Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Loctite på armbandsskruvar? Om nej, har du någonsin haft problem?

Diskussion i 'Diskussion' startad av TicTack, 7 augusti 2014.

?

Hur gör du med Loctite / fixering av skruvar i dina metallarmband

1. Jag ser till att fixera skruvarna

15,0%
  2. Jag struntar i att fixera skruvarna

15,0%
  3. Jag fixerar dem, har aldrig haft problem

10,0%
  4. Jag fixerar dem, har haft problem ändå

0 röst(er)
    0,0%
  5. Jag fixerar dem INTE, har haft problem

5,0%
  6. Jag fixerar dem INTE, har aldrig haft problem

75,0%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. TicTack
    Trådstartare

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Så, du har precis justerat längden på metallarmbandet på din nyinköpta klocka! :)

Kletar du eller din urmakare på (fixermedel som) Loctite (t.ex. nr 222) på dina armbandsskruvar i dina metallarmband? Detta gäller främst de du (eller någon annan) haft loss och satt i; vanligtvis (t.ex. Rolex) är alla skruvar fixerade med Loctite (eller liknande produkt) från fabrik.

Om du struntar i detta, hur har det gått? Har någon skruv åkt ur, om ens lite, eller noll problem?

Skriv gärna vilka klockor du skriver om. På t.ex. nyare Omega AT så är ju skruvarna frikopplade från pinnen som får moment (vridning) från armbandet.

Jag kör Loctite 222, har dock kört utan fixering på t.ex. Rolex och Breitling någon månad med lättare användning utan problem, innan jag bestämt storlek. Jag gillar att ha klockan ganska löst på handleden, vilket kanske kan påverka, i någon okänd riktning.

2. Anthraxabuz

Anthraxabuz Stadsbo

Från:
    Husqvarna/Smålandsstenar
    Aldrig använt Loctite eller annan gänglåsning. Aldrig haft problem.

Sent from my Doxa Sub 750T Searambler

Scaramanga gillar detta.
  3. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Det där tar urmakaren hand om. :p

mega gillar detta.
  4. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Nopes, däremot sotar min länk en del

5. cab

cab Friends of KS

När jag kortat länkarna själv har jag aldrig använt loctite och aldrig haft något problem.

På min SubC så fick jag så fixade en urmakare i butiken länken när jag köpte den. Senare började en skruv gänga upp sig. Drog tillbaka den lite då och då. Till slut gick jag in till Nymans som fick lägga dit en liten droppe Loctite.

6. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Köpte en mejsel på Hornbach för 49 kr och satte den i min sprillans nya Daytona och hade inga problem fram tills jag sålde den.

7. TicTack
    Trådstartare

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Precis, jag tror Rolex konstruktion applicerar en hel del moment på skruven och kan få den att skruvas ur, sakta sakta. Är det hela smart konstruerat, ser man dock att detta hänt, den sticker ut, och kan åtgärda, innan den lossnar helt! Jag har dock vissa armband där man inte kommer se något, då är det små skruvar som ligger ordentligt insänkta i armbandet. Rolex har ju sina monterade flush / jämns med armbandets sidoyta. Då ser ju alla observanta minsta ändring. Gör man i ordning en Rolex till någon ickeobservant så rekomenderar jag massor av Loctite, hellre offra en länkbit och skruv (="fastlimmad") än att klockan lossnar (och det är ditt fel!).

Låter obekvämt, men okay. Allmänt skall man vara noga med att mejseln fyller upp springan bra när man behöver skruva, men sedan skulle jag ta bort den. ;)

8. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Har faktiskt haft problem med en Oris för några år sedan, dock är det en av väldigt många klockor så jag är inte orolig..

9. cab

cab Friends of KS

Ja jag märkte det då jag inte kunde få av mig klockan för att skruven satt i vägen för att öppna det lilla flipp låset =)

10. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Mejseln passade perfekt och var både lagom tjock och bred ;) Annars hade det garanterat blivit märken vilket det blev på min Sub (dock inga att bry sig om).

11. TicTack
    Trådstartare

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Förhoppningsvis!

Tänk dock på att Loctite 222 når full styrka först efter 24h, beroende på gap och temp*. Så ta det försiktigt innan dess! Speciellt med Rolex och liknande infästningar. På många Rolex kan man kleta i Loctite med tandpetar "från fel håll" på gängorna innan man skruvar i skruven. Sedan torkar man bara av överflödet, färdigt. Teoretiskt sett skulle man kunna ta för mycket och låsa länkens vinkel, men jag tror det borde gå att bryta bort lätt i så fall.

*
    Cure time
    http://www.farnell.com/datasheets/13769.pdf

12. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Tack. Men vad jag menade är att jag lämnar allt sådant åt urmakaren. Dvs att peta dit Loctite (om det är nödvändigt).

13. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Har aldrig låst skruvarna i mina länkar.
    Händer ibland att man känner på dem lite med mejseln när man sitter och plockar lite med klockrullen.
    På min gamla Breitling lossnade en skruv lite, men märkte det i tid, så den skruvades bara in igen.

14. TicTack
    Trådstartare

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Precis. Med förhoppningsvis menar jag att jag inte är säker på att alla urmakare bryr sig om detta. Dock misstänker jag att det ingår i många märkens SOP vid länkändringar.

Dessutom, om det är ett "medans du väntar" jobb så gäller ju härdningstiden, 24h, oberoende av vem som gör jobbet!

15. TicTack
    Trådstartare

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Dessutom, har jag alltid undrat, är det du som är med i Alfabetskonsten?

16. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Det är väl ingen fara att använda den ändå?

Det är jag. Lita på det.

Mårtenssons ur Brookfield