• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines HC

Tjena!

Har luskat runt en del här på forumet angående HC'n och har då fått uppfattningen att det är 39mm modellen som gäller framför 41mm? Varför? Blir 41:an extremt stor på armen? Undrar för att jag ska kanske beställa en på fredag:) Har ca 18-19cm handled.
 

Hugii

Audemars
Tjena!

Har luskat runt en del här på forumet angående HC'n och har då fått uppfattningen att det är 39mm modellen som gäller framför 41mm? Varför? Blir 41:an extremt stor på armen? Undrar för att jag ska kanske beställa en på fredag:) Har ca 18-19cm handled.
Det är en smaksak.... själv föredrar jag klockor som "bär sig mindre" på armen.
 

JayJay

Rolex
Gå till en handlare och testa båda innan köp... så kan du ju passa på och klippa den över disk samtidigt. Borde väl inte vara ngn större prisskillnad heller. Klart roligare känsla att handla på det viset.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tjena!

Har luskat runt en del här på forumet angående HC'n och har då fått uppfattningen att det är 39mm modellen som gäller framför 41mm? Varför? Blir 41:an extremt stor på armen? Undrar för att jag ska kanske beställa en på fredag:) Har ca 18-19cm handled.
Då det är en dykare och du har så pass stor handled så bör du välja 41mm. Hade det varit en vanlig tre-visare klocka typ vanlig herrklocka (typ Conquest) så hade jag absolut gått på 39mm.
 

Mr G

Friends of KS
Du har ju stora handleder. Jag har mindre handleder än du och jag kör 41mm. På Instagram @tingsweden finns massor bilder.
image.jpeg
 

Jone

Omega
2-Faktor
Har haft min i 1 1/2 år och har inte lyckats repa bezeln, men vissa hairlines på länken och luggarna förekommer.
 
  • Like
Reactions: mmx

mmx

Cartier
Tjena!

Har luskat runt en del här på forumet angående HC'n och har då fått uppfattningen att det är 39mm modellen som gäller framför 41mm? Varför? Blir 41:an extremt stor på armen? Undrar för att jag ska kanske beställa en på fredag:) Har ca 18-19cm handled.
Nej, det är 41 mm som gäller. Jag har smala handleder och små händer, 41 mm är hur bra som helst. Men som sagt, bor du så isolerat att du har 15 mil till en Longinesåterförsäljare så är du van att köra bil; det är värt resan att testa klockan på armen, helt klart. Självklart en smaksak om man föredrar 39 eller 41, men 41 är default. Oroa dig inte för ringen, den är absolut ingen repmagnet. Jag har klockan 24/7, låset tar en del spö, men ringen är orörd. Dessutom är ringen en utbytbar reservdel. säkert inte dyr heller. Du satsar på den mekaniska varianten väl?
 

mmx

Cartier
Den tavlan är läcker! Jävligt svår att hitta dock då den är ur produktion. 12,6,9 tavlan är den nya igen haha så förvirrande.
Leta efter helarabiska tavlan om du känner för den, den borde verkligen finnas. I somras när jag köpte min var den "the new shit". Notera att den helarabiska har borstad länk, 6-9-12 har polerad mittlänkar och borstade på "kantlänkar" (eller vad det heter).
 
Nej, det är 41 mm som gäller. Jag har smala handleder och små händer, 41 mm är hur bra som helst. Men som sagt, bor du så isolerat att du har 15 mil till en Longinesåterförsäljare så är du van att köra bil; det är värt resan att testa klockan på armen, helt klart. Självklart en smaksak om man föredrar 39 eller 41, men 41 är default. Oroa dig inte för ringen, den är absolut ingen repmagnet. Jag har klockan 24/7, låset tar en del spö, men ringen är orörd. Dessutom är ringen en utbytbar reservdel. säkert inte dyr heller. Du satsar på den mekaniska varianten väl?

Jo fan klart det blir en automatisk. Bor inte så isolerat, bor i en stad men finns ingen Longines AD här, närmsta är så många mil som jag skrev tidigare bort. Får se om jag åker eller inte. Tror det blir att beställa från Klockia då dom har varit mycket hjälpsamma vid frågor.
 
Leta efter helarabiska tavlan om du känner för den, den borde verkligen finnas. I somras när jag köpte min var den "the new shit". Notera att den helarabiska har borstad länk, 6-9-12 har polerad mittlänkar och borstade på "kantlänkar" (eller vad det heter).

Har försökt hitta den men det är svårt. Qvicktime i Göteborg har den för 10250kr. Galet dyrt jämfört med 12,6,9
 

mmx

Cartier
Har försökt hitta den men det är svårt. Qvicktime i Göteborg har den för 10250kr. Galet dyrt jämfört med 12,6,9
10250 är väl listpriset. Varför skulle du betala det? Kör på 41 mm om du verkligen inte pallar bilturen, måttade mina handleder (det är bökigare än man tror), 39 kommer inte att kännas som en dykare på dina handleder. Vad ligger 6-9-12 på hos Klockia?
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
18 handleder och 41mm. Tycker den gör sig bra och den har bra närvaro. Haft min 1.5år och det är hairlines på det blanka och har smällt på bezel ganska rejält några gånger men tycker den står emot bra
image.jpeg
 
  • Like
Reactions: mmx
10250 är väl listpriset. Varför skulle du betala det? Kör på 41 mm om du verkligen inte pallar bilturen, måttade mina handleder (det är bökigare än man tror), 39 kommer inte att kännas som en dykare på dina handleder. Vad ligger 6-9-12 på hos Klockia?

Kan få 6,9,12 för ca 7,5k. Plus att jag får inte tag i dom på Qvicktime, samt att jag hittar inte klockan med 1-12 hos nån annan.

Edit: Har mejlat dom igen nu och hoppas på svar. Försöker pruta ner den till ca 7,5-8k.
 
Senast ändrad:

mmx

Cartier
Den sista i Sverige är det med största garanti inte, bara jag som är kass på att leta skulle jag tro. Har mejlat dom om att förhandla om priset. Men är kluven om vilken jag tycker är snyggast. 12,6,9 ser ju mer "sportig" ut.
Kanske. Men helborstad länk är också sportigt. Ta den som ler mot dig. Ingen av varianterna kan bli fel. :)
 
Dom har nu svarat och påstår att Hydroconquest ligger på 10,5k idag och kan gå ner på den sista dom har till 9,8k. Dom säger att dom tror att jag/andra AD blandat ihop priset på quartz/automat, vilket inte stämmer.
 
Topp