• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite perspektiv gällande "opolerat"

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Sprang på ett intressant inlägg på TRF, skrivet av handlaren bakom The Time Traveller gällande jakten efter "opolerat".

Tycker oxå det är lite lustigt när en säljare kan påstå att något är opolerat trots att de själva inte ägt klockan sen den köptes allra första gången - hur kan de då veta om den ej är polerad av en föregående ägare...

Länken:
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=213077
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det viktiga är formen på caset. Inte om det är opolerat eller polerat en, två, tre, fyra gånger. Fel snubbe behöver bara polera en gång så är klockans ursprungliga form för alltid förstörd. En duktig yrkesman kan säkert ha polerat en klocka flera gånger under åren och den säljs som "opolerad" idag därför att det inte går att avgöra om den är rörd eller ej tidigare.

Bra att erkända handlare som Jed ger sin syn på saker och ting så att folk begriper att polerat nödvändigtvis inte betyder att en klocka är förstörd. Dåligt polerat är däremot ett riktigt elände.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det viktiga är formen på caset. Inte om det är opolerat eller polerat en, två, tre, fyra gånger. Fel snubbe behöver bara polera en gång så är klockans ursprungliga form för alltid förstörd. En duktig yrkesman kan säkert ha polerat en klocka flera gånger under åren och den säljs som "opolerad" idag därför att det inte går att avgöra om den är rörd eller ej tidigare.

Bra att erkända handlare som Jed ger sin syn på saker och ting så att folk begriper att polerat nödvändigtvis inte betyder att en klocka är förstörd. Dåligt polerat är däremot ett riktigt elände.

Precis, håller med. Ser den bra så ser den bra ut - punkt slut
 

UNO

Panerai
100%igt!
Jag har träffat flera förståsigpåare inom detta område. Deras mgn har nog varit att dom borde fokusera på andra mer uppenbara brister i sin vardag istället.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Sprang på ett intressant inlägg på TRF, skrivet av handlaren bakom The Time Traveller gällande jakten efter "opolerat".

Tycker oxå det är lite lustigt när en säljare kan påstå att något är opolerat trots att de själva inte ägt klockan sen den köptes allra första gången - hur kan de då veta om den ej är polerad av en föregående ägare...

Länken:
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=213077
Det där kommer ju upp titt som tätt. Många vill ju ha vintage i nyskick eller åtminstone använt men opolerat skick (jag är en av dem... ) och det blir allt för lätt att sälja under rubriken "opolerat", men det blir ju till slut omöjligt att hitta något. New Old Stock är ju ovanligt...

Håller med Per här, formen är det viktiga. Finns allt för många klåpare som förstör boetter, men det tycks ju som om många köpare hellre vill att det blänker, än att den ursprungliga boettformen finns kvar.

För övrigt kan det vara värt att känna till att när det gäller just Rolex så varierar boettformen redan från fabriken. På de nya boetterna är formen tämligen lika, men på de äldre modellerna (fram till ganska nyligen med ref 16570, 114270, 14060M, 16200, 14000, etc) med borstarde horn så fanns det dels ett manuellt moment i slutfinnishen och det är också så att verktygen som används av CNC-maskinerna slits med viss variation på boetterna som resultat. Dvs redan från start finns det avvikelser.

Sedan tycks det som om olika service-center (Rolex) har olika standard/kvalitet på hur de renoverar och polerar/borstar om boetter.

Finns många små nyanser man kan leta efter för att se om det handlar om orginalpolering eller inte. Och kan man inte avgöra om det INTE är orginal, så ska man nog vara nöjd.

Skulle kunna prata mer om detta, då jag är en av dem som prioriterar boett före urtavla (en del tycks ju acceptera vilken boett som helst så länge urtavlan är fin).

A
 

UNO

Panerai
Yes
Min Datejust köpt 2004 hade ett bandhorn som var unikt rakt över disk från Nymans, ok Västerås men Rolex ändå.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det där kommer ju upp titt som tätt. Många vill ju ha vintage i nyskick eller åtminstone använt men opolerat skick (jag är en av dem... ) och det blir allt för lätt att sälja under rubriken "opolerat", men det blir ju till slut omöjligt att hitta något. New Old Stock är ju ovanligt...

Håller med Per här, formen är det viktiga. Finns allt för många klåpare som förstör boetter, men det tycks ju som om många köpare hellre vill att det blänker, än att den ursprungliga boettformen finns kvar.

För övrigt kan det vara värt att känna till att när det gäller just Rolex så varierar boettformen redan från fabriken. På de nya boetterna är formen tämligen lika, men på de äldre modellerna (fram till ganska nyligen med ref 16570, 114270, 14060M, 16200, 14000, etc) med borstarde horn så fanns det dels ett manuellt moment i slutfinnishen och det är också så att verktygen som används av CNC-maskinerna slits med viss variation på boetterna som resultat. Dvs redan från start finns det avvikelser.

Sedan tycks det som om olika service-center (Rolex) har olika standard/kvalitet på hur de renoverar och polerar/borstar om boetter.

Finns många små nyanser man kan leta efter för att se om det handlar om orginalpolering eller inte. Och kan man inte avgöra om det INTE är orginal, så ska man nog vara nöjd.

Skulle kunna prata mer om detta, då jag är en av dem som prioriterar boett före urtavla (en del tycks ju acceptera vilken boett som helst så länge urtavlan är fin).

A
Du verkar vara en klok man med bra smak. Var inte blyg att visa vad du gömmer hemma i byrålådorna. :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Du verkar vara en klok man med bra smak. Var inte blyg att visa vad du gömmer hemma i byrålådorna. :)
Tack för komplimangen! Det uppskattas. Jag tror inte att jag är blyg - och jag vet ju att "pictures or it didn't happen" gäller, men saken är den att jag det senaste året i stort sett inte har postat på något forum, bara dagligen läst. Beror inte på att passionen avklingat, bara att familj, jobb, fritid och annat behövt få ta plats. Det senaste året har inte heller hindrat mig från att fortsätta att vara passionerad i mina intressen och jag tror att nedanstående hastigt tagna bild vid frukostbordet på ett bra sätt sammanfattar två av mina "passioner" (jag har flera..., men ändå...):

DSC01297_zpsbc1a0953.jpg


Man kan ana 7:55 timmar loggade på pulsklockan förra veckan. Jag roas väldigt mycket av sådant som kräver lite puls och en gnutta styrka ... och den närmre klockan tror jag sammanfattar min önskade livsstil på ett bra sätt. Jag har - enligt egen mening - ingen imponerande samling ... men då jämför jag med samlarna på ett av mina favoritforum; vintagerolexforum... I det sammanhanget är jag snarare en "brukare" (då jag använder alla mina klockor) och det beskriver också hur mina val har sett ut, samt vad jag har. Jag är lyckligt lottad att få äga (och ha ägt) några nyare och några äldre Rolexar, Tudors och Omega (plus lite annat av mindre kostsam sort). En del finns kvar, en del har roterat ut. Men totalt sett mycket blygsamt med VRF-mått. Inga GMTs med logo-tavlor... Inga PN Daytonas ... Ingen 1019 (som jag gärna skulle vilja få fatt på) ... Inga super-vintage Submariners utan kronskydd... Men några sportisar och så, som funkar dagligt för mig (och som tål att hänga med ut på cykeln eller i skidbacken).

Kunskap däremot, samlar jag på så mycket jag orkar. Särskilt om Rolex.

Får kanske byta en "training session" mot en "photo session"... :happyhappy:

mvh A

P.S. Gömmer inga klockor i byrålådorna... Bankfack känns säkrare...
 
Topp