• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite kul statistik...

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Sverige då???
Mest intressant tycker jag är att Spanien ökar när landet är i djup ekonomisk kris.


Siffrorna redovisas i procent och efter som Spanien ökar från ett lågt total value blir eventuella ökningar högre i procent än om tex Japan ökar total value samma summa.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Sverige då???
Mest intressant tycker jag är att Spanien ökar när landet är i djup ekonomisk kris.

Spanien är ett stort turistland vilket kan förklara att Spanien trots dålig ekonomi har relativt många klockköpare. Likadant om du tittar på Singapore så är det turister /jobbresor som står för en stor del av försäljnings.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
stats.PNG
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Intressant att Sverige är enda skandinaviska land som kvalar in på topp 30. Jag trodde Norge skulle platsa, nånting måste man väl spendera sina oljepengar på!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Intressant att Sverige är enda skandinaviska land som kvalar in på topp 30. Jag trodde Norge skulle platsa, nånting måste man väl spendera sina oljepengar på!

Om man ska dra någon slutsats efter mitt besök hos Rob Engström igår så är det Kineserna som drar upp försäljningen i Sverige. Det var säkert 8-9 kunder där och jag var den enda som inte var kines, men jävlar vilka klockor. En köpte en Patek, såg inte så bra så osäker på modell och en annan hade en Rolex Daytona i platium på armen. :woot: Vet inte om han köpt den där eller hade sedan tidigare.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Om man ska dra någon slutsats efter mitt besök hos Rob Engström igår så är det Kineserna som drar upp försäljningen i Sverige. Det var säkert 8-9 kunder där och jag var den enda som inte var kines, men jävlar vilka klockor. En köpte en Patek, såg inte så bra så osäker på modell och en annan hade en Rolex Daytona i platium på armen. :woot: Vet inte om han köpt den där eller hade sedan tidigare.
Dom har ju ett ganska bra läge med tanke på den höga svenska momsen, får ju direkt en "rabatt" på 20% utan att pruta. I Kina har man ju dessutom hög lyxskatt, dessutom är efterfrågan där så pass stor att folk enkelt kan sälja klockorna där med stor vinst.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Intressant tabell! USA och Japan må vara stora i reella tal, men per capita är väl gulfstaterna, Italien, Frankrike och Österrike de enda som kommer upp emot 10/person och år? Hade väntat mig att Holland och Belgien hade legat på samma nivå, vilket man lätt får intryck av utifrån den europeiska andrahandsmarknaden. (Hong Kong har förstås en särställning i sammanhanget.)

Noterar också att den svenska marknaden har ökat med 33% sedan klocksnack grundades. Kausalsamband?:)
 

paradis

Audemars
Blev lite förvånad att , Japan låg förre Italien. Har några kompisar som är från Italien, dom säger att så fort dom börjar jobba ,ock när lön kommer, då går dom direkt ock köper en klocka,( på avbetalning ) oftast Rolex .Har varit där på semester,ock aldrig sett så många fina dyra klockor,överallt på folk ...:)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Om man ska dra någon slutsats efter mitt besök hos Rob Engström igår så är det Kineserna som drar upp försäljningen i Sverige. Det var säkert 8-9 kunder där och jag var den enda som inte var kines, men jävlar vilka klockor. En köpte en Patek, såg inte så bra så osäker på modell och en annan hade en Rolex Daytona i platium på armen. :woot: Vet inte om han köpt den där eller hade sedan tidigare.


Ja, dom är ju duktiga på att köpa sånt här. Förklarar ju varför Rob hade en annons ute om en säljare som talade kinesiska ;)
Kanske Man ska sälja sina klockor till kina istället? :rolleyes:
Roligt med statistik, och skönt att Sverige ligger högre än Norge. :cigar:
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Om man ska dra någon slutsats efter mitt besök hos Rob Engström igår så är det Kineserna som drar upp försäljningen i Sverige. Det var säkert 8-9 kunder där och jag var den enda som inte var kines, men jävlar vilka klockor. En köpte en Patek, såg inte så bra så osäker på modell och en annan hade en Rolex Daytona i platium på armen. :woot: Vet inte om han köpt den där eller hade sedan tidigare.
Håller med helt! Det är ju ett måste numera att ha säljare som kan kinesiska. Kineserna är nog inte största turistgruppen i Sverige sett till antal men sett till köpkraft så är det nog svårt att bräcka dom.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ja, dom är ju duktiga på att köpa sånt här. Förklarar ju varför Rob hade en annons ute om en säljare som talade kinesiska ;)
Kanske Man ska sälja sina klockor till kina istället? :rolleyes:
Roligt med statistik, och skönt att Sverige ligger högre än Norge. :cigar:
Han den lite yngre säljaren med en BB kan tydligen kinesiska märkte jag, han fick tolka åt alla.
 
Topp