• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines 13ZN på Kaplans pantauktion?

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Är detta en Longines med cal 13ZN? Om så är fallet kostar inte dessa miljoners miljoner (nästan) ?

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3010/vara/1202204

Skärmavbild 2016-01-26 kl. 20.39.37.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Spännande! Ser fin ut men ingen av dräparna så den är väl inte värd groteska summor. Funderade lite på lysmassan när jag nu sitter på mobilen, får titta ordentligt imorgon. Men bara så alla vet, den är min!
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Spännande! Ser fin ut men ingen av dräparna så den är väl inte värd groteska summor. Funderade lite på lysmassan när jag nu sitter på mobilen, får titta ordentligt imorgon. Men bara så alla vet, den är min!
Hittade denna auktion där en likadan slutade på 39500kr + provision, detta var år 2006. Måste ju ha varit riktigt dyrt då tänkte jag :D - http://www.kaplans.se/sv/auktioner/1232/vara/275032

Jag håller tummarna att du kan ro hem den, känner mig dock lite dum som skapade en tråd vilket säkert ökar trycket på den.. Nu har jag inte jättebra koll men trodde faktiskt att dessa gick för +100.000kr.

Visst var det en Longines 13ZN som var med i TV4s tv-program "Bytt är bytt" som blev värderad till 500.000kr?
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Säkert billig och enkel att få igång. Lumet på siffrorna känns som ett jäkla precisionsarbete. :)

Lycka till!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hittade denna auktion där en likadan slutade på 39500kr + provision, detta var år 20006. Måste ju ha varit riktigt dyrt då tänkte jag :D - http://www.kaplans.se/sv/auktioner/1232/vara/275032

Jag håller tummarna att du kan ro hem den, känner mig dock lite dum som skapade en tråd vilket säkert ökar trycket på den.. Nu har jag inte jättebra koll men trodde faktiskt att dessa gick för +100.000kr.

Visst var det en Longines 13ZN som var med i TV4s tv-program "Bytt är bytt" som blev värderad till 500.000kr?
Hehe, den kommer säkert bli dyr men de som kostar 500' är ju inte de vanliga lite mer generiska utan de som har det lilla extra. Verken har jag inte koll på men alla gamla longineskronografverk är väl fina? Är uren från tiden är det "rätt" grundverk?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor

JohnDoe

Rolex
det är väl samma exemplar? är panten lika bevakad som kvalitén undrar jag? och varför lägger köparen som handlar på klockkvalitéer ut den på panten i feb. istället för kvalitén i maj??? mysteriet tätnar...
riktigt riktigt mysig iaf...
Hmm med tanke på utropspriset är det inte sannolikt att köparen på kaplans är samma person som pantat den. Mer sannolikt att den "plötsligt fått en ny ägare" om det verkligen är samma klocka. Inte ovanligt att stöldgods trillar på pantbankerna.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Riktigt taskigt jobb på lysmassan. Möjligtvis att det är en militär Longines då de ofta kan se ut så då man kanske ville förbättra ljusstyrkan efter några år.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt taskigt jobb på lysmassan. Möjligtvis att det är en militär Longines då de ofta kan se ut så då man kanske ville förbättra ljusstyrkan efter några år.
Ser inte varför det skulle ha med militären att göra. Om en vanlig dödlig lämnar in för service och han blir erbjuden lite bättre glöd i tavlan förstår jag att denne kan tacka ja. Alternativt att det har handlat om rädslan för radium.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Klockor från tiden då denna Longines härstammar och några årtionden framåt var det snarare funktion framför estetik. Kan mycket väl vara så att den blivit relumad då lysmassan inte längre fyllde en god funktion.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Ser inte varför det skulle ha med militären att göra. Om en vanlig dödlig lämnar in för service och han blir erbjuden lite bättre glöd i tavlan förstår jag att denne kan tacka ja. Alternativt att det har handlat om rädslan för radium.
Bara en iaktagelse jag gjort på just militära ur eftersom ljusstyrkan har stor betydelse.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bara en iaktagelse jag gjort på just militära ur eftersom ljusstyrkan har stor betydelse.
Det har jag inte sett på många militärur? Mest bortskrapat radium, men sedan har jag också mest tittat på gamla militärur. Det jag vände mig emot är att folk allt för ofta försöker dra en militärkoppling. Oftast när de skall säljas iofs.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Det har jag inte sett på många militärur? Mest bortskrapat radium, men sedan har jag också mest tittat på gamla militärur. Det jag vände mig emot är att folk allt för ofta försöker dra en militärkoppling. Oftast när de skall säljas iofs.
Som sagt, bara en iaktagelse jag gjort :) får se om jag får något svar i uppsatsen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
- Jag tycker det är bättre att ställa frågor om man är osäker; istället för att påstå saker. Bilderna är acceptabla och tavlan verkar ok. Ny lysmassa är det troligtvis pålagd då detta ofta gjordes när uren servades. Som Donkii säger har denna typ av ur mer funktion än estetik. Angående värderingen så är den ju vad marknaden säger i säljögonblicket. För de (yngre) som tycker det är intressant med gamla (armbands)ur vill jag ge några råd. Köp det ni tycker om och kan tänka er att bära på handleden. Marknaden för gamla ur kan mycket fort ändras; då kanske du står där med dina dyrt inköpta ur. Om ett par år kan marknaden för "vintage" se helt annorlunda ut.
Inte för att verka otrevlig men vem är du? Förstår inte riktigt syftningen i inlägget. Vi tycker väl alla olika och ser på värden på våra egna sätt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
- Delar med mig av mina erfarenheter, inget annat.
Man skall inte påstå saker utan fråga? Du påstår att lysmassan är nyare och tavlan bra på en rätt dålig sefinabild. I en perfekt värld där alla har rätt/full information är säljpriset marknadspriset, viss skillnad. Personligen tycker jag att vintagetrenderna är långsamma och stabila, inga snabba kast där något plötsligt får ett stort värdetapp. Vad som man däremot bör tänka på är att det idag verkar finns en ny typ av köpare på vintagemarknaden som köper som investering/status utan vidare kunskap. Pengar är för billigt idag och de traditionella investeringskanalerna är inte lika attraktiva och kul längre. Om detta ändras kommer saker hända. Förstår förövrigt inte ens varför du drar in samlarens ålder i resonemanget.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
- Du har fel. Marknadspriset är säljpriset vid det tillfället (ändras konstant). Jag säger att det verkar som lysmassan är påbättrad och att tavlan verkar okej. Ta det lite lugnt tycker jag, du skrämmer bort folk från forumet.
När jag refererar till marknadspriset är det så klart världsmarknadspriset jag syftar på. Du "påstår saker" när det är "bättre att fråga", eller vet du bättre än oss? Kan mycket väl vara så men du utrycker dig udda och mästrande. Hoppas du har intresset och tålamodet att vara en del av KS, kommer nog bli bra i förlängningen men vänta dig inte att du inte blir emotsagd när du "påstår saker".
 
Senast ändrad:
Topp