Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Liten visar-renovering.

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Exxet, 19 april 2016.

1. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Införskaffade en 6309-7040 för ett tag sedan, jag gillar visserligen patina på en klocka men jag tycker att dom här visarna såg lite för taskiga ut, eftersom dom ska vara original så tänkte jag försöka att rädda dom och dom matchar ju inte indexen direkt, säljarbild:
    1.jpg

Uttagen ur caset och rengjord tavla så gott det gick.
    2.jpg
    Visarna avplockade och nerslipade till bara mässingen, men kunde inte slipa mer för dom var ganska ankommna, det är ju ingen järnvägsräls man har att göra med direkt.
    3.jpg
    Efter förnickling, användes ett par vätskor som heter Tifoo Nickel Star, som förnicklar utan el, antar att mcGyver tar sig för pannan och utbrister fusk här;)
    4.jpg
    Och relumade, första gången jag provar på det.
    5.jpg
    Visarna tillbaka på tavlan.
    6.jpg
    Och tillbaka i caset, passade även på att reluma bezel-pipen oxå.
    7 Finished.jpg
    Allt som allt ganska nöjd.

paradis, jhellstrom, Rozzy och 37 andra gillar detta.
  2. kexet77

kexet77 Bonde

Från:
    Sthlm
    bra jobbat! gillart! :)

3. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Stiligt fixat!

4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Bravo @Exxet ! Handy handy :) Hur relumade du? Aktiv lyspasta?

5. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Sjukt snyggt!

6. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Jag använde pulver och fix från WatchLume.com och blandade själv, matchningen blev faktiskt ganska bra.

7. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Ok, så nu lyser visarna betydligt mer än indexen? Btw... så vet du väl att det finns vissa tomtar som med alla medel, försöker få visarna att se ut som dina gjorde från början :)

8. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Snyggt jobbat! Grym matchning!

9. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Hur rengör man tavlan? :)

10. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Indexen är nog så döda dom kan bli, så det är bara visarna som lyser nu, tyckte som sagt inte att dom passade till den tavlan, vill inte wabi-sera tavlan direkt, men smaken är ju som baken.

theargonaut gillar detta.
  11. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Hellre matchande visare som lyser än fult omatchade visare som inte lyser säger jag. :)

12. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Just den här tavlan använde jag mig av Rodico- "massa" lr vad det nu kallas och saliv, ja jag vet att det kan tyckas äckligt men det funkar mkt bra, fick det tipset på ett utländskt forum, nu läggar man ju inte en snorlobba på tavla och börjar gnugga,man tar en tandpetare som man fuktar lite med tungan, överlag ska man vara väldigt försiktig med att försöka rengöra tavlor, man kan totalförstöra dom.

Anders W, Aurum och Bikinigubben gillar detta.
  13. d@ke

d@ke Friends of KS

Från:
    och till
    Mycket imponerande hantverk! Hatten av för Exxet.

14. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Imponerande! Ser naturligt åldrade ut;) tycker jag, kanske dags att du anordnar kurser i Indien och Argentina!

PS. Smiley där efter "ut" vette fan hur den kom dit, får inte bort den heller.

15. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Snyggt jobbat!
    Blev helt klart ett lyft för helhetsintrycket.

16. Forsen

Forsen Torpare

Från:
    Stockholm
    Snyggt jobbat! Blev ju grymt!

17. -JL-

-JL- Borgare

Från:
    Göteborg
    Blev riktigt snyggt!
    Hur funkar det när man relumar "håligheten" i visare? Hålls det ihop av ytspänningen?

18. virrooo

virrooo Biskop

Fy satan vilken trevlig klocka! Förstår inte hur ni klockmekare gör det, mitt tålamod är helt värdelöst och det har kostat mig ett FF-insert. Byter på min höjd länk nu för tiden.

Jacob gillar detta.
  19. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Exakt, det är ytspänningen som som håller i hop det, kan väl säga att dom här visarna är nog inte dom bästa att börja med som första försök, även om jag lyckades:), "hålen" är ju ganska stora, allra helst i timvisaren, men övning ger färdighet som man brukar säga.
    Trevligt att ni tycker att det blev bra, måste säga att indexfärgen är lite udda, det ska inte vara relumat vad jag vet, om det är det så är det riktigt bra gjort, se bild, kan ju köra en liten "skola" om originaltryck på tavlan, i a f det längst ner på tavlan, Blå ram: A:et i Japan ska ha en flat ovandel, ej spetsig. Röd ram: 7:an ska ha en båge. Grön ram: 4:an ska ha en båge och strecken ska mötas långt ner på 4:an. Tänkte det kunde vara lite kul när jag ändå slängde in bilden.
    5.jpg

20. Marku

Marku Torpare

Riktigt fint!:)

21. Wiliamo

Wiliamo Präst

Bra jobbat, riktigt fint slutresultat:)

22. heffamannen

heffamannen Torpare

Från:
    Sthlm
    Riktigt snyggt!

23. Ingo10000

Ingo10000 Bonde

Bra jobbat!

24. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    Imponerande minst sagt! Frågan kanske är svarad på, men jag är lat. Hur fick du till färgen på lumen? Blandar du själv eller är den gulnad när du köper den?

25. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

Jo den är delvis besvarad, jag blandar själv (WatchLume.com) och som färgpigment gick jag till "naturen", tänkte har jag ngt hemma som påminner om indexfärgen, nu kommer somliga nog att garva lite :), jag använde Curry :wideyed: löste upp lite Curry i vatten och silade vätskan, man behöver ju inte så mkt direkt, några droppar räcker långt, gjorde som Kajsa Warg "man tager vad man haver" men tyvärr börjar färgen att ljusna lite så det får nog bli en re-try fram igenom, hoppas ni fick ett gott skratt i a f.:D
    8.jpg

-JL- och JLW gillar detta.
  26. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    Haha du det låter fantastiskt! Kanske nått avsett pigmentpulver/bläck eller liknande kan hålla bättre? Gillar ovanliga lösningar. Resultatet ser ju grymt bra ut. Synd att det ljusnar bara, lycka till med fas 2!

27. Exxet
    Trådstartare

Exxet Borgare

JLW gillar detta.