• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite Panerai på morgonen...

...som vissa har noterat så har mitt Panerai intresse svalnat lite men det finns fortfarande en modell som jag är riktigt sugen på och det är PAM372 med sina modesta 47mm och som blivit alla Paneristis nya kelgris pga att den är en riktigt hyllning till en klassisk Panerai dvs 6152-1...

PAM372
229412064135748381_6ba39a242034.jpeg


PAM372
helpdesk_image.2881563.jpg


Självklart med armband till :)

Många klagar ju på att Panerai har blivit fööör stora med sina 47mm modeller som dom pumpar ut nuförtiden MEN dom har å andra sidan historiskt sett alltid varit stora klockor och hade redan på 50talet 47mm Luminorer så dom kommer undan med det tycker jag...

Hittade den här bilden som visar en Panerai 6152-1 gjord 1955 för den Italienska militären bredvid en PAM372 så man kan förstå varför just denna modell är så populär,

PAM372 till höger
PC-Ben-Panerai-6152-1-v-PAM372.jpg


Dock lite skillnad på baksidan

Panerai-PAM00372-v-Panerai-6152-1-Casebacks.jpg


Tänte bara att det varit liiiite väl lite Panerai här på sistånde... :cool:

Så vem vet? kanske blir en PAM372 någon gång....
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ska du ha en Panerai MK så är det denna! Den va riktigt fräsch, tror det är första gången jag säger det om en panna!


Synd bara att den är som en riktig blaffa på armen, ser ju inte klokt ut...
 

danne10

Panerai
2-Faktor
Precis som MK är jag svag för Panerai och måste tillägga att 47mm är galet stort men att det faktiskt funkar, 372an är mer balanserad än man tror. Sen är 372an är "regular production" och kan få från AD alt till rimlig peng begagnad.

skickar med en bild av en ynka 44mm Panna :)

a3a8eqe9.jpg


// Danne


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har provat 372:an och den sitter riktigt bra, även om den är 47 mm.
Är man van vid att ha en klocka på 36 mm, och tycker den storleken är den som gäller, kommer man givetvis att tycka att 372:an (eller alla andra klockor som är lite större) sitter som en tallrik, och dissa allt som är större än 40mm oavsett vad.

Hur som helst, 372:an är riktigt fin och finns att få till bra priser begegagnat. Tydligen var det många Panieristi som köpte på sig ett ex eftersom den var en remake på äldre klassiska panieraimodeller, och därför skulle öka i värde. Nu blev det nog inte så, och eventuell värdeökning uteblev vilket lett till att det finns en del på marknaden.

Tycker du om 372:an, så kolla även på 422 som är riktigt fin. Bild från nätet:
panerai-pam-422.jpg
 
Har provat 372:an och den sitter riktigt bra, även om den är 47 mm.
Är man van vid att ha en klocka på 36 mm, och tycker den storleken är den som gäller, kommer man givetvis att tycka att 372:an (eller alla andra klockor som är lite större) sitter som en tallrik, och dissa allt som är större än 40mm oavsett vad.

Hur som helst, 372:an är riktigt fin och finns att få till bra priser begegagnat. Tydligen var det många Panieristi som köpte på sig ett ex eftersom den var en remake på äldre klassiska panieraimodeller, och därför skulle öka i värde. Nu blev det nog inte så, och eventuell värdeökning uteblev vilket lett till att det finns en del på marknaden.

Tycker du om 372:an, så kolla även på 422 som är riktigt fin. Bild från nätet:
panerai-pam-422.jpg

Base is ace for me....
 
Topp