• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Liten paketöppning - Vanlig Seamaster ståldressare

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Inte så spännande kanske men delar ändå med mig av några bilder och information om mitt senaste köp. Ber redan nu om ursäkt för rätt dåliga bilder och ett band som inte riktigt passar klockan. PM:a gärna om ni har ett tunnt matt band 18mm som kan rädda mitt anseende här. :)

Vad har jag då köpt?
Det är en Seamaster från år 1960. Verket är det klassiska cal 269 på 17 jewels. Klockan har enligt uppgift original krona, original visare och tavla. Den är i bra skick men den har lite spår av användning, 34mm i diameter och 18mm mellan bandhornen. Boetten är skarp med många fasningar. Baklocket har en tydlig sjöhästlogga och en svag gravyr: "60 år".

Vad jag gillar med denna är typsnittet på 3, 9 och 12 den enkla subsekunden och fasningarna på bandhornen.

Inget märkvärdigt men i mitt tycke en fin gammal klocka. Tack @Christoffer för en trevlig affär!
20160121_184247.jpg
20160121_184300.jpg
20160121_184335.jpg
20160121_184510.jpg
20160121_184757.jpg
20160121_184958.jpg

20160121_191956.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för alla gratulationer! Tja, som alltid kan man aldrig vara 100% med dessa när det gäller tavlans ursprunglighet. Tavlan har väldigt lite patina men en del små märken finns. Tyvärr har jag inget macroobjektiv till kameran men kanske @Aurum t.ex kan våga sig på en gissning utgående från bilderna?
 

Diogenes

Cartier
Tack för alla gratulationer! Tja, som alltid kan man aldrig vara 100% med dessa när det gäller tavlans ursprunglighet. Tavlan har väldigt lite patina men en del små märken finns. Tyvärr har jag inget macroobjektiv till kameran men kanske @Aurum t.ex kan våga sig på en gissning utgående från bilderna?

Jag instämmer! Jag kan inte ovillkorligt lova att tavlan inte blivit ommålad, men urmakaren jag köpt klockan av hävdar att så inte är fallet då klockan tillhörde hans far (som också var urmakare) och att klockan spenderat större delen av sitt liv i deras kassaskåp. Vad sedan faktiskt skett bakom historiens lyckta dörrar vet jag så klart inte med säkerhet, därav upp till tolkarens uppfattning av bilder.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för alla gratulationer! Tja, som alltid kan man aldrig vara 100% med dessa när det gäller tavlans ursprunglighet. Tavlan har väldigt lite patina men en del små märken finns. Tyvärr har jag inget macroobjektiv till kameran men kanske @Aurum t.ex kan våga sig på en gissning utgående från bilderna?
Jag instämmer! Jag kan inte ovillkorligt lova att tavlan inte blivit ommålad, men urmakaren jag köpt klockan av hävdar att så inte är fallet då klockan tillhörde hans far (som också var urmakare) och att klockan spenderat större delen av sitt liv i deras kassaskåp. Vad sedan faktiskt skett bakom historiens lyckta dörrar vet jag så klart inte med säkerhet, därav upp till tolkarens uppfattning av bilder.
Det var bara en känsla jag fick. Har klockan spenderat större delen av sitt liv i ett kassaskåp så kan det ju förklara den ovanligt rena och vita tavlan. Samtidigt ser ju boetten tämligen använd ut? Vad mer var väl att de versioner jag sett av samtida Seamasters är väl att det är "30"-modellen som då brukar ha 30 ståendes under Seamaster på tavlan. Vidare att index och loggor har målat upp på sidorna och något ojämnt. Detta kan dock bero på tavla ned fasta index som man tydligen gjorde på vissa (enklare?) modeller. Frågan är om man gjorde det på Seamasters.

Samma ifrågasättande diskuterades i @cjperry öppningstråd; https://klocksnack.se/threads/paketöppning-deluxe-bildtung.41818/

Så med tanke på det så kan den mycket väl vara original.
 
Senast ändrad:

Icaras

Rolex
Funderar på att öppna en tråd angående ommålade tavlor på Omega, det verkar inte riktigt finnas någon klarhet i det hela. Har Omega använt någon form av lack som möjliggjort att tavlorna knappt fått patina eller har ADs (ja, många sålde Omega förut) erbjudit att måla om tavlor på 80-talet eller så? Tycker att åtminstone 50% av alla man ser från en viss tidsperiod har mjölkvita tavlor trots att ägarna är stensäkra på att de aldrig målats om.

Hur som helst var den fin, ommålad eller ej! Grattis :)
 
Topp