Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lite klockprat i The New York Times

Diskussion i 'Diskussion' startad av daviden, 23 februari 2015.

1. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
  2. don segundo

don segundo Biskop

Kanske övertolkar lite här men gillar inte riktigt den där känslan av att "det ska uppgraderas bara för att". Då blir det bara något slags statusjakt som ger en lite fadd bismak för mig. Den här hobbyn bygger på bra mycket mer än så och min erfarenhet är att de flesta riktiga klockentusiaster kan fascineras av ur i alla prisklasser. Ingen skugga över fantastiska high-end-klockor dock...

Aquaracer2, eriksson850, Rivalen och 10 andra gillar detta.
  3. CarlV

CarlV Stadsbo

Från:
    Höganäs
    Vad du skriver ds har snurrat runt som tankar i mitt huvud! Jag tror att det finns folk som egentligen inte bryr om klockan som sådan! Utan klockan blir mer ett attribut för att visa "jag har råd men det har inte du". Klockan blir mer en biljett som visar att man tillhör en viss priviligerad kategori! Om bär en klocka av desa anledningar! Så skulle jag uppfatta dessa personer som svaga och osäkra! En klocka ska bäras med kärlek! Oavsett värdet på klockan!

eriksson850, don segundo, China och 3 andra gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Instämmer till viss del. Det fjantiga med artikeln är att de får det att framstå som om det är Patek som är målet för ALLA. Självklart tror jag inte många här hade tackat nej till en Patek (jag hade gärna ägt en eller fem), men om man köper på grund av ett intresse så breddas ju synen på vad som är en bra klocka. Ta vintage Heuer till exempel. Inte snordyra, men har en sjukt stor fanbase, samma sak gäller japanska vintageklockor från framförallt 60/70-talet. Det måste som sagt inte vara dyrt eller ens swiss made för att vara åtråvärt. Jag imponeras själv bra mycket mer av någon som har 20 ryska klockor för 500kr/st än en person som köpt en Patek utan att veta eller bry sig någonting om märket.

Gemene man däremot tänker inte så. Min fru sa det ganska bra: "Rolex är Rolex. Alla vet vad Rolex är. Alla vet att de är dyra och då spelar det ingen roll om en billigare klocka är bättre. Rolex är alltid Rolex". <<På gott och ont.

NiklasArvid, ozzyozzy, nissehult och 3 andra gillar detta.
  5. KenKun

KenKun Biskop

Jag gillar variation, och lever under filosofin att dyrast inte alltid är bäst. Så länge hantverket är bra, så är jag nöjd :)

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ju billigare desto bättre säger jag. Hade jag fått toppkvalle för 500kr så hade jag varit jättenöjd oavsett vad andra tyckte om klockan.

Ta kvarts vs mekanikdiskussionen. Kvarts ÄR ju bättre oavsett vad folk som bryr sig om status säger. :)

RikNik och KenKun gillar detta.
  7. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Artikeln känns sponsrad av Patek Philippe. Känns lite larvigt, som att det bara är en väg att gå för dem som vill ha ett medvetet val. Att AP är ett bra steg mot en PP. Nä, det känns köpt av PP.
    Skriften handlar inte om klockintesse eller samlande över huvud taget.

eriksson850 gillar detta.
  8. Gillar att det som alltid kommer upp från Patek är:

“We can repair all our watches, even those going back to 1880,” said Larry Pettinelli, president of Patek Philippe USA. “We have people in Geneva who can remake parts if need be.”

Men som sagt allting kostar och det vore kul att se notan från en klocka som det har behövts specialtillverkas nya delar till...

Rozzy gillar detta.
  9. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...min urmakare tillvarkade en fjäder till ett Heuer Valjoux 23 som vi inte kunde få tag i delar till... inte dyrt heller...

Rozzy och eriksson850 gillar detta.
  10. Pateknivå på service av honom alltså :cool:

NiklasArvid gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield