt att byta till sig något nytt för sakens skull. Behöver sannerligen ej en kronograf-funktion, men datum brukar jag titta på minst en gång per dag. Så det talar emot en Daytona eller Sub NB

De som har ägt en AP 15300 - upplevde ni den som robust eller var ni lite mer försiktiga med den? Vill inte behöva tänka på att den är "dyr & ömtålig". Är även ett plus om den tål enklare bad alt. dusch, vet int riktigt om AP är klockren där, har för mig att den är ratad till 50m bara.

Som tur är har jag några veckor/månader att fundera - puuuuuh

15300 är inte lika robust som Rolex, men ändå relativt robust. Repas relativt lätt dock. Mycket polerade ytor på klockan.

Jag har sett folk som badat med sina 15300. Sen om det är en bra idé, låter jag vara osagt!
Jag har varken duschat eller badat med min.
 

Fred72

Cartier
Vad säger man win-win, hur du än gör så har du en mycket fin samling klockor!

Jag hade dock inte haft några problem att sälja SD, det är en grym 24/7 klocka men det är ju inte direkt det du är ute efter. Tycker du ska använda pengarna från den + cash för att prova en Daytona eller AP 15300. Du kommer inte ha några problem att köpa en ny SD om du skulle ångra dig och du skulle heller inte förlora särskilt mycket på om du säljer Daytonan eller AP:n om några år. Således får du ju prova en högklassig AP eller Daytona "gratis". Logiskt resonemang!!!
eller hur.

Ang. Daytonan så har jag själv använt min en vecka i sträck nu och tycker den är grym, passar till allt, får t.o.m. komplimaner för den, det har aldrig hänt när jag använder min Sub. H20 säker till 100 meter och skulle du sakna datum så kan du alltid använda sekundvisaren på kronografen som datum!

Ang. AP 15300 så provade jag den i Paris förra våren och har fortfarande våta drömmar. Den funkar med alla tavelfärger. Jag tyckte att den vita urtavlan "upplevdes" större, klockan är trots allt (bara) 39mm men det breda välgjorda och mycket snygga armbandet gör att den känns större. Tror att AP:n är en aning känslig för repor och den klarar (bara) 50m H2O. Skulle jag arbeta i lite mer välordnad kontorsmiljö så skulle jag köpa en direkt. Har aldrig sett någon bära AP:n live, bara det gör att habegäret ökar! Jag tycker förövrigt att den äldre 15300 är bättre i designen än den nya 15400. Har själv varit sugen på AP länge nu och för tillfället lutar det åt en Offshore, får se vad som händer.

Jag skulle inte heller byta SD mot den nya Sub ND, däremot skulle jag byta SD+cash för en Rolex 1665!

Håller med tidigare talare.

Härliga klockor! Angenäma bekymmer! Njut av jakten ;)

Lite inspiration.

SL372345.jpg



//Fred
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Fred - mkt trevlig Daytona du har där!

Zenith-versionen 16520 med den vita tavlan är ju mkt snyggare än den efterföljande vita 116520 - blir cleanare med svarta sub-dials mot vita tavla i stället för silver mot vit.

Tror dock att den svarta urtavlan passar bättre på min arm, har bara en känsla av att vit tavla ej är min kopp thé, så att säga. Ska jag ha svart tavla så kan jag lika gärna ta 116520 eftersom de svarta tavlorna ser rätt lika ut, medan länk och spänne är bättre

Kan inte riktigt släppa AP 15300, är ju nästan samma pengar när man kollar på Chrono24. Bara rädd att man får ett ex med måste servas för dyra pengar. Vill minnas att jag läst når story på TTT där en medlem suktat och letat efter RO, och när han fick den så var det nästan direkt dags för en svettig service :(
 
Topp