• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite "nytt" att renovera

Fick ett sådant vansinnigt sug efter 60-tals klockor, och då att renovera dessa, så tratten och bukten gick varma :)
Har fått dille på manuella 60-tals klockor med fristående sekundvisare.
Men det blev ett halvmediokert resultat, dock mycket nöjd med Seikon, de andra var väl så där men kostade inte så fasligt så de gör inget, lyckades få en med "sub second" iaf :)
Fångsten blev
Seiko Sekomatic Weekdater från juni 1965, var i bättre skick än jag kunna hoppas på
Dolva Chronometre från runt 1955-ish, gillar hur skabbig den är
Ancre 15 rubies Dykare från runt 60-talet, mögeldykare
City 17 jewels, Var visst en 31mm klocka och jag hade lagt startbudet för att hålla koll på den, så vann jag visst

Ni får gärna komma med förslag till armband, tycker att de är bland de svåraste i en renovering

Nu till lite bilder :)
IMG_1580_1.JPG IMG_1537_1.JPG IMG_1644_1.JPG IMG_1618_1.JPG
 

tobb3

Omega
Seiko'n är ju riktigt trevlig, grattis :)

Val av armband är ju alltid knepigt, men du har ju tre med vit urtavla som är "relativt" lika, så varför inte köpa ett brunt skinn, ett svart skinn och mocka i grönt/beige/grått alternativt perlon i någon rolig färg. Med tre olika band får du ju rätt många olika kombinationer för klockorna. Dykarn ska ju självklart ha gummi, bäst såklart en tidsenlig tropic.

Lycka till och glöm inte att posta resultatet :)
 
Seiko'n är ju riktigt trevlig, grattis :)

Val av armband är ju alltid knepigt, men du har ju tre med vit urtavla som är "relativt" lika, så varför inte köpa ett brunt skinn, ett svart skinn och mocka i grönt/beige/grått alternativt perlon i någon rolig färg. Med tre olika band får du ju rätt många olika kombinationer för klockorna. Dykarn ska ju självklart ha gummi, bäst såklart en tidsenlig tropic.

Lycka till och glöm inte att posta resultatet :)

Perlon har jag sneglat på lite, så de blir nog ett par sådana plus lite skinn, men Seikon och dykaren har 19mm och Dolvan har 16mm, jäkla bök :)
Men mocka har jag inte tänkt på tidigare, blir intressant att testa.
Självfallet kommer processen dokumenteras :)
 
Topp