Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Longines HC

Diskussion i 'Diskussion' startad av jefflods, 24 november 2015.

1. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Tjena!

Har luskat runt en del här på forumet angående HC'n och har då fått uppfattningen att det är 39mm modellen som gäller framför 41mm? Varför? Blir 41:an extremt stor på armen? Undrar för att jag ska kanske beställa en på fredag:) Har ca 18-19cm handled.

2. Hugii

Hugii Biskop

Det är en smaksak.... själv föredrar jag klockor som "bär sig mindre" på armen.

christian-h gillar detta.
  3. JayJay

JayJay Biskop

Gå till en handlare och testa båda innan köp... så kan du ju passa på och klippa den över disk samtidigt. Borde väl inte vara ngn större prisskillnad heller. Klart roligare känsla att handla på det viset.

4. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Då det är en dykare och du har så pass stor handled så bör du välja 41mm. Hade det varit en vanlig tre-visare klocka typ vanlig herrklocka (typ Conquest) så hade jag absolut gått på 39mm.

Eurenius gillar detta.
  5. Mr G

Mr G Friends of KS

Du har ju stora handleder. Jag har mindre handleder än du och jag kör 41mm. På Instagram @tingsweden finns massor bilder.
    image.jpeg

6. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Finns ingen AD av Longines där jag bor:p

7. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Den tavlan är läcker! Jävligt svår att hitta dock då den är ur produktion. 12,6,9 tavlan är den nya igen haha så förvirrande.

8. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Härlig bild, saknar värmen!

Snygg klocka också! :)

9. JayJay

JayJay Biskop

Var bor du då? Longines säljs ju typ överallt. Borde inte vara allt för långt bort eller?

10. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Ja blir ju 12-15 mil tur och retur.

11. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Men ni som har HC, blir det lätt råpor på bezeln?

12. Mr G

Mr G Friends of KS

Jag har haft min i knappt ett år och har väl i och för sig inte utsatt den för några värre utmaningar men den har inga repor på det blå i bezeln. Möjligen lite små "hairlines" på de blanka delarna (kl 12 & kl 6).

mmx gillar detta.
  13. Jone

Jone Bonde

Från:
    Helsingfors
    Har haft min i 1 1/2 år och har inte lyckats repa bezeln, men vissa hairlines på länken och luggarna förekommer.

mmx gillar detta.
  14. Jone

Jone Bonde

Från:
    Helsingfors
    Min hc är också 41mm trots att jag har mindre handleder än vad du har :)

mmx gillar detta.
  15. mmx

mmx Stadsbo

Nej, det är 41 mm som gäller. Jag har smala handleder och små händer, 41 mm är hur bra som helst. Men som sagt, bor du så isolerat att du har 15 mil till en Longinesåterförsäljare så är du van att köra bil; det är värt resan att testa klockan på armen, helt klart. Självklart en smaksak om man föredrar 39 eller 41, men 41 är default. Oroa dig inte för ringen, den är absolut ingen repmagnet. Jag har klockan 24/7, låset tar en del spö, men ringen är orörd. Dessutom är ringen en utbytbar reservdel. säkert inte dyr heller. Du satsar på den mekaniska varianten väl?

16. mmx

mmx Stadsbo

Leta efter helarabiska tavlan om du känner för den, den borde verkligen finnas. I somras när jag köpte min var den "the new shit". Notera att den helarabiska har borstad länk, 6-9-12 har polerad mittlänkar och borstade på "kantlänkar" (eller vad det heter).

17. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Jo fan klart det blir en automatisk. Bor inte så isolerat, bor i en stad men finns ingen Longines AD här, närmsta är så många mil som jag skrev tidigare bort. Får se om jag åker eller inte. Tror det blir att beställa från Klockia då dom har varit mycket hjälpsamma vid frågor.

18. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Har försökt hitta den men det är svårt. Qvicktime i Göteborg har den för 10250kr. Galet dyrt jämfört med 12,6,9

19. mmx

mmx Stadsbo

10250 är väl listpriset. Varför skulle du betala det? Kör på 41 mm om du verkligen inte pallar bilturen, måttade mina handleder (det är bökigare än man tror), 39 kommer inte att kännas som en dykare på dina handleder. Vad ligger 6-9-12 på hos Klockia?

20. mattande

mattande Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!

Från:
    Hälsingland
    18 handleder och 41mm. Tycker den gör sig bra och den har bra närvaro. Haft min 1.5år och det är hairlines på det blanka och har smällt på bezel ganska rejält några gånger men tycker den står emot bra
    image.jpeg

mmx gillar detta.
  21. mmx

mmx Stadsbo

@mattande; snyggt! Typ sådär sitter min också. Mindre så känns det inte som en modern dykare i min värld.

mattande gillar detta.
  22. Viklund

Viklund Torpare

Kör själv på en 41mm med en ganska så liten handled, passar mig perfekt!

23. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Kan få 6,9,12 för ca 7,5k. Plus att jag får inte tag i dom på Qvicktime, samt att jag hittar inte klockan med 1-12 hos nån annan.

Edit: Har mejlat dom igen nu och hoppas på svar. Försöker pruta ner den till ca 7,5-8k.

Senast ändrad: 25 november 2015
  24. mmx

mmx Stadsbo

@jefflods: Förhandla priset på den helarabiska? Är det verkligen den sista i Sverige?

25. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Den sista i Sverige är det med största garanti inte, bara jag som är kass på att leta skulle jag tro. Har mejlat dom om att förhandla om priset. Men är kluven om vilken jag tycker är snyggast. 12,6,9 ser ju mer "sportig" ut.

26. mmx

mmx Stadsbo

Kanske. Men helborstad länk är också sportigt. Ta den som ler mot dig. Ingen av varianterna kan bli fel. :)

27. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Ja, så sant så sant:) Uppdaterar tråden om det blir beställning.

28. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Inte avsevärt "lättare" än på någon av mina andra klockor. Det är ju ingen keramisk vridring så det är svårt att undvika repor om du ska använda den dagligen.

29. jefflods
    Trådstartare

jefflods Bonde

Dom har nu svarat och påstår att Hydroconquest ligger på 10,5k idag och kan gå ner på den sista dom har till 9,8k. Dom säger att dom tror att jag/andra AD blandat ihop priset på quartz/automat, vilket inte stämmer.

30. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Det är dagens listpris på HC´n såvitt jag vet. Kolla uret.se eller andra gråhandlare om du vill komma billigare undan.

Mvh,

Mårtenssons ur Brookfield