• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Liten jämförelse och kanske någon paketöppning.

card

Panerai
2-Faktor
God kväll!

Köpte en 16710 förra veckan av StrawberryFields och har sedan tidigare en 116710LN. Tänkte att det kan vara lite kul att se skillnaderna på modellerna och samtidigt köra en paketöppning. Två flugor i en smäll så att säga.

Varför valde jag då en 16710 när jag redan hade en 116710LN?

Ja, bra fråga. Egentligen så har jag inte varit ute efter en 16710 utan jag har spanat runt på alla möjliga klockor, skickat PM till en hel del som haft ute annonser men någon affär hade det inte blivit än. Detta blev lite av ett impulsköp.

Satt på bussen på väg hem från jobbet, surfar lite KS och kollar som vanligt in "Handla - Säljes, bytes-delen", ser en annons på en 16710 årsmodell -07, går av på busshållplatsen innan den jag brukar gå av på för att få lite tid att fundera. Tar väl någon minut och inser att det bara är att köra på. Fort hem och starta datorn, PM:a säljaren och bestämma en tid för möte. Några dagar senare är det dags för affär som går väldigt smidigt (som alla andra affärer jag gjort på KS).

Här kommer bilder på vad som följde med vid köpet:

5bdc2BA.jpg


RvYlcz7.jpg



Nog om affären, dags att jämföra den keramiska GMT:n mot den icke keramiska. Kommer inte dra på med några långa texter utan det blir några korta ord om vad jag tycker. Detta gäller alltså de modeller som jag äger. Båda är Z-serie och uttagna 2007.


Specifikationer:

16710
Produktionsperiod: 1989-2007
Kvarts eller automatiskt? Automatiskt
Urverk: Rolex 3185
Gångreserv: 50 timmar
Vattentät?: Ja till 100 meter
Funktioner: GMT-funktion
Vridning: Aluminium


116710
Produktionsperiod: 2007-(?)
Kvarts eller automatiskt? Automatiskt
Urverk: Rolex 3186
Gångreserv: 50 timmar
Vattentät?: Ja till 100 meter
Funktioner: GMT-funktion
Vridning: Keramisk


Boett:
Boetten är märkbart fetare på 116710. Skall jag vara ärlig tycker jag att boetten på 16710 ser/känns bättre ut än sin storebrors. Låter bilderna tala.

SOEX7ge.jpg


GZjTg80.jpg


Länk och spänne:
Länken och spännet på 16710 känns OK. Tyvärr inte mer än så. Helt annan känsla på 116710. Tyngre, mer gedigen, bättre kvalitétskänsla. Här vinner GMTc med hästlängder.

lVukdyQ.jpg


AbHtNNw.jpg




Vridning:
Keramisk VS aluminium. Keramisk vridning var ett bra drag av Rolex tycker jag. Att slippa repor kan vara ganska skönt.... Men jag gillar ju lite färger. Gärna lite rött och blått (nej, jag är inte ÖIS:are). Kan bara säga att "pepsi-vridning" är riktigt snyggt. Fick även med "coke" vid köpet och stannade förbi AD och beställde ett svart också. Kul att kunna variera sig lite.

quD6XL1.jpg


Tavla och visare:
Tycker de känns lika. 116710 visare och index känns större/fetare. Har egentligen inte något speciellt att säga på denna punkten men den finns med i alla fall!

Sammanfattning:
Båda två är riktigt bra klockor och båda har sina fördelar. Jag vet inte men för tillfället gillar jag 16710 snäppet mer på grund av vridningen. Kan också vara för att jag haft min GMTc i snart 8 år och behöver lite ny kärlek.

Avslutar med denna bilden:

TIwO8zC.jpg



Tack för mig!









Eller vänta. Jag köpte en klocka idag också.

En Explorer 214270, årsmodell 14. Tycker den är riktigt fin, jäkligt "enkel" om man får kalla den det. Nöjd med denna också! Tack för bra affär OskarK

Så som bonus kommer det några extra bilder.

jhewNYW.jpg


jOvZMA0.jpg


Trevlig helg!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Grymt!
16710 är i mina ögon det perfekta sportrollen. Det är också den modell som jag tycker klarade övergången till det nya caset och keramiska betzeln sämst. Här är verkligen gammal äldst.

Och självklart är du ÖIS:are - det är vi alla innerst inne. Tyvärr är många inte smarta nog att förstå det bara.
 

card

Panerai
2-Faktor
Grymt! Hoppas att du är nöjd :D
Bra att du köpte dig en 214270 också, världens bästa all rounder.

Absolut. Är kanonnöjd med alla tre!


Grymt!
16710 är i mina ögon det perfekta sportrollen. Det är också den modell som jag tycker klarade övergången till det nya caset och keramiska betzeln sämst. Här är verkligen gammal äldst.

Och självklart är du ÖIS:are - det är vi alla innerst inne. Tyvärr är många inte smarta nog att förstå det bara.

Blåvitt som gäller, hehe :)

Tack för trevlig jämförelse, och stort grattis till dinkan dinkorna :)

Tack själv!

Dubbelöppning! Grattis. Grym trio!



Tack! Ja, jag är nöjd!



Tack!

Trevlig trio! Grattis! :)


Tack Oskar!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Stort grattis gånger två! Snyggt, och kul att variera med inserts på Pepsin. Mångsidigare klocka får man leta efter. :)
 
Topp