• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite Omega funderingar

KMS

Rolex
Har börjat kolla på Omega Geneve Dynamic, som känns som en rätt cool klocka: Problemet verkar ju vara att det kan finnas en del människor som medvetet försöker lura av andra godtrogna människor på deras surt förvärvade pengar...

Vad jag har luskat fram på nätet är att det kan finnas många dynamics som är ihopplockade och säljs som NOS fastän det är ett hopplock av många olika klockor. Sen finns det också en hel del redials där ute. Så hur skall man vara säker på att man får tag i rätt klocka? Om man utesluter försäljare på Ebay från asiatiska länder (där alla skriver att det är översvämmat med redials) och även amerikanska/sydamerikanska säljare (där många av dom här NOS frankenklockorna byggts) eller med andra ord håller sig till Europa verkar det ju lite säkrare.

Har hittat lite matnyttigt på denna hemsidan:
http://omega-constellation-collectors.blogspot.se/2009/10/omega-geneve-dynamic-i-best-seller-of.html .

På sidan finns en PDF med lite tankar och idéer om dessa klockor och vad man skall tänka på.
Bland annat tar han upp om logotyp och text/font mm som kan vara ett bra tips. Här är en bild från en nyligen såld klocka från Schweiz.

http://www.ebay.co.uk/itm/OMEGA-Dyn...6FdCeAC%2Bw1p4HGKo2LI%3D&orig_cvip=true&rt=nc

IMG_0566_zpsb8a662d1.jpg


IMG_0567_zpsae138f43.jpg


Försäljare har 99 % nöjd kund rate och är reggad som Ebay top seller. Men om jag som nybörjare skall analysera lite så tycker jag att A;et i OMEGA ser lite konstigt ut, väldigt låg "mellanliggare". Om man kollar in loggan tycker jag ändarna på Omega tecknet går lite mycket uppåt, samt att avstånden på Geneve texten har lite konstiga mellanrum.
Är jag ute och cyklar? Som sagt har ingen Omega och har heller ingen aning om Omega använt sig av olika typsnitt beroende på tillverkningsår?

Poängen är att om en försäljare som verkar högst trovärdig säljer saker som inte är helt korrekta, vad skall man då lita på och kolla efter? Eller skall man hålla sig borta från Ebay helt och hållet? Eller är det bara överdriven nojjighet?

Skulle gärna få lite tips och tricks om vad man skall hålla koll på.
Länkar o dyl hade vart kanon, har sökt runt själv men lite hjälp är aldrig fel.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är ju att det helt enkelt handlar om att göra sin hemläxa ordentligt och söka information precis som du gjort. Sen är det ju "bara" det nätta jobbet kvar att utifrån det bilda sig en uppfattning...

Det är svårt att köpa vintage, särskilt på ebay. Min erfarenhet är att det ofta är värt de där extra kronorna att köpa från etablerade handlare/samlare/nördar då får man ju lite mer säkerhet och kan etablera en mer riktig kontakt med säljaren.

När man köper vintage på ebay får man nästan ta med risken att det blir knasköp i beräkningen. :)

Det hela försvåras ju också av att det faktiskt verkar finnas rätt mycket folk som inte alltid vet vad det är de säljer (kan drabba vem som helst)...
 

KMS

Rolex
När man köper vintage på ebay får man nästan ta med risken att det blir knasköp i beräkningen. :)

Det skall ju vara lite spänning också!:)

Någon som har några tankar om bilden jag visade, kan man göra en bedömning om den är fake/redial eller inte, baserat på vad man kan se på bilden? Eller kan text o logotyp se ut så?
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Jag skulle ställa samma fråga på något av Omegaforumen, ex omegaforums.net Sitter en hel del kunniga snubbar där. Det gör det här också vill jag tillägga.
 
Topp