• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Liten och smidig klocka för dagligt bruk?

Jimmy-80

Breitling
Hej,

Jag söker klocka som stämmer in på följande :
  • Liten och smidig
  • Diskret
  • Till män
  • Gärna digital
  • Lätt att läsa tid och datum från olika vinklar
  • Plast eller metall, men är det metall och den är färgad ex svart så måste den vara genom färgad så att inte minst lilla repa/slitage syns direkt.
  • Pris, max 1500 kr
Gärna något åt detta hållet :
1160256.jpg

Casio Collection Retro B640WB-1BEF

Det ända jag inte gillar med klockan ovan är att de inte är så värst stilren.
Känner ni till några alternativ?

Kan tillägga att jag tittat på G Shock serien från Casio men tyvärr känns de lite väl klumpiga.
 

Jimmy-80

Breitling
Hej,

Jag söker klocka som stämmer in på följande :
  • Liten och smidig
  • Diskret
  • Till män
  • Gärna digital
  • Lätt att läsa tid och datum från olika vinklar
  • Plast eller metall, men är det metall och den är färgad ex svart så måste den vara genom färgad så att inte minst lilla repa/slitage syns direkt. Fördelen med plast är att den tar inte emot lika mycket när man stöter i saker och oftast är plast genomfärgat så lite slitage blir inte så farligt. Dock är plast inte något man egentligen gärna har nära kroppen om det inte är eko/krav märkt.
  • Pris, max 1500 kr
Gärna något åt detta hållet :

1160256.jpg

Casio Collection Retro B640WB-1BEF

Det ända jag inte gillar med klockan ovan är att de inte är så värst stilren.
Känner ni till några alternativ?

Kan tillägga att jag tittat på G Shock serien från Casio men tyvärr känns de lite väl klumpiga.


Edit :

Såg några till som kan vara intressanta :

W-800H-1AVES.jpg

Casio W-800H-1A

casio-mens-f91w-1-classic-black-digital-resin-strap-watch-picture-002.jpg

Casio Classic F-91W
 

almeyero

Panerai
Hej,

Jag söker klocka som stämmer in på följande :
  • Liten och smidig
  • Diskret
  • Till män
  • Gärna digital
  • Lätt att läsa tid och datum från olika vinklar
  • Plast eller metall, men är det metall och den är färgad ex svart så måste den vara genom färgad så att inte minst lilla repa/slitage syns direkt.
  • Pris, max 1500 kr
Gärna något åt detta hållet :

1160256.jpg

Casio Collection Retro B640WB-1BEF

Det ända jag inte gillar med klockan ovan är att de inte är så värst stilren.
Känner ni till några alternativ?

Kan tillägga att jag tittat på G Shock serien från Casio men tyvärr känns de lite väl klumpiga.



Tycker denna var grym!
 
I sådanahär lägen brukar jag säga "gå i på prisjakt och speca din sökning där och lägg till +-500kr" typ, man får alltid en massa resultat som kan vara intressanta.

Här är resultat efter en sökning på 500-2500kr

Där hittade jag bland annat lite roligt som:

Braun, från 989kr Lite roliga Dieter Rams-vibbar på denna.

1129052.jpg


Casio Edifice, från 839kr både digital och analog samt lite mer "klockig".
519326.jpg


En Pebble Smartwatch ligger också inom prisramen, från 1382kr!
1621106.jpg
 

Jimmy-80

Breitling
Tycker klocka 3 är stilren va.
Om du tjackar en volkswagen så får du en SS ORC, den e stilren :cigar:

image.jpg


Ja, 3:an verkar vara klassiker som finns på de flesta ställena, 200 kr dessutom. Men frågan är om den passar bättre på yngre, jag är trotts allt 34 :)

VW klockan föll mig dock inte alls i smaken.
 

Jimmy-80

Breitling
Om du pallar sträcka budgeten lite så är denna grym och med ny teknik (EPD).
http://www.seiyajapan.com/collections/seiko/products/s-sbfg001


Den svarta versionen såg bra ut :

img9353f.jpg


Det verkar dock inte vara så lätt att få tag på, hittade inte ens någon på ebay som verkade rimlig.

Annars har jag tidigare köpt finare SEIKO klocka som jag varit mycket nöjd med men det var ett helt företag för att köpa den(via ebay) så man var säker på att man fick en äkta.
 

Jimmy-80

Breitling
I sådanahär lägen brukar jag säga "gå i på prisjakt och speca din sökning där och lägg till +-500kr" typ, man får alltid en massa resultat som kan vara intressanta.

Här är resultat efter en sökning på 500-2500kr

Där hittade jag bland annat lite roligt som:

Braun, från 989kr Lite roliga Dieter Rams-vibbar på denna.


Casio Edifice, från 839kr både digital och analog samt lite mer "klockig".


En Pebble Smartwatch ligger också inom prisramen, från 1382kr!
1621106.jpg


Självklart har jag tittat på prisjakt :)

Av de du länkade så var det bara den sissta (Pebble) som hade kunnat intressera men det känns sådär att ladda sin klocka var 5:e dag och dessutom alltid behöva köra med bluetooth. Slutligen så är den i största laget.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kolla watchhubs.com och sortera på pris efter att du valt SEK så hittar du säkert något.
 

Jimmy-80

Breitling
Casio 5600 ,vintage
image.jpg

Snodd bild

Ja de minsta G-shock kanske hade kunnat funka ex GB5600B-1B

GB5600B-1B_xlarge.png

Den ska tydligen kunna visa meddelanden och samtal direkt på klockan. Dessutom så ska batteriet hålla i 2 år om bt används 12 timmar aktivt per dag. Frågan är bara hur bra all strålning blir.

Sen finns det även DW5600E-1V som dock inte erbjuder något speciellt :

DW5600E-1V_xlarge.png


 
  • Like
Reactions: Ako

Jimmy-80

Breitling
Var runt i klockbutikerna men ingen hade Casio Collection Retro B640WB-1BEF hemma så det blev till att beställa.

Nu har den kommit men jag blir aningen ställd när jag ser klockan? Är den för barn? Den är väldigt liten!? Visst jag söker en liten diskret klocka och huset hade nog gått att leva med även om den ser ut som en leksak. Men problemet är metall remmen som är extremt tunn? Man undrar om den räknas som dam eller barn klocka?

Får nog tyvärr bli något annat.

Visst man kan byta remmen men då pratar vi ett helt annat totalpris.

Den klocka jag har sen tidigare är en Seiko SNA145
Seiko-Sna145-Seiko-Premier-Chronograph-Collection-Watch_1_157_0.jpg


Den känns lite väl fin och stor för "everyday use". När jag säger stor så menar jag själva huset, remmen är perfekt på denna klocka men så är den också ganska mycket större än Casio klockan.

Så då är åter frågan igen, vad ska man titta närmare på. Denna verkar kunna vara ett allternativ : CASIO G-SHOCK GW-M5600BC
img3706tn6.jpg


Verkar dock vara svår att få tag på i Sverige?

Fler förslag?
 

Icaras

Rolex
Var runt i klockbutikerna men ingen hade Casio Collection Retro B640WB-1BEF hemma så det blev till att beställa.

Nu har den kommit men jag blir aningen ställd när jag ser klockan? Är den för barn? Den är väldigt liten!? Visst jag söker en liten diskret klocka och huset hade nog gått att leva med även om den ser ut som en leksak. Men problemet är metall remmen som är extremt tunn? Man undrar om den räknas som dam eller barn klocka?

Får nog tyvärr bli något annat.

Visst man kan byta remmen men då pratar vi ett helt annat totalpris.

Den klocka jag har sen tidigare är en Seiko SNA145
Seiko-Sna145-Seiko-Premier-Chronograph-Collection-Watch_1_157_0.jpg


Den känns lite väl fin och stor för "everyday use". När jag säger stor så menar jag själva huset, remmen är perfekt på denna klocka men så är den också ganska mycket större än Casio klockan.

Så då är åter frågan igen, vad ska man titta närmare på. Denna verkar kunna vara ett allternativ : CASIO G-SHOCK GW-M5600BC
img3706tn6.jpg


Verkar dock vara svår att få tag på i Sverige?

Fler förslag?
Nästa gång kan du ju googla på modellen innan köp. Fanns flera "wristshots" på modellen du köpte som visar hur "liten" den faktiskt är, men det kan vara lurigt ibland med vinklar osv.

Kolla in watchhubs eller creationwatches, båda sägs vara pålitliga butiker utomlands till bra priser :)
 
Topp