Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Longines Conquest Classic

Diskussion i 'Diskussion' startad av Björklund, 4 mars 2014.

1. Björklund
    Trådstartare

Björklund Friends of KS

Någon som äger den? Ingen kärlek för den här på forumet?

2. BarbaBaba

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Blåser lite liv i den här gamla tråden då jag precis blivit ägare till en L2:785.4.56.6 Jag har ingen egen bild i skrivande stund så jag återkommer med det.
    Jag snubblade över denna modell då jag letade alternativ till Rolex Explorer 1. Å varför vill man ha ett alternativ till den? Jo, man vill ha datum.
    Jag gillar Explorer 1 och hade en på nittiotalet som byttes mot en Explorer 2 då jag inte gillade arabiska siffror på den tiden. Nu har smaken ändrats lite och den vart åter aktuell. Denna är min första Longines och jag hade under lång tid i yngre dar en uppfattning av att märket gjorde dressade, lite sköra klockor som inte passade min livsstil som vild 20+ åring. Nu har dom ju en bred repertoar av klockor i alla segment och borde kunna tilltala vem som helst. Märket verkar ha fått en status av att ligga närmare Omega (eller där Omega tidigare låg) än Tissot i Swatchgroup familjen. Om denna modell, Conquest Classic, kan jag bara säga gott. Mycket behaglig storlek på 40mm och 11mm tjock, men känns betydligt mer slimmad med mjuka kanter som kramar handleden. Väldigt lik min Omega Aquaterra Quartz 39,5 i både storlek och komfort. På tal om Aquaterra, tavlan på denna har lite av samma Teak tavla som Omega har. Min är svart/grå och uppfattas för det mesta som mörk-grå. Mycket hör finish på index och visare, inga naggiga kanter när man granskar under lupp. Kronan skruvas mjukt och tyst och rotorn är även den väldigt dämpad. Helhets intrycket är att den bärs väldigt slimmat och är väldigt bekväm. Hela klockan är polerad förutom centrumbitarna på länken som är borstade. Om man tycker det blir för blingit kan man ju bära den på något trevligt läder eller band istället, eller vänta tills tidens tand mattat ner klockan. En klar retroflört med det kupade glaset och den modesta storleken på 40mm. Länken saknar microjustering men har några halvlänkar att bolla med för att få till passningen. Priset på denna ny ligger väl mellan 13tkr och 16tkr beroende på var man letar, och under 10tkr beggad. Jag skulle säga att den är mycket "bang for buck" och ett av dom bästa moderna alternativen till Explorer1 om man ändå vill ha en klocka från ett etablerat Sweiziskt märke med egen historia.
    Slänger in bild från nätet.
    longines-conquest-classic-automatic-stainless-steel.jpg

Magnus79, Michael. och Bassman gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield