Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Liten fråga kring Kaplans klockor.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Fredgusta, 10 februari 2016.

1. Fredgusta
    Trådstartare

Fredgusta Bonde

Från:
    Göteborg
    Kanske en "dum" fråga, men jag vet att ks är snabbare att ge ett svar än Kaplans.

Hur väl fungerar klockorna som kaplans har liggandes ute i butik? När det står defekt förstår jag att de inte funkar men om inget är skrivit i beskrivningen hur väl går klockan? Är de nästintill defekta? Har ni några tidigare erfarenheter kring gångreserv? Avvikelser i tid per dygn?

Tack för svaren.

2. M.U

M.U Biskop

Oftast brukar de väl skriva ut att det är tex "defekt urverk, tavla, länk" osv? Att en klocka är defekt på något vis kan ju betyda tusen olika saker... Tror du får bäst svar från dom :)

3. Voro

Voro Torpare

Generellt sett tar Kaplans inget ansvar för urverkens funktion som jag förstått det. De säljer uren som "antika föremål" inte "tidshållare".

4. Det roliga är att en del som läggs ut på auktion skulle kunna vara några år gamla bara.
    Har själv undrat hur de förhåller sig till sådana moderna ur.

5. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    När min klocka var på kaplans så stod det inget om att den var "defekt" trots det uppenbara servicebehovet. Defekt bör betyda att något är fel. Sjukt diffust uttryck, men där har du något att gå på i alla fall.

Fredgusta gillar detta.
  6. Kai Kobra

Kai Kobra Stadsbo

Kan betyda lite vad som helst som antytts ovan. Vid mitt senaste köp från Kaplans med angivande av att klockan var "defekt" så gick den inte överhuvudtaget (vilket iofs inte kom som en chock).

7. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Räkna in kostnaden för service när du köper en begagnad klocka så besparar du dig en besvikelse.

eriksson850 och poormans gillar detta.
  8. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    De jag har köpt där har gått förvånansvärt bra, köper man defekt/ fungerar ej så är det väl en chansning. På dyrare ur tror jag iofs att deras urmakare har undersökt klockan lite bättre än ett med utropspris på 50:- Där kan du säkert få en kvalificerad gissning på vad som är fel.

9. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Det går ej att svara på. Du måste kolla de klockor du är intresserad av på visningen. Jag har köpt klockor märkta defekta som fungerat utmärkt men också de som varit paj. Om man bryr sig väldigt mkt om tidsavvikelse per dygn ska man nog undvika att ropa in klockor som är märkta som defekta:)

eriksson850 gillar detta.
  10. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Kaplans föredrar att friskriva sig i möjligaste mån. När jag har frågat dem så betyder defekt att det kan vara vad som helst från stendöd till servicebehov. Utgå från att allt du köper där behöver service.

11. Kaplans tar inget ansvar för tidshållning, som jag förstår det så om dom skriver defekt på en klocka så funkar den inte helt enkelt, det kan vara en enkel fix att fjädern är av eller att hela urverket är kass, skriver dom inte defekt så betyder det typ att dom har testat att dra upp den och den tickade igång, dock så kan den dra sig typ 5tim/dygn, eller gå helt perfekt....tror det är bäst att prata med någon där om den klocka man är intresserad av så kan man nog få ett utlåtande...

JohnDoe gillar detta.
  12. Grimman

Grimman Torpare

Vann budet på den 16610 (89')på kaplans klockauktion i helgen. Ska bli kul att se hur de definerar defekt, hann aldrig kika på den IRL.

13. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Spännande, vi har gissat lite på bilderna. Antar att det är den här du tänker på http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3095/vara/1255511 hoppas den är bättre än den såg ut på bilderna. Grattis

Grimman gillar detta.
  14. Grimman

Grimman Torpare

Exakt! La budet i torsdags, glömde bort auktionen helt på lördagen. Aldrig haft en sub så även om jag får serva den så är det med ett leende på läpparna

15. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Härligt, ja den lär nog behöva service, bilderna på urverket visade på ett stort behov av kärlek. När den är servad o klar har du en klassisk skönhet. Grattis igen.

Grimman gillar detta.
  16. Daniel Cruz Vera

Daniel Cruz Vera Borgare

Från:
    Stockholm
    Måste hålla med att uttrycket är väldigt diffust. Var inne en gång och frågade om jag fick klämma på en mekanisk kronograf. "Defekt" stod det på beskrivningen och ja sa "jaha den funkar inte alls då med andra ord" nä svarade hon, men jag fortsatte att klämma lite på den och fick för mig att skruva upp den och den börjar självklart att ticka på! "Men du den tickar" sa jag och visade henne klockan. Jaha sa hon och kollade på lappen igen och "ah nu ser jag det står defekt kronograf, klockan tickar men kronograf funktionen är urfunktion". Okej sa jag och tryckte på ena kronograf knappen och gissa vad som hände då? Kronografen funkade den med! Så med andra ord beskrivningarna är väldigt diffusa :D

Grimman gillar detta.
  17. Grimman

Grimman Torpare

Tack tack!

18. Joakim C

Joakim C Borgare

Du har returrätt när du köper via Kaplans i sedvanliga 14 dagar. Gäller numera även auktioner.

Nedanstående från Hallåkonsument
    "För nätauktioner gäller lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. När du handlar av ett företag vid en nätauktion gäller samma regler som vid annan e-handel. Du har bland annat ångerrätt och 14 dagar på dig att ångra ditt köp. Enligt ARN spelar det ingen roll om det vid en nätauktion även går att lägga bud på plats."

19. Grimman

Grimman Torpare

Grande
    Det är sant!

Mårtenssons ur Brookfield