• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Livet som klockmupp....

Jomppe

Omega
2-Faktor
är ju bara för skönt ibland! Har just sålt en klocka som jag trodde var min Graal, så nu behöver jag en ny.
Jakten har börjat och nu har jag lyckats smala ner sökandet till någon av dessa två:
cEwdpkD.jpg


eller

sIWJFeB.jpg


För tillfället har jag bara en klocka, en Black Bay. Trivs med den men suget är stort efter en klocka som kan komplettera och på sikt tillsammans med ett dressur med vit tavla fullända min lilla samling.
I mina ögon är det som talar för Mark XVII att den är väldigt clean och perfekt i storlek.
Det som talar för chronon ärjust det att den har chronograph, sen är den riktigt snygg en är den för stor med sina 43 mm?? Den är ju dessutom ett antal tusen dyrare.

Vad säger ni? Vilken skulle du valt och varför?

/Jomppe

(Bilderna är tokstulna från nätet)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har redan gjort valet, men det blev en beg Mark XVI istället för XVII. Ännu mera clean och ännu mera perfekt i storlek. Dock måste jag medge att båda dina alternativ är ypperliga val om du vill ha en ny klocka. Svårt val ...

Inte omöjligt att min nästa blir en Black Bay ...

Min hälsar!

OkLIVbp.jpg
 

Ryttaren

Rolex
Om du inte måste ha nytt så titta på 3717 också som är lite mindre! Oavsett så är du helt rätt ute med dina val! ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag hade valt kronografen. Snyggare helt enkelt. Bra storlek. Ett minus dock som jag ser det är multidatumet, gillar det inte...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade inte valt chronon i alla fall. Kronograf-funktionen är grymt överskattad. Dessutom tycker jag även 41mm är i överkant för den typen av klocka.
 

Jens

Greedo
Bara ren idioti att välja en chrono om du inte känner att du har användning av funktionen i vardagslivet.
Sen är chronon dessutom mkt fulare!

J
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mycket fina båda två.. Men chronon är ballare...Köp den, upptäck efter ett tag att den är för stor och sälj den då billigt till mig...:)
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
är ju bara för skönt ibland! Har just sålt en klocka som jag trodde var min Graal, så nu behöver jag en ny.
Jakten har börjat och nu har jag lyckats smala ner sökandet till någon av dessa två:
cEwdpkD.jpg


eller

sIWJFeB.jpg


För tillfället har jag bara en klocka, en Black Bay. Trivs med den men suget är stort efter en klocka som kan komplettera och på sikt tillsammans med ett dressur med vit tavla fullända min lilla samling.
I mina ögon är det som talar för Mark XVII att den är väldigt clean och perfekt i storlek.
Det som talar för chronon ärjust det att den har chronograph, sen är den riktigt snygg en är den för stor med sina 43 mm?? Den är ju dessutom ett antal tusen dyrare.

Vad säger ni? Vilken skulle du valt och varför?

/Jomppe

(Bilderna är tokstulna från nätet)

Jag hjälpte polaren att köpa sin första riktiga klocka och det vart chronon. Den är riktigt schysst, bra tyngd och storlek och funkar till allt från slitna jeans och vit t-shirt till skjorta, slips och kostym. Jag hade nog valt den av de två du visar och sedan satsa på en dressad vit tavlad dinka.
 

Jomppe

Omega
2-Faktor
Tack för smakråden! Uppenbarligen är ju smaken som baken men det är sällan jag har velat så mycket när jag ska köpa klocka...
En klar nackdel som jag sett nu är att båda klockorna bara är WR till 60 m! Inte för att jag dyker men går det ens att diska med en sån klocka? Kunde inte IWC anstränga sig liite mer så att det var 100m iaf...
 

newk15

Cartier
Övre absolut!

OT: Jag instämmer med tidigare kör om att ordet Graal fullständigt tappat sin betydelse på detta forum..
 

Ryttaren

Rolex
Tack för smakråden! Uppenbarligen är ju smaken som baken men det är sällan jag har velat så mycket när jag ska köpa klocka...
En klar nackdel som jag sett nu är att båda klockorna bara är WR till 60 m! Inte för att jag dyker men går det ens att diska med en sån klocka? Kunde inte IWC anstränga sig liite mer så att det var 100m iaf...

IWC anger 6 bar och i deras värld innebär det vattentätt så du kan simma med den. Kolla länken nedan.

http://www.iwc.com/en/water-resistant/
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Eftersom du frågar: Jag skulle gå lite längre bak i tiden, för att komma åt den äldre versionen av visare som jag tycker bättre om. Men av det två, så föredrar jag den övre. En sån tar jag när jag blir gammal och synen börjar svika... :)

A
 

Mattan

Panerai
Jag hade valt chronon allagånger, du har ju redan en black bay utan chrono och med dykegenskaper. Då är det väl perfa att komplettera med en Chrono.
 

UNO

Panerai
Trippeldatum, en filosofisk betraktelse är att man ska påminnas om gårdagen och morgondagen, inte bara på nuet.
Tveksam till om ens IWC har med det att göra.
 

Jomppe

Omega
2-Faktor
Intressant att läsa om vattentätheten. Känna inte som man behöver oroa sig då. Det är ju hursomhelst inte en klocka som ska badas med men skönt om den klarar det ändå. Jag rengör dessutom oftast klockorna i vatten med lite diskmedel tycker det är svårt att få dem riktigt fräscha annars.

Ju mer jag tänker på det desto mer lutar det åt chronon. Klockan jag sålt nu var en Tag 1887, och jag rycker att jag ganska ofta har användning av funktionen. Blir den för stor verkar det ju finnas köpare här :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Angående nyttan av chronografen går ju snacket rätt skoj.
Hur ofta kan vi egentligen motivera våra böjelser, pris kontra användarnytta?

Jag använder sällan chronografen, men gillar hur det ser ut.
Använder inte GMT nämnvärt på de klockor jag har det, men ser coolt ut.
Dyker inte speciellt djupt, men mina dykare är feta och valde dem för just hur de ser ut och för JAG gillar dem.
Sen larmet i min JLC, använder jag BARA för att min kollega älskar JLC och blir därmed påmind om min när larmet går.

Om jag skulle valt i din sits är chronon självklar, erbjuder mer diversetit gentemot BB'n.
Köp sen dressaren du pratar om, har du en perfekt trio.
 
Topp