• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Liten och smidig klocka för dagligt bruk?

Jimmy-80

Breitling
Nästa gång kan du ju googla på modellen innan köp. Fanns flera "wristshots" på modellen du köpte som visar hur "liten" den faktiskt är, men det kan vara lurigt ibland med vinklar osv.

Kolla in watchhubs eller creationwatches, båda sägs vara pålitliga butiker utomlands till bra priser :)


Jo, jag tyckte jag kollade ganska noga men såg troligen aldrig några bilder på "baksidan" i relation till annat. Ser man den bara framifrån så ser det bra ut.

Jag hade hoppast på att beställa från Sverige, men visst jag vet att priserna är ganska mycket lägre i utlandet. Kommer ihåg att jag köpte Seiko klockan för 1800 kr på Ebay (äkta) medan de skulle ha 4000 kr för den i Sverige.
 

Jimmy-80

Breitling
Några förslag på andra butiker än watchhubs och creationwatches? Gärna inom EU så man slipper tull.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
klockia.se, uret.se, urkompaniet.se

Kolla annars prisjakt.nu, de söker bland väldigt många både svenska och europeiska handlare
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Det var väl några längre upp i tråden som du dömde ut för att de var för stora, som kanske är värda ett återbesök? Finns du i Uppsala är du välkommen att testa min seiko.
 

Jimmy-80

Breitling
Vad tycker ni om G-Shock AWGM100B-1A :
849847d1350416414-i-bought-my-first-g-shock-awgm100b-1a-dsc00604.jpg


Ska vad jag förstå vara en av de annars stora G-Shocks. Priset blir ca 1300 kr från Tyskland med frakt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skillnaderna är väl att din har dag/datum, är automatisk, några mm större, och lite mer text på tavlan. Men själva designen är ju snarlik.
Man slipper ju 5an på urtavlan på din också. Viktigt.

Edit: Sen är ju din kvarts också. Bra beater på nato!
 
  • Like
Reactions: ssl

Sorubim

Audemars
Jag vet inte om du har bestämt dig för att välja nåt annat än en g-shock, men det här ser ju ut att vara en hyfsat bra deal annars. Att beställa från amazon.co.uk brukar gå väldigt smidigt och utan problem.

KFOMPDj.jpg
 

Jimmy-80

Breitling
Jag vet inte om du har bestämt dig för att välja nåt annat än en g-shock, men det här ser ju ut att vara en hyfsat bra deal annars. Att beställa från amazon.co.uk brukar gå väldigt smidigt och utan problem.

KFOMPDj.jpg


Antar att R:et på slutet betyder att den är radio controlled? Watchhubs modellen utan R för 500-700 kr inkl frakt. Jag ser ju att klockan från Amazon hamnar på ca 912 kr och efter som det är EU så slipper man moms men jag antar att man får betala för tull och frakt? Försökte reda ut vad frakten blev men det var inte så lätt? Nätbutiker i Sverige verkar ta 1500 kr för samma klocka.

Hur är det förresten med radio controlled? Behövs det verkligen när uret redan är så pass exakt som det är(+-15 sek / mån)? Låter bara som onödig strålning(om det nu är något man bör oroa sig för)?

Annars gillade jag verkligen Citizen BM6930-57E men det är då främst utseendet jag går på. Funktionsmässigt saknar den : Dag, Månad, Bakgrundsfärg, digitalt, mjukt material, oändlig kalender. Visst hade den självlysande detaljer men de verkar bara hålla någon timme och sen är de utslagna.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Antar att R:et på slutet betyder att den är radio controlled? Watchhubs modellen utan R för 500-700 kr inkl frakt. Jag ser ju att klockan från Amazon hamnar på ca 912 kr och efter som det är EU så slipper man moms men jag antar att man får betala för tull och frakt? Försökte reda ut vad frakten blev men det var inte så lätt? Nätbutiker i Sverige verkar ta 1500 kr för samma klocka.

Hur är det förresten med radio controlled? Behövs det verkligen när uret redan är så pass exakt som det är(+-15 sek / mån)? Låter bara som onödig strålning(om det nu är något man bör oroa sig för)?

Annars gillade jag verkligen Citizen BM6930-57E men det är då främst utseendet jag går på. Funktionsmässigt saknar den : Dag, Månad, Bakgrundsfärg, digitalt, mjukt material, oändlig kalender. Visst hade den självlysande detaljer men de verkar bara hålla någon timme och sen är de utslagna.


Ingen tull inom EU, men frakt lär tillkomma.

Denna är radiostyrd, och "behövs" gör det väl inte, men det är ganska trevligt att veta att den alltid går rätt. I sverige ligger vi dock ganska långt från sändarna både i tyskland och storbrittanien, så min radiostyrda seiko ställde sig inte varje natt, men dock om jag lämnade den i ett söderfönster (bor i Uppsala).

Det kommer inte någon strålning från klockan, det är bara att den snappar upp de signaler som sänds ut. På samma sätt som det inte spelar någon roll för det inkommande solljuset att klockan drivs av solceller.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att G-shock kan ge lite vibbar a la "20-åring". Beroende på hur man använder dessa, och beroende på modell. Detta skall man vara medveten om. Vill dock poängtera att jag har en dw-5600e som används vid vissa väl valda tillfällen, samt att jag ibland funderar på fler. Det är dock en hyfsad hyllvärmare för mig.
 

Jimmy-80

Breitling
Jag tycker att G-shock kan ge lite vibbar a la "20-åring". Beroende på hur man använder dessa, och beroende på modell. Detta skall man vara medveten om. Vill dock poängtera att jag har en dw-5600e som används vid vissa väl valda tillfällen, samt att jag ibland funderar på fler. Det är dock en hyfsad hyllvärmare för mig.


Ja det är mycket möjligt men jag kan nog tänka mig att en hel del "äventyrare" använder den typen av klocka också oavsett ålder. Jag håller dock med om att G-shock passar generellt inte till mer proper klädsel.

Jag hade gärna valt en mer stilren klocka men tyvärr uppstår det problem som jag inte trodde existerade på 2014 talet. D.v.s Extremt svårt att hitta en klocka som är stilren(räkna in främst analoga klockar här), lyser upp vid dåligt ljusförhållande och håller sten koll på kalender(år, månad, dag) till ett rimligt pris (<3000 kr).
 

Johan81

Breitling
Jag var inne hos en handlare idag med ett annat ärende, såg en Casio B640WD-1AVEF i deras monter.
Den får det bli för min del framöver, riktigt snygg i verkligheten.

B640WD-1AVEF.jpg
 

Jimmy-80

Breitling
Jag var inne hos en handlare idag med ett annat ärende, såg en Casio B640WD-1AVEF i deras monter.
Den får det bli för min del framöver, riktigt snygg i verkligheten.

B640WD-1AVEF.jpg


Antar att det är mer eller mindre samma modell som B640WB-1BEF. Tyvärr tyckte jag att storleken var för liten, det kändes som en barn klocka trotts att jag har små handleder. Designmässigt gillar jag dock dem, om de bara varit lite större :)
 

Jimmy-80

Breitling
Det är nog dina handleder problemet ligger i och inte klockstorleken. ;)

190996037_1.jpg

Ja du kan ha rätt, men jag anser ändå att jag har ganska små handleder jämfört med många andra i min ålder (runt 35). Här visar man lite hur den ser ut på baksidan :

9xSGx1d.png


i verkligheten ser den till och med smalare ut än så på min handled.

Hade den dock varit något tjockare så hade det kunnat vara ett bra val, särskilt om den finns i en version med metall hus. Förövrigt var inte den negativa displayen någon höjdare alls.
 
Topp