Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Lite panik.

Diskussion i 'Diskussion' startad av mlundstrom, 12 juni 2014.

1. mlundstrom
    Trådstartare

mlundstrom Stadsbo

Bytte till mig en speedmaster för några veckor sen, riktigt fin o känner mig nöjd med den! Har dock kört lite annat senaste veckan och nu när jag skulle ställa och dra upp klockan händer detta!

Var inte ett dugg hårdhänt, utan den släppte hur lätt som helst :-(
    Har provat stoppa in den, men den verkar inte fästa så det går att dra upp klockan, utan det går bara att ställa den...

Tips / Råd? Apdyr reparation eller?

2. David

David Bödeln

Nej, bara en bra ursäkt att göra en standardservice.

Boris Balkan och RobertD gillar detta.
  3. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Utsliten gänga? Brukar inte det där bytas mer eller mindre som standard vid service? Det byttes iaf på min Seamaster som servades nyligen.

Tror inte att det är så dyrt. Men det är amatörmässiga gissningar mest för att säga något... ;)

4. mlundstrom
    Trådstartare

mlundstrom Stadsbo

Omega service är väl 5-6 papp? Känns lite surt för en klocka som är "ny" för mig - men sånt som händer om man inte vet servicehistorik...

5. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Men du kan väl säkert lämna in den för specifik åtgärd och trycktest? Nymans listar 4800:- för full service av Speedy ex polering.

6. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Brukar bara vara en skruv som släppt . Dr watch fixade liknande grej åt mig på en tudor sub. Tog runt 1 minut.

eriksson850, DrDre och jakob.dala gillar detta.
  7. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Som säkert kostar 2000 bara den, håller med David kör en service, även om jag förstår att det känns surt.

8. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Jäklar vad fin, vad har du för ref på den, är det en "Italia" 3593.20? (Fast tavlan ser ut att skilja lite, men samma färg på visarna) Vad gäller kronan så går det säkert att åtgärda bara det om nu inte klockan är i behov av övrig service.

9. JaTack

JaTack Friends of KS

Silvertejp? Hade passat klockan överlag :) Annars tycker jag att en service låter vettigt!

10. Strindberg

Strindberg Biskop

Pilla upp, kolla om låsskruven (om det inte är spärr på speedyn?) är åtskruvad. Är den det -> service, är den inte det så tryck försiktigt med den, lirka in hela kalaset och dra åt den. Fetta i packningen och pilla ihop.

Eller lämna den till någon av forumets hempulare.

yonsson gillar detta.
  11. Strindberg

Strindberg Biskop

Tillägg: Om något av det ovanstående låter komplicerat, be om ett kostnadsförslag på åtgärden. Jag kan bara tala för mig själv, men jag skulle betro vilken urmakare som helst med referenser med att dra åt skruven.

eriksson850 och yonsson gillar detta.
  12. mlundstrom
    Trådstartare

mlundstrom Stadsbo

Har inte märkt att den strulat med tid o kronograf, men det är svårt att gissa på behovet av rejäl service. Skulle räcka att få den ditsatt igen. Nån hempulare som känner sig manad att hjälpa till i Stockholmsområdet? Annars tar jag mig till Solna o får det fixat.

13. mlundstrom
    Trådstartare

mlundstrom Stadsbo

Liten update, klockan åkte in en sväng till Omega och det blir storservice. Tydligen välbehövligt verkar det som. Blev svindyrt hursomhelst tyvärr...

14. Sond

Sond Friends of KS

Alltid lite surt om det kommer oplanerat... Men du får glädja dig åt att få tillbaka en nästan ny klocka..:)

Boris Balkan gillar detta.
  15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Brukar inte de där ha en kronpackning på bommen?

16. djanbin

djanbin Bonde

Nix, packningarna sitter i kronan.

yonsson gillar detta.
  17. JayJay

JayJay Biskop

Hur mkt är svindyrt?

18. mlundstrom
    Trådstartare

mlundstrom Stadsbo

Över 8 papp, kanske skulle gått att fixa billigare på annat sätt - men nu vet man ju skicket på den när det är klart.

19. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Sjukt fin klocka!

20. mlundstrom
    Trådstartare

mlundstrom Stadsbo

Tack, den är vansinnigt vacker - det gör det lite enklare :)

Saknar den, kommer ta ca 6 veckor.

21. JayJay

JayJay Biskop

Aj då. Mer än vad jag hade trott. Men som sagt så vet du ju att den är i toppskick sedan.

22. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Svettigt men sen vet du vad du har :)
    Grymt fin den där .

23. David

David Bödeln

Och det finns inte mycket som känns lika bra.

Kostnaden är snart glömd, kvar har du en riktigt fin klocka som du vet är i toppskick.

Boris Balkan gillar detta.
  24. Chuck

Chuck Friends of KS

Väldigt fin klocka du har, se ifall urmakarn på urtid kan hjälpa dig dra ett mail väldigt tillmötesgående. Cheers Chuck

Skickat från min iPad med Tapatalk

25. mlundstrom
    Trådstartare

mlundstrom Stadsbo

Nu är den redan inskickad så det är bara att lädra upp när den kommer hem, tack ändå!

26. mlundstrom
    Trådstartare

mlundstrom Stadsbo

Bah, här trodde jag att man skulle få tillbaks klockan snart. Har varit av med den sen 12/6. Idag ringer Klockmäster (Solna, som ska sluta med Omega) och säger att Schweizarna inte alls gillade att det satt ett vintage urverk i en nyare boett (kan tycka att det inte borde vara så jäkla ovanligt), och att de kräver en förklaring. Det hjälpte inte att jag förklarade läget för Klockmäster som i sin tur förklarade för Schweizarna - nu får jag vänta tills nästa vecka när Omegas servicechef i Sverige är tillbaks så får han ta dialogen med Schweizarna...

Kanske skulle behållt Breitlingen ändå :-(

Chuck gillar detta.
  27. hook

hook I'm user not a dealer!

hade någon satt i en äldre caliber i den?

Chuck gillar detta.
  28. mlundstrom
    Trådstartare

mlundstrom Stadsbo

Chuck gillar detta.
  29. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Chuck och eriksson850 gillar detta.
  30. mlundstrom
    Trådstartare

mlundstrom Stadsbo

Jo, som nämnts tidigare är det en Franken. Brukar det vara så struligt då?

Chuck gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield