Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Longines 13ZN på Kaplans pantauktion?

Diskussion i 'Vintage' startad av Vintage92, 26 januari 2016.

1. Vintage92
    Trådstartare

Vintage92 Friends of KS

Icaras, cjperry, krämbulle och 10 andra gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Spännande! Ser fin ut men ingen av dräparna så den är väl inte värd groteska summor. Funderade lite på lysmassan när jag nu sitter på mobilen, får titta ordentligt imorgon. Men bara så alla vet, den är min!

willbur, Icaras, JMolin och 8 andra gillar detta.
  3. Vintage92
    Trådstartare

Vintage92 Friends of KS

Hittade denna auktion där en likadan slutade på 39500kr + provision, detta var år 2006. Måste ju ha varit riktigt dyrt då tänkte jag :D - http://www.kaplans.se/sv/auktioner/1232/vara/275032

Jag håller tummarna att du kan ro hem den, känner mig dock lite dum som skapade en tråd vilket säkert ökar trycket på den.. Nu har jag inte jättebra koll men trodde faktiskt att dessa gick för +100.000kr.

Visst var det en Longines 13ZN som var med i TV4s tv-program "Bytt är bytt" som blev värderad till 500.000kr?

Senast ändrad: 26 januari 2016
  4. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Tack för tipset :D

5. Per

Per Björklövens finest

Säkert billig och enkel att få igång. Lumet på siffrorna känns som ett jäkla precisionsarbete. :)

Lycka till!

Aurum gillar detta.
  6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hehe, den kommer säkert bli dyr men de som kostar 500' är ju inte de vanliga lite mer generiska utan de som har det lilla extra. Verken har jag inte koll på men alla gamla longineskronografverk är väl fina? Är uren från tiden är det "rätt" grundverk?

eriksson850 och Vintage92 gillar detta.
  7. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

16634 inne med startbud, kmr bli bra budgivning på denna.

8. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

det är väl samma exemplar? är panten lika bevakad som kvalitén undrar jag? och varför lägger köparen som handlar på klockkvalitéer ut den på panten i feb. istället för kvalitén i maj??? mysteriet tätnar...
    riktigt riktigt mysig iaf...

Icaras gillar detta.
  9. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Hmm med tanke på utropspriset är det inte sannolikt att köparen på kaplans är samma person som pantat den. Mer sannolikt att den "plötsligt fått en ny ägare" om det verkligen är samma klocka. Inte ovanligt att stöldgods trillar på pantbankerna.

10. Kamelen

Kamelen Stadsbo

Nja tavlan ser väl ommålad ut tror man får bita ordentligt i denna

11. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Vad är upp med utropspriset?

12. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Sefinas

cjperry gillar detta.
  13. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Njae, tycker du?

14. Kamelen

Kamelen Stadsbo

svårt att avgöra på foto men där är några varningssignaler tror det får bli en stockholmsresa om man skall buda då tavlan är större delen av värdet

Aquaracer2 och Aurum gillar detta.
  15. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jag tror inte riktigt på lysmassan, men har ju heller ingen koll på dessa.

16. Donkii

Från:
    Östersund
    Nej men det är ju lite skillnad mot en ommålad och relumad.. Ommålad tycker jag inte den ser ut att vara.

17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Visst är det så. Tyvärr är det ju den lite tamare boetten också om man jämför mina två bilder. Kommer bli intressant i vilket fall, kul för pantaren.

Kamelen gillar detta.
  18. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Riktigt taskigt jobb på lysmassan. Möjligtvis att det är en militär Longines då de ofta kan se ut så då man kanske ville förbättra ljusstyrkan efter några år.

19. Kamelen

Kamelen Stadsbo

tror man skall fråga sig själv om de har arbetat med tavlan vad är det då för klocka framför oss?

20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ser inte varför det skulle ha med militären att göra. Om en vanlig dödlig lämnar in för service och han blir erbjuden lite bättre glöd i tavlan förstår jag att denne kan tacka ja. Alternativt att det har handlat om rädslan för radium.

21. Donkii

Från:
    Östersund
    Klockor från tiden då denna Longines härstammar och några årtionden framåt var det snarare funktion framför estetik. Kan mycket väl vara så att den blivit relumad då lysmassan inte längre fyllde en god funktion.

22. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Bara en iaktagelse jag gjort på just militära ur eftersom ljusstyrkan har stor betydelse.

23. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det har jag inte sett på många militärur? Mest bortskrapat radium, men sedan har jag också mest tittat på gamla militärur. Det jag vände mig emot är att folk allt för ofta försöker dra en militärkoppling. Oftast när de skall säljas iofs.

24. Joakim C

Joakim C Borgare

- Jag tycker det är bättre att ställa frågor om man är osäker; istället för att påstå saker. Bilderna är acceptabla och tavlan verkar ok. Ny lysmassa är det troligtvis pålagd då detta ofta gjordes när uren servades. Som Donkii säger har denna typ av ur mer funktion än estetik. Angående värderingen så är den ju vad marknaden säger i säljögonblicket. För de (yngre) som tycker det är intressant med gamla (armbands)ur vill jag ge några råd. Köp det ni tycker om och kan tänka er att bära på handleden. Marknaden för gamla ur kan mycket fort ändras; då kanske du står där med dina dyrt inköpta ur. Om ett par år kan marknaden för "vintage" se helt annorlunda ut.

Strindberg gillar detta.
  25. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Som sagt, bara en iaktagelse jag gjort :) får se om jag får något svar i uppsatsen.

Aurum gillar detta.
  26. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Inte för att verka otrevlig men vem är du? Förstår inte riktigt syftningen i inlägget. Vi tycker väl alla olika och ser på värden på våra egna sätt.

Icaras gillar detta.
  27. Joakim C

Joakim C Borgare

- Delar med mig av mina erfarenheter, inget annat.

28. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Man skall inte påstå saker utan fråga? Du påstår att lysmassan är nyare och tavlan bra på en rätt dålig sefinabild. I en perfekt värld där alla har rätt/full information är säljpriset marknadspriset, viss skillnad. Personligen tycker jag att vintagetrenderna är långsamma och stabila, inga snabba kast där något plötsligt får ett stort värdetapp. Vad som man däremot bör tänka på är att det idag verkar finns en ny typ av köpare på vintagemarknaden som köper som investering/status utan vidare kunskap. Pengar är för billigt idag och de traditionella investeringskanalerna är inte lika attraktiva och kul längre. Om detta ändras kommer saker hända. Förstår förövrigt inte ens varför du drar in samlarens ålder i resonemanget.

Icaras, JMolin, eriksson850 och 4 andra gillar detta.
  29. Joakim C

Joakim C Borgare

- Du har fel. Marknadspriset är säljpriset vid det tillfället (ändras konstant). Jag säger att det verkar som lysmassan är påbättrad och att tavlan verkar okej. Ta det lite lugnt tycker jag, du skrämmer bort folk från forumet.

theargonaut gillar detta.
  30. Kamelen

Kamelen Stadsbo

vad tycker ni om boetten?