• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Liten fråga inför köp av Rolex Submariner 16610

ddaging

Breitling
Hej!

Superny här så är min fråga helknasig får ni ha överseende :)

Ska köpa mig min första "riktiga" klocka.
Tänker mig en Submariner 16610, begagnad för ca 50-50.000 kr. Inte så spännande val kanske men roligt att börja med en klassiker.

Min enda fråga är kring årtal, i min prisklass hittar jag väldigt likvärdiga klockor med allt från slutet 80-tal till mitten 2000-tal som årtal. Pris, skick, tillbehör är oftast densamma. Min fråga är helt enkelt, hur "viktigt" är årtalet? Är nytt alltid bättre? Och finns det vissa tidsepoker eller årtal som är bättre än andra?


Tack på förhand

Mvh
David
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En smaksak men finns oftast lite skillnader i länk, lysmassa, bezelinsert etc. Sen så finns det välskötta, välservade ( och ibland välpolerade) gamla exemplar som rent mekaniskt är som nya och oservade från 2004 som behöver in på service omedelbart.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Äh, vadå inte spännande. 16610 är en riktigt fin klocka!
Skillnaderna mellan årsmodellerna är relativt små och jag hade försökt hitta en i så bra skick som möjligt relativt till priset.
 

poormans

Rolex
den största skillnaden hittar du mellan ca U-serie och A serie Dvs ca 1998 till 2000 klockor efter den perioden har luminova eller superluminova och SEL-länken

även runt 2004 dvs sena Y-serie började man med no holes case dvs inga genomgående hål i luggarna de kallas även T-case (efter modell nr finns ett T)
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
den största skillnaden hittar du mellan ca U-serie och A serie Dvs ca 1998 till 2000 klockor efter den perioden har luminova eller superluminova och SEL-länken

även runt 2004 dvs sena Y-serie började man med no holes case dvs inga genomgående hål i luggarna de kallas även T-case (efter modell nr finns ett T)
Även swiss texten är lite olika beroende på serie.
"swiss T < 25" för tritium. "Swiss" only för luminova och "Swiss made" på super luminova.
 
Jag har varit i samma skor som du... Köpte nyligen en Rolex 16610, som en av mina första klockor. Mitt råd är att försöka sätta dig in i skillnaderna (nog om dessa är små). För det finns en risk att du annars, när du så småningom lär dig dessa skillnader ångrar dit köp. För att du, exempelvis hellre hade velat ha lugholes på din Submariner (beskrivet av @poormans ovan som "genomgående hål i luggarna").
 

tissoter

Audemars
Jag skulle personligen ha satsat på en nyare modell med komplett box och certifikat om det är din första klocka.
Det bästa är om du är andra ägaren, då har den första värdeminskningen redan varit och du får kanske till och med lite garanti om det är en 1-2 år gammal klocka.

Tips två är att kolla här på KS, relativt vanlig modell som säljs ofta här.

Lycka till med köpet.
 

ddaging

Breitling
Jag skulle personligen ha satsat på en nyare modell med komplett box och certifikat om det är din första klocka.
Det bästa är om du är andra ägaren, då har den första värdeminskningen redan varit och du får kanske till och med lite garanti om det är en 1-2 år gammal klocka.

Tips två är att kolla här på KS, relativt vanlig modell som säljs ofta här.

Lycka till med köpet.

Hej!

Ja bos/cert skall jag absolut satsa på :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle personligen ha satsat på en nyare modell med komplett box och certifikat om det är din första klocka.
Det bästa är om du är andra ägaren, då har den första värdeminskningen redan varit och du får kanske till och med lite garanti om det är en 1-2 år gammal klocka.

Tips två är att kolla här på KS, relativt vanlig modell som säljs ofta här.

Lycka till med köpet.
Modellen har ju utgått sedan länge. Finns inga med garanti kvar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sel och lug holes är att föredra om du frågar mig :) och svar ja jag är partisk!
Instämmer till fullo! Rolex länkar utan SEL (solid end links) känns rätt kass. Lugghål borde samtliga dykarklockor ha och om tavlan inte är målad utan har applicerade index såser det enligt mig riktigt knas ut med missfärgat tritium. Så jag säger 2000-2004, alltså: luminova, SEL, borrade bandhorn.
 
Instämmer till fullo! Rolex länkar utan SEL (solid end links) känns rätt kass. Lugghål borde samtliga dykarklockor ha och om tavlan inte är målad utan har applicerade index såser det enligt mig riktigt knas ut med missfärgat tritium. Så jag säger 2000-2004, alltså: luminova, SEL, borrade bandhorn.
+1. Det var precis där jag landade efter mina efterforskningar också!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag säger ju äldre desto bättre, så länge skicket är fint, och caset har snygga former. SEL är fult och lugholes är snyggt! Lite rassel i länken är gött, så länge den inte är superstretchad!
 
Topp