• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Loctite på armbandsskruvar? Om nej, har du någonsin haft problem?

Hur gör du med Loctite / fixering av skruvar i dina metallarmband

  • Jag fixerar dem, har haft problem ändå

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    21

TicTack

Cartier
Så, du har precis justerat längden på metallarmbandet på din nyinköpta klocka! :)

Kletar du eller din urmakare på (fixermedel som) Loctite (t.ex. nr 222) på dina armbandsskruvar i dina metallarmband? Detta gäller främst de du (eller någon annan) haft loss och satt i; vanligtvis (t.ex. Rolex) är alla skruvar fixerade med Loctite (eller liknande produkt) från fabrik.

Om du struntar i detta, hur har det gått? Har någon skruv åkt ur, om ens lite, eller noll problem?

Skriv gärna vilka klockor du skriver om. På t.ex. nyare Omega AT så är ju skruvarna frikopplade från pinnen som får moment (vridning) från armbandet.

Jag kör Loctite 222, har dock kört utan fixering på t.ex. Rolex och Breitling någon månad med lättare användning utan problem, innan jag bestämt storlek. Jag gillar att ha klockan ganska löst på handleden, vilket kanske kan påverka, i någon okänd riktning.
 

cab

Audemars
2-Faktor
När jag kortat länkarna själv har jag aldrig använt loctite och aldrig haft något problem.

På min SubC så fick jag så fixade en urmakare i butiken länken när jag köpte den. Senare började en skruv gänga upp sig. Drog tillbaka den lite då och då. Till slut gick jag in till Nymans som fick lägga dit en liten droppe Loctite.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Köpte en mejsel på Hornbach för 49 kr och satte den i min sprillans nya Daytona och hade inga problem fram tills jag sålde den.
 

TicTack

Cartier
När jag kortat länkarna själv har jag aldrig använt loctite och aldrig haft något problem.

På min SubC så fick jag så fixade en urmakare i butiken länken när jag köpte den. Senare började en skruv gänga upp sig. Drog tillbaka den lite då och då. Till slut gick jag in till Nymans som fick lägga dit en liten droppe Loctite.

Precis, jag tror Rolex konstruktion applicerar en hel del moment på skruven och kan få den att skruvas ur, sakta sakta. Är det hela smart konstruerat, ser man dock att detta hänt, den sticker ut, och kan åtgärda, innan den lossnar helt! Jag har dock vissa armband där man inte kommer se något, då är det små skruvar som ligger ordentligt insänkta i armbandet. Rolex har ju sina monterade flush / jämns med armbandets sidoyta. Då ser ju alla observanta minsta ändring. Gör man i ordning en Rolex till någon ickeobservant så rekomenderar jag massor av Loctite, hellre offra en länkbit och skruv (="fastlimmad") än att klockan lossnar (och det är ditt fel!).


Köpte en mejsel på Hornbach för 49 kr och satte den i min sprillans nya Daytona och hade inga problem fram tills jag sålde den.
Låter obekvämt, men okay. Allmänt skall man vara noga med att mejseln fyller upp springan bra när man behöver skruva, men sedan skulle jag ta bort den. ;)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har faktiskt haft problem med en Oris för några år sedan, dock är det en av väldigt många klockor så jag är inte orolig..
 

cab

Audemars
2-Faktor
Precis, jag tror Rolex konstruktion applicerar en hel del moment på skruven och kan få den att skruvas ur, sakta sakta. Är det hela smart konstruerat, ser man dock att detta hänt, den sticker ut, innan den lossnar helt!

Ja jag märkte det då jag inte kunde få av mig klockan för att skruven satt i vägen för att öppna det lilla flipp låset =)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Precis, jag tror Rolex konstruktion applicerar en hel del moment på skruven och kan få den att skruvas ur, sakta sakta. Är det hela smart konstruerat, ser man dock att detta hänt, den sticker ut, och kan åtgärda, innan den lossnar helt! Jag har dock vissa armband där man inte kommer se något, då är det små skruvar som ligger ordentligt insänkta i armbandet. Rolex har ju sina monterade flush / jämns med armbandets sidoyta. Då ser ju alla observanta minsta ändring. Gör man i ordning en Rolex till någon ickeobservant så rekomenderar jag massor av Loctite, hellre offra en länkbit och skruv (="fastlimmad") än att klockan lossnar (och det är ditt fel!).



Låter obekvämt, men okay. Allmänt skall man vara noga med att mejseln fyller upp springan bra när man behöver skruva, men sedan skulle jag ta bort den. ;)


Mejseln passade perfekt och var både lagom tjock och bred ;) Annars hade det garanterat blivit märken vilket det blev på min Sub (dock inga att bry sig om).
 

TicTack

Cartier
Det där tar urmakaren hand om. :p

Förhoppningsvis!

Tänk dock på att Loctite 222 når full styrka först efter 24h, beroende på gap och temp*. Så ta det försiktigt innan dess! Speciellt med Rolex och liknande infästningar. På många Rolex kan man kleta i Loctite med tandpetar "från fel håll" på gängorna innan man skruvar i skruven. Sedan torkar man bara av överflödet, färdigt. Teoretiskt sett skulle man kunna ta för mycket och låsa länkens vinkel, men jag tror det borde gå att bryta bort lätt i så fall.

*
Cure time
http://www.farnell.com/datasheets/13769.pdf
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har aldrig låst skruvarna i mina länkar.
Händer ibland att man känner på dem lite med mejseln när man sitter och plockar lite med klockrullen.
På min gamla Breitling lossnade en skruv lite, men märkte det i tid, så den skruvades bara in igen.
 

TicTack

Cartier
Tack. Men vad jag menade är att jag lämnar allt sådant åt urmakaren. Dvs att peta dit Loctite (om det är nödvändigt).

Precis. Med förhoppningsvis menar jag att jag inte är säker på att alla urmakare bryr sig om detta. Dock misstänker jag att det ingår i många märkens SOP vid länkändringar.

Dessutom, om det är ett "medans du väntar" jobb så gäller ju härdningstiden, 24h, oberoende av vem som gör jobbet!
 
Topp