• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite tankar och funderingar om min trasiga klocka...

jandan

Panerai
Jag vet att avtalet är mellan den första köparen och butiken...
Men, säg att jag hade varit första ägaren. Hade jag fått häva köpet då, mot butiken, inte mot den privata säljaren ;)

Nej, det funkar såhär:
Säljaren är skyldig gentemot första köparen att lämna 6 månaders garanti. Då måste säljaren åtgärda ett fel som är ursprungligt, och bevisbördan ligger på säljaren om denna skulle hävda att man som konsument orsakat felet. Säljaren kan fritt välja
att reparera eller byta ut varan mot en ny. Det är Säljaren som bestämmer. Säljaren har rätt att göra tre försök att reparera felet, innan man har rätt att begära att köpet skall hävas.

Efter 6 månader har man som konsument rätt att reklamera en vara i ytterliga 2,5 år, för ursprungsfel. Dock ligger då bevisbördan på kunden att felet är ursprungligt, vilket givetvis kan vara knepigt att bevisa som kund. Om klockan inte har några yttre skador är det givetvis lättare att hävda ursprungsfel.

Jag drev själv butik mot konsument under 20 år fram tills 2010, och vad jag kan se har inte reglerna ändrats...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nej, det funkar såhär:
Säljaren är skyldig gentemot första köparen att lämna 6 månaders garanti. Då måste säljaren åtgärda ett fel som är ursprungligt, och bevisbördan ligger på säljaren om denna skulle hävda att man som konsument orsakat felet. Säljaren kan fritt välja
att reparera eller byta ut varan mot en ny. Det är Säljaren som bestämmer. Säljaren har rätt att göra tre försök att reparera felet, innan man har rätt att begära att köpet skall hävas.

Efter 6 månader har man som konsument rätt att reklamera en vara i ytterliga 2,5 år, för ursprungsfel. Dock ligger då bevisbördan på kunden att felet är ursprungligt, vilket givetvis kan vara knepigt att bevisa som kund. Om klockan inte har några yttre skador är det givetvis lättare att hävda ursprungsfel.

Jag drev själv butik mot konsument under 20 år fram tills 2010, och vad jag kan se har inte reglerna ändrats...


Tack för info!

Enligt lag så får man häva köpet efter två reparationer, om det är samma fel...

Efter att ha uppdaterat mig lite mer om våra rättigheter som konsument, så känns det lite mer ok att klockan är på service, men ja... tråkigt, för klockan är som sagt bara tre månader gammal.

"Om säljaren väljer att reparera varan och felet finns kvar efter två reparationsförsök har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig."
 

jandan

Panerai
Tack för info!

"Om säljaren väljer att reparera varan och felet finns kvar efter två reparationsförsök har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig."

Jo, du har rätt där, var lite för snabb i tanken, vid tredje gången det blir fel har man rätt att häva köpet...
 
Nästan samma sak hände mig när jag köpte en 5 månader gammal Breitling Superocean Heritage! Den gick typ bra i 3 dagar sen hade den helt plötsligt gått +40 eller -40 över natten! Jag tror inte säljare hade lagt märke till detta få många helt enkelt inte bryr sig och bara ställer om klockan! Dessutom var där riper på ena timvisaren, men AD var väldigt snäll och tog det på garanti så nu ör den på service och visbyte! Jag är inte bitter över det känns skönt att få det åtgärdat också så har jag en del andra klockor som får mer armtid nu så win win :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Som sagt... jag känner till att garantin oftast bara gäller den första köparen, för det är den som ingår ett avtal med butiken, men... just när det gäller klockor, så har jag alltid trott att klockan är bundet till certet, och inte den första ägaren.
Så kan det mycket väl vara. Jag har inte läst igenom garantivillkor på de klockor jag har köpt nya eller beggade. Det är ju upp tillverkaren att ge vilka garantivillkor som helst. Står det i villkoren att det är certet som gäller - fine. Står det inte att det följer certet så tar de flesta märken ändå till sig garantiärenden på goodwill - men de har i så fall ingen skyldighet till det...

Hem och läsa ikväll antar jag... :)

Nej, det funkar såhär:
Säljaren är skyldig gentemot första köparen att lämna 6 månaders garanti. Då måste säljaren åtgärda ett fel som är ursprungligt, och bevisbördan ligger på säljaren om denna skulle hävda att man som konsument orsakat felet. Säljaren kan fritt välja
att reparera eller byta ut varan mot en ny. Det är Säljaren som bestämmer. Säljaren har rätt att göra tre försök att reparera felet, innan man har rätt att begära att köpet skall hävas.

Efter 6 månader har man som konsument rätt att reklamera en vara i ytterliga 2,5 år, för ursprungsfel. Dock ligger då bevisbördan på kunden att felet är ursprungligt, vilket givetvis kan vara knepigt att bevisa som kund. Om klockan inte har några yttre skador är det givetvis lättare att hävda ursprungsfel.

Jag drev själv butik mot konsument under 20 år fram tills 2010, och vad jag kan se har inte reglerna ändrats...
De där 6 månaderna är ingen garanti som säljaren lagstadgat måste ge. Det är kundens reklamationsrätt där bevisbördan ligger på säljaren. Same, same kan tyckas, men är säkert en juridisk "stor" skillnad (kan inte den biten). En säljare har ingen skyldighet att lämna någon som helst garanti. Reklamationsrätten går inte att komma ifrån.
 

Limpas

Cartier
Jag tror nog att allt har gått rätt till och jag fick precis samma behandling när jag råkat ut för liknande sak med Sinn (gångavvikelse utanför spec inom garantitid). Eriksons skickade den till Sinn på garantiservice utan problem. Du får gärna uppdatera om du hör något mer. Min lämnades in för över fyra veckor sedan och jag har inte hört någonting, varken från Sinn eller Eriksons. Vet att det kan ta tid men tålamodet börjar tryta nu. Garantiservice bör man behandla fort och smidigt tycker jag och hur det funkar kan mycket väl avgöra om jag köper märket igen. Hann inte ha den särskilt länge innan den skickades iväg :(

Så, nu har jag gråtit ut lite också ;)
 

jandan

Panerai
Så kan det mycket väl vara. Jag har inte läst igenom garantivillkor på de klockor jag har köpt nya eller beggade. Det är ju upp tillverkaren att ge vilka garantivillkor som helst. Står det i villkoren att det är certet som gäller - fine. Står det inte att det följer certet så tar de flesta märken ändå till sig garantiärenden på goodwill - men de har i så fall ingen skyldighet till det...

Hem och läsa ikväll antar jag... :)


De där 6 månaderna är ingen garanti som säljaren lagstadgat måste ge. Det är kundens reklamationsrätt där bevisbördan ligger på säljaren. Same, same kan tyckas, men är säkert en juridisk "stor" skillnad (kan inte den biten). En säljare har ingen skyldighet att lämna någon som helst garanti. Reklamationsrätten går inte att komma ifrån.

Visst är det så, men om du skulle komma i en tvist som näringsidkare, har du i princip ingen chans att vinna om du inte kan bevisa oaktsamhet, så i princip kan man se det som att det är 6 månaders garanti...
Men juridiskt kanske man inte kan hävda att det skall heta garanti, eftersom det är något som säljaren "erbjuder",
men i realiteten tror jag det är omöjligt för en säljare att klara sig undan det...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag tror nog att allt har gått rätt till och jag fick precis samma behandling när jag råkat ut för liknande sak med Sinn (gångavvikelse utanför spec inom garantitid). Eriksons skickade den till Sinn på garantiservice utan problem. Du får gärna uppdatera om du hör något mer. Min lämnades in för över fyra veckor sedan och jag har inte hört någonting, varken från Sinn eller Eriksons. Vet att det kan ta tid men tålamodet börjar tryta nu. Garantiservice bör man behandla fort och smidigt tycker jag och hur det funkar kan mycket väl avgöra om jag köper märket igen. Hann inte ha den särskilt länge innan den skickades iväg :(

Så, nu har jag gråtit ut lite också ;)

Ouch, fyra veckor! Men det var nog det jag hade ställt mig in på :(

Uppdaterar så fort jag har jag lite mer info!
 

Cryssarn

Rolex
Jag tror nog att allt har gått rätt till och jag fick precis samma behandling när jag råkat ut för liknande sak med Sinn (gångavvikelse utanför spec inom garantitid). Eriksons skickade den till Sinn på garantiservice utan problem. Du får gärna uppdatera om du hör något mer. Min lämnades in för över fyra veckor sedan och jag har inte hört någonting, varken från Sinn eller Eriksons. Vet att det kan ta tid men tålamodet börjar tryta nu. Garantiservice bör man behandla fort och smidigt tycker jag och hur det funkar kan mycket väl avgöra om jag köper märket igen. Hann inte ha den särskilt länge innan den skickades iväg :(

Så, nu har jag gråtit ut lite också ;)
Vart hittade du spec? fick inget svar av dom när jag frågade
 

Limpas

Cartier
Vart hittade du spec? fick inget svar av dom när jag frågade

Jag hittade nog aldrig någon "officiell" spec, men läste mig till på forum att folk med samma problem hade fått reda på att upp till +15 spd var accepterat för urverket i 556 (rejäla toleranser, för övrigt. Nästan så att tröskverken i Seiko SKX utlovar bättre). Så jag mätte upp min klocka över en vecka, gick till Eriksons med resultatet som alltså var över +15 spd i snitt och de sa i princip bara att avvikelsen inte var acceptabel.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag kapitulerar! Går det ens att få bättre service? :)

DqJKMYy.jpg
 

Limpas

Cartier
Jag kapitulerar! Går det ens att få bättre service? :)

DqJKMYy.jpg

Ja det var ju bra service minst sagt. Hoppas att det går snabbt så att du får tillbaka klockan snart. Då antar jag att min klocka dröjer ännu längre då... Jag hamnade visst inte i VIP-kön. Vad gör man för att få Sinn-godis? Hundögon som gäller?





... Ja ä int bitter...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja det var ju bra service minst sagt. Hoppas att det går snabbt så att du får tillbaka klockan snart. Då antar jag att min klocka dröjer ännu längre då... Jag hamnade visst inte i VIP-kön. Vad gör man för att få Sinn-godis? Hundögon som gäller?





... Ja ä int bitter...


Hm, kanske beror på åldern på klockan, eller var din lika ny?
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Har ni någonsin hört om, eller rent av varit med om det själv, att ett köp hävs eller man får en utbytesklocka vid fel på den ursprungliga? Som jag har förstått kör ADs bara ner klockan till service center vid garantiåtgärder och tillverkaren får serva/åtgärda problemet!


Jag har varit med om detta. Lämnade in en ny klocka säkert 10 gånger till AD:n, varav de skickade klockan till Schweiz 3 gånger. Såg knappt klockan på 6 månader. Det slutade med att jag en helt ny.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har varit med om detta. Lämnade in en ny klocka säkert 10 gånger till AD:n, varav de skickade klockan till Schweiz 3 gånger. Såg knappt klockan på 6 månader. Det slutade med att jag en helt ny.


Oj, egentligen borde du ha fått häva köpet efter tre felanmälningar... om det var samma fel det vill säga.
 

Limpas

Cartier
Hm, kanske beror på åldern på klockan, eller var din lika ny?
Nej, inte lika ny men fortfarande inom garanti. Det är säkert som du säger. Är nog bara jag som är lite grinig över att klockan varit på service större delen av tiden jag ägt den. Men det ska bli intressant att se hur lång tid det tar för våra klockor :) Börjar även fundera på vad rimlig servicetid är vid garantiärenden, men det är nog bara att försöka stå ut :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nej, inte lika ny men fortfarande inom garanti. Det är säkert som du säger. Är nog bara jag som är lite grinig över att klockan varit på service större delen av tiden jag ägt den. Men det ska bli intressant att se hur lång tid det tar för våra klockor :) Börjar även fundera på vad rimlig servicetid är vid garantiärenden, men det är nog bara att försöka stå ut :)

Mm, finns ju något som heter skälig tid. Om alla delar finns på plats så ska det räcka med en månad. Tar det längre tid så borde man få kompensation.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du ska fan skratta dig lycklig att det är Sinn du har att göra med och inte ett annat krångligt märke. :)
 

MatteT

Breitling
Rusty: hm... Min Rolex slutade att fungera tre dagar efter inköp för drygt två månader sedan. Den är i vägskickad till Geneve och jag ska få tillbaka den nästa vecka. Hoppas verkligen att de lyckas laga den permanent och att det inte är ett tecken på att Rolex kvalité försämrats.
 
Topp