Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

'Livet ut' klockor...

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 19 mars 2013.

1. ...det kom upp i Sub VS PO tråden, vilka klockor kan man ha och vara nöjd med livet ut, det finns ju många som är mer ungdomliga och vissa tycker jag passar bättre på äldre men det jag är ute efter är klockor som funkar lika bra när man är 25år och när man är 65+ typ....

Jag har försökt att vara objektiv och inte bara valt favoriter utan klockor som mer eller funkar livet ut i dom flesta sammanhang för en OWG och som inte är någon modefluga...

Mina val är

Rolex - Valfri sportmodell typ, Sub, GMT, Expy I & II och Daytona, DJ...

Omega - Speedy PRO

AP - RO

Patek - Aquanaut, Nautulus

Breitling - Navitimer

TH - Monaco

Finns säker många fler....

2. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Rolex 5513

3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: 'Livet ut' klockor...

Tycker helt klart att Omega Aqua Terra passar där. Lagom och tillräckligt nedtonad och tidlös design för att funka alltid.

4. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Reverso kan absolut funka både vid 25 och 65. Det har mer med person än ålder att göra när det kommer till små kvadratiska ur tycker jag.

5. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Spontant kan jag inte komma på någon klocka som inte passar i alla åldersspann? Till och med en Leopard Daytona kan bäras upp av en äldre herre beroende på klädstil.

6. Ricrob

Ricrob Friherre

Bra lista Martin! Skulle vilja lägga till Cartier Tank och JLC Reservo ( ;) ) även om de är lite "gubbiga" bägge två och även Breitling typ Chronomat/Evo.

7. _jonte

_jonte Friends of KS

Bland klockor jag har råd med ser jag nog endast Rolex Datejust som en sån klocka.

8. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Nu talar jag bara för egen del som jag vet kommer bli keepers/kommer att bli vid ägande...

Seiko Marinemaster SBDX001

Rolex Submariner 114060

kommer tyvärr inte på mer för stunden...

Moorflax gillar detta.
  9. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    En valfri Rolex funkar för de flesta. Urverken håller länge, och klockorna är såpass välbyggda att dom tål det mesta.

Älskar när man hör talas om folk som har köpt en Sub på 70-talet, och fortfarande bär den idag. Det är underbart.

Jag hade väldigt gärna velat köpa en klocka idag, som jag aldrig skulle sälja, och sedermera låta den gå vidare till mina barn. Problemet är att jag så gärna vill flippa, och inte låsa mina pengar.

Om jag nu hade köpt en klocka som skulle passas vidare, så hade det fått bli ett klassiskt val..

JLC Reverso
    Rolex Sub eller t.ex en Datejust.
    Patek Philippe Calatrava hade varit perfekt...

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ser inget problem med att behålla alla mina ur tills jag dör? Kanske att jag inte kan läsa av tiden på några, men det är väl sekundärt?

11. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

+1

Funkar för alla åldrar precis lika väl som för Rolex Sub & gmt!

12. Dina klockor kan du lätt ha kvar tills du dör, dom blir ju bara mer och mer rätt ju äldre du blir... he he ;)

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Så länge man inte köper tramsiga modeur och/eller i storlek oversize (B&R, Hublot, ROO, stora vattennötter mm.) är man safe.

slimjim gillar detta.
  14. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Nu trampade du på många ömma tår Aurum :)

15. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Den biologiska klockan...

16. leben

leben El Patrón

Bra lista! Men någon Panerai borde väl kvala in?

17. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Med lite egen erfarenhet att försöka vara OWG, så har jag kommit fram till endast 4 möjliga kanditater, med det sagt så finns det säkert några fler liknande (sport/dress, storleksmässigt, hyfsat vattentåliga). Det stora problemet med OWG, är att det blir så förbannat tråkigt med bara en och samma klocka, oavsett om den heter Rolex, Omega, PP etc.

Rolex DJ/DD (36 mm)
    Rolex explorer 1 (39 mm)
    Omega AT (38 mm)
    PP 3800 (36 mm)

18. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

kom bara att tänka på denna bild på Meissner (mountaineer extraordinaire plus) med sin Rolex... han har inga ömma tår kvar att bli trampad på... :lol:

min vote för livslång klocka går till Yachtmaster Mid SS/Pt (om den kommer med blå tavla på Basel, för inte ens jag (42 utan synkorrektion) kan läsa av den jäveln i gryningsljus...)

19. _jonte

_jonte Friends of KS

Skön bild! :)
    Aldrig sett den YM i mid-size, men onekligen riktigt grym när man googlar! Äger du en sån? Wristshot kanske?

20. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

betänk att jag har 155mm armar...
    (klockan har har genomgått en cyclopsectomy)

21. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Hela den frågan blir otroligt löjlig på detta forum då ni alla är en bunt tokflippare! :lol:

22. _jonte

_jonte Friends of KS

Riktigt grym den, sitter ju perfekt på dig!! Får sätta den på "köpa_nån_gång_när_jag_är_tät"-listan! :mrgreen:

23. _jonte

_jonte Friends of KS

Tänkte lite samma sak! Men visionen är ju fin! :)

24. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Fast jag läste inte OWG, jag läste "livslång" och det kan YM:en vara?

Och speedy, sen att jag haft 8 olika ex är ju en annan sak... :)

25. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag lägger min röst på den här. Nytt möter gammalt och chrono. Har aldrig klämt på en men vill ha den ändå.
    Är det Jober som har en sån?

26. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Fick jag bara välja en hade det nog blivit en IWC portoguese 7dagars eller en AP RO med blå eller vit tavla. Tror inte jag hade tröttnat på dem. Klassiska, snygga.

27. Crowolf

Crowolf Guest

Ett tråkigt svar men; 5513

28. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Vem ställer du frågan till? För Lasse kan det vara en Certina för det funkade för hans farfar....för andra existerar inte fenomenet. Jag hade varit kraftigt oglad att tvingas ha en och samma dinka resten av mitt liv....

29. Ljuv

Ljuv Bonde

Helt klart denna!!!!

30. Dubbes

Dubbes Borgare

Från:
    Stockholm
    All respekt Reinhold, Han förlorade sin bror och antal tår på samma gång.
    Hådare man får man leta efter. Hans Rolle är nice, men inte lika maxad som när han kör Everest solo om med en Oysterquartz.

http://www.dubbe.nu/2012/12/05/reinhold-messner/

Mårtenssons ur Brookfield