• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Liten visar-renovering.

Exxet

Rolex
Införskaffade en 6309-7040 för ett tag sedan, jag gillar visserligen patina på en klocka men jag tycker att dom här visarna såg lite för taskiga ut, eftersom dom ska vara original så tänkte jag försöka att rädda dom och dom matchar ju inte indexen direkt, säljarbild:
1.jpg


Uttagen ur caset och rengjord tavla så gott det gick.
2.jpg

Visarna avplockade och nerslipade till bara mässingen, men kunde inte slipa mer för dom var ganska ankommna, det är ju ingen järnvägsräls man har att göra med direkt.
3.jpg

Efter förnickling, användes ett par vätskor som heter Tifoo Nickel Star, som förnicklar utan el, antar att mcGyver tar sig för pannan och utbrister fusk här;)
4.jpg

Och relumade, första gången jag provar på det.
5.jpg

Visarna tillbaka på tavlan.
6.jpg

Och tillbaka i caset, passade även på att reluma bezel-pipen oxå.
7 Finished.jpg

Allt som allt ganska nöjd.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Införskaffade en 6309-7040 för ett tag sedan, jag gillar visserligen patina på en klocka men jag tycker att dom här visarna såg lite för taskiga ut, eftersom dom ska vara original så tänkte jag försöka att rädda dom och dom matchar ju inte indexen direkt, säljarbild:
1.jpg


Uttagen ur caset och rengjord tavla så gott det gick.
2.jpg

Visarna avplockade och nerslipade till bara mässingen, men kunde inte slipa mer för dom var ganska ankommna, det är ju ingen järnvägsräls man har att göra med direkt.
3.jpg

Efter förnickling, användes ett par vätskor som heter Tifoo Nickel Star, som förnicklar utan el, antar att mcGyver tar sig för pannan och utbrister fusk här;)
4.jpg

Och relumade, första gången jag provar på det.
5.jpg

Visarna tillbaka på tavlan.
6.jpg

Och tillbaka i caset, passade även på att reluma bezel-pipen oxå.
7 Finished.jpg

Allt som allt ganska nöjd.
Stiligt fixat!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag använde pulver och fix från WatchLume.com och blandade själv, matchningen blev faktiskt ganska bra.
Ok, så nu lyser visarna betydligt mer än indexen? Btw... så vet du väl att det finns vissa tomtar som med alla medel, försöker få visarna att se ut som dina gjorde från början :)
 

Exxet

Rolex
Ok, så nu lyser visarna betydligt mer än indexen? Btw... så vet du väl att det finns vissa tomtar som med alla medel, försöker få visarna att se ut som dina gjorde från början :)
Indexen är nog så döda dom kan bli, så det är bara visarna som lyser nu, tyckte som sagt inte att dom passade till den tavlan, vill inte wabi-sera tavlan direkt, men smaken är ju som baken.
 

Exxet

Rolex
Hur rengör man tavlan? :)
Just den här tavlan använde jag mig av Rodico- "massa" lr vad det nu kallas och saliv, ja jag vet att det kan tyckas äckligt men det funkar mkt bra, fick det tipset på ett utländskt forum, nu läggar man ju inte en snorlobba på tavla och börjar gnugga,man tar en tandpetare som man fuktar lite med tungan, överlag ska man vara väldigt försiktig med att försöka rengöra tavlor, man kan totalförstöra dom.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Imponerande! Ser naturligt åldrade ut;) tycker jag, kanske dags att du anordnar kurser i Indien och Argentina!

PS. Smiley där efter "ut" vette fan hur den kom dit, får inte bort den heller.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Blev riktigt snyggt!
Hur funkar det när man relumar "håligheten" i visare? Hålls det ihop av ytspänningen?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Fy satan vilken trevlig klocka! Förstår inte hur ni klockmekare gör det, mitt tålamod är helt värdelöst och det har kostat mig ett FF-insert. Byter på min höjd länk nu för tiden.
 

Exxet

Rolex
Blev riktigt snyggt!
Hur funkar det när man relumar "håligheten" i visare? Hålls det ihop av ytspänningen?
Exakt, det är ytspänningen som som håller i hop det, kan väl säga att dom här visarna är nog inte dom bästa att börja med som första försök, även om jag lyckades:), "hålen" är ju ganska stora, allra helst i timvisaren, men övning ger färdighet som man brukar säga.
Trevligt att ni tycker att det blev bra, måste säga att indexfärgen är lite udda, det ska inte vara relumat vad jag vet, om det är det så är det riktigt bra gjort, se bild, kan ju köra en liten "skola" om originaltryck på tavlan, i a f det längst ner på tavlan, Blå ram: A:et i Japan ska ha en flat ovandel, ej spetsig. Röd ram: 7:an ska ha en båge. Grön ram: 4:an ska ha en båge och strecken ska mötas långt ner på 4:an. Tänkte det kunde vara lite kul när jag ändå slängde in bilden.
5.jpg
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Imponerande minst sagt! Frågan kanske är svarad på, men jag är lat. Hur fick du till färgen på lumen? Blandar du själv eller är den gulnad när du köper den?
 

Exxet

Rolex
Imponerande minst sagt! Frågan kanske är svarad på, men jag är lat. Hur fick du till färgen på lumen? Blandar du själv eller är den gulnad när du köper den?
Jo den är delvis besvarad, jag blandar själv (WatchLume.com) och som färgpigment gick jag till "naturen", tänkte har jag ngt hemma som påminner om indexfärgen, nu kommer somliga nog att garva lite :), jag använde Curry :wideyed: löste upp lite Curry i vatten och silade vätskan, man behöver ju inte så mkt direkt, några droppar räcker långt, gjorde som Kajsa Warg "man tager vad man haver" men tyvärr börjar färgen att ljusna lite så det får nog bli en re-try fram igenom, hoppas ni fick ett gott skratt i a f.:D
8.jpg
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jo den är delvis besvarad, jag blandar själv (WatchLume.com) och som färgpigment gick jag till "naturen", tänkte har jag ngt hemma som påminner om indexfärgen, nu kommer somliga nog att garva lite :), jag använde Curry :wideyed: löste upp lite Curry i vatten och silade vätskan, man behöver ju inte så mkt direkt, några droppar räcker långt, gjorde som Kajsa Warg "man tager vad man haver" men tyvärr börjar färgen att ljusna lite så det får nog bli en re-try fram igenom, hoppas ni fick ett gott skratt i a f.:D
8.jpg
Haha du det låter fantastiskt! Kanske nått avsett pigmentpulver/bläck eller liknande kan hålla bättre? Gillar ovanliga lösningar. Resultatet ser ju grymt bra ut. Synd att det ljusnar bara, lycka till med fas 2!
 
Topp