• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite väl billigt för en Black Bay?

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Undrar hur begmarknaden kommer bli påverkad i framtiden om priserna på sprillans börjar pressas likt dessa. Fanns även på länk för en tusenlapp till...

null_zps501054e8.png
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Har för mig att Seikoman87 sålde sin för 16' på skinn för några månader sedan?! Ångrar fan att man inte klippte den :(
 

JayJay

Rolex
Nej. Jag har sett för det priset ett par ggr tidigare på chrono24. Vet inget om den aktuella säljaren dock. Inte tidigare säljare heller för den delen.
 

David

Bödeln
Inte superbillig, de italienska handlarna har sålt Black Bay för 15-17k i princip sedan den lanserades. Om något, har priserna var högre den senaste tiden. (Växelkurs?) Jag har blivit erbjuden en sprillans för 19k, inklusive svensk moms, av AD i Sverige.
 
  • Like
Reactions: Wii

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Dem kränger även speedys på 21k. Tudor chrono för 23k, listar väl på 35k? Kan dem verkligen tjäna något på att sälja allt så sjukt billigt? :O
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Just denna handlare har inget lager utan du betalar ca 25% i förskott vid beställning sedan tar det 3-4 veckor innan han har klockan. Då betalar du resterande och klockan skickas till dig. Har bara hört gott om Bodoni. Tror de säljer rätt mycket och deras vinst endast är 100-150€ på en klocka som BBn.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vad är listpriset? Finns ju breitlings som kostar drygt 10k mindre nya på chrono också inom EU. Jag ställer mig mer frågan, hur mycket påslag har de svenska handlarna?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Brossepå....men en kompis köpte en IWC Portuguise???... direkt av IWC via en kontakt där. Han betalade 2502 euro.......list ligger väl runt 60 isch? Tror på det då jag fick en kopia på fakturan för klockan då jag först trodde det var blaj....
 
  • Like
Reactions: Wii

Vesper

Rolex
Brossepå....men en kompis köpte en IWC Portuguise???... direkt av IWC via en kontakt där. Han betalade 2502 euro.......list ligger väl runt 60 isch? Tror på det då jag fick en kopia på fakturan för klockan då jag först trodde det var blaj....
Oj, ja det är skapligt ca 40k upp. Ja det verkar finnas lite marginaler att röra sig med helt klart.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Brossepå....men en kompis köpte en IWC Portuguise???... direkt av IWC via en kontakt där. Han betalade 2502 euro.......list ligger väl runt 60 isch? Tror på det då jag fick en kopia på fakturan för klockan då jag först trodde det var blaj....


Låter väl väldigt rimligt. IWC har säkert i detta fallet tummat på sina marginaler för att kontakten kunde lösa det, alt försummat momsen?
Skulle tippa att påslaget hos AD är ca 100%. En AD betalar rimligtvis runt 25 000 sek för klockan. Utpriset blir såldes 62 500.
 

_jonte

Patek
Låter väl väldigt rimligt. IWC har säkert i detta fallet tummat på sina marginaler för att kontakten kunde lösa det, alt försummat momsen?
Skulle tippa att påslaget hos AD är ca 100%. En AD betalar rimligtvis runt 25 000 sek för klockan. Utpriset blir såldes 62 500.
Även 25% moms i Sverige som ska läggas på. Oftast betydligt lägre ute i Europa?
 

plexan

Cartier
Brossepå....men en kompis köpte en IWC Portuguise???... direkt av IWC via en kontakt där. Han betalade 2502 euro.......list ligger väl runt 60 isch? Tror på det då jag fick en kopia på fakturan för klockan då jag först trodde det var blaj....
Skulle också vara riktigt intressant att veta vad det kostar IWC exakt att tillverka just en sån klocka.
 

carlanton

Audemars
Man ska nog räkna med att den inte är så het om några år. Visst kan man argumentera för att det är en "klassisk" design, men faktum är att den bara är ett resultat av de senaste årens heritagetrend, som åtminstone i modevärlden redan är på väg bort. Någon gång kommer ju 2010-talet bli det nya 80-talet (som 90-talet kallades, när 80-talet blev "inne" och som 2000-talet är idag, när 90-talet är galet trendigt osv osv), och just heritagetrenden tror jag kommer hånas i all oändlighet ute i stugorna.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den kanske är lite "väl billig" om man jämför med vad andra kanske skulle önska att kunna få. Men priset är ju inte fel eftersom det, trumvirvel, är satt till just det…

Sen vad gäller moms etc så är vi ju med i EU, en fördel med det är just det att vi kan handla från andra länder med lägre moms…så egentligen handlar det ju bara om en enda sak, huruvida man har cohones nog att handla från italien? ;)
 

maxmol

Panerai
Man ska nog räkna med att den inte är så het om några år. Visst kan man argumentera för att det är en "klassisk" design, men faktum är att den bara är ett resultat av de senaste årens heritagetrend, som åtminstone i modevärlden redan är på väg bort. Någon gång kommer ju 2010-talet bli det nya 80-talet (som 90-talet kallades, när 80-talet blev "inne" och som 2000-talet är idag, när 90-talet är galet trendigt osv osv), och just heritagetrenden tror jag kommer hånas i all oändlighet ute i stugorna.

Köper inte det! Självklart är mode (även klockmode) cykliskt. Men intresset för den klassiska dykar designen verkar aldrig avta. Så mycket som det är en heritag så har den alla element för att bli en egen klassiker. Hublot och Linde Werdelin kommer dock att hånas som fan i framtiden. Det är klockvärldens buffalosko.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Italiernarna har det ganska tight med ekonomin så kan vara en effekt av det? Det är ju inte bara denna italienska handlare som har låga priser och det handlar om massor av modeller och märken
 

carlanton

Audemars
Köper inte det! Självklart är mode (även klockmode) cykliskt. Men intresset för den klassiska dykar designen verkar aldrig avta. Så mycket som det är en heritag så har den alla element för att bli en egen klassiker. Hublot och Linde Werdelin kommer dock att hånas som fan i framtiden. Det är klockvärldens buffalosko.


Det är skillnad mellan klassisk dykardesign och pastischiserad dykardesign. Att plocka fram en gammal modell, göra den lite större, slänga på lite fakepatinerad lume och ett förslitet läderband är knappast banbrytande eller nyskapande.
 

maxmol

Panerai
Ja, men poängen är att man inte kan skapa en klassiker. Det som, historiskt sätt, har fungerat bäst är att skita i alla andra och göra sin egen grej, ungefär som Linde Werdelin.

Det här kan man diskutera fram och tillbaka hur mycket som helt egentligen. Men jag tror att BB är tillräckligt i linje med den klassiska designen samtidigt att den är unik nog att den ska åldras in till en klassiker i sig.

Självklart är LW mer nyskapande. Men att använda innovativa material och cuting edge design har också haft blandade resultat i modevärlden. Normalt är det en omedelbar hit men vem vill sitta på en techno-era klocka i framtiden? Men det har ju funkar för Versace, även om jag aldrig skulle köpa något därifrån. Tror dock inte att bara för att något är en remake-ish så är det en framtida flopp.
 
Topp