• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines HC

mmx

Cartier
Dom har nu svarat och påstår att Hydroconquest ligger på 10,5k idag och kan gå ner på den sista dom har till 9,8k. Dom säger att dom tror att jag/andra AD blandat ihop priset på quartz/automat, vilket inte stämmer.
Listpris 10500 stämmer, eller gjorde i somras i alla fall. Prisförhandlingar kan ju gå till på tusen sätt, ibland blir det bra, ibland mindre bra. Stor skillnad på 9800 och 7500 uppenbart.
 
Det är dagens listpris på HC´n såvitt jag vet. Kolla uret.se eller andra gråhandlare om du vill komma billigare undan.

Mvh,

Kan få den för 8490:- idag på Klockia men väntar jag till fredag får jag 10% till. Så ca 7,7k. Bra pris hos en AD.

Men har nu även börjat fundera på Glycine Combat Sub. Vilken föredrar ni? För övrigt får jag 12% på Combat Sub.

3863.18ATO-1.jpg


Mvh
 
Listpris 10500 stämmer, eller gjorde i somras i alla fall. Prisförhandlingar kan ju gå till på tusen sätt, ibland blir det bra, ibland mindre bra. Stor skillnad på 9800 och 7500 uppenbart.

Klocka säljer HC idag för 8490SEK:) Men får se om det blir den eller Combat sub med orange bezel och blå tavla. :glycine:
 
  • Like
Reactions: mmx

Doncorleone

Cartier
Klockia är "legit". En riktig ÅF bosatt i Visby. Rekommenderas varmt!

Mellan d två klockorna hade jag valt Longines alla dagar i veckan. Har haft båda.
 
  • Like
Reactions: mmx

Doncorleone

Cartier
Båda har ETA urverk men Longines har modifierat urverket och kallar det därför för sitt "eget". L633 tror jag sitter i första generationens HC. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
  • Like
Reactions: mmx
Klockia är "legit". En riktig ÅF bosatt i Visby. Rekommenderas varmt!

Mellan d två klockorna hade jag valt Longines alla dagar i veckan. Har haft båda.

Okej. Folk på watchuseek säger att Glycine är mer exklusivt osv och att det är dom som har det modifierade verket, vilket jag tyckte var skumt då jag vet att HC har L633. Men är det sämre kvalitet osv på Combat Sub?
 

mmx

Cartier
Okej. Folk på watchuseek säger att Glycine är mer exklusivt osv och att det är dom som har det modifierade verket, vilket jag tyckte var skumt då jag vet att HC har L633. Men är det sämre kvalitet osv på Combat Sub?
exklusiviteten i detta fallet, ligger i ögat på betraktaren,,
Med exklusivt som i färre så stämmer det väl? Glycine måste väl vara en väldigt mycket mindre tillverkare än Longines? Tycker man Longines/Swatch Group är för vanligt så kan man ju krångla till det med Glycine. Priset är ju intressant, vad kostar Combat Sub, och var köper man den över disk i Sverige?
 

Doncorleone

Cartier
Glycine är mer micro-brand och är väll därför lite ballare och ovanligare klocka att ha. Urverket är ett 2824-2. Har varken läst eller hört att det ska vara modifierat av Glycine på något sätt.

I mitt fall tycker jag att tavlan och visarna etc. ser mer plastiga och mindre välgjorda ut än på tex. HC´n. Annars är det en bra klocka som är mer allround pga sin låga höjd än många andra dykare :)
 

Doncorleone

Cartier
Kan inte påstå att kvalitén på Combat SUben är sämre än på HC´n men jag tycker i alla fall att HC´n har bättre detaljer. Jämför boettlocken som ett exempel :)

Urtid tar nästan 9995 SEK för en combat Sub på länk.
 

mmx

Cartier
Kan inte påstå att kvalitén på Combat SUben är sämre än på HC´n men jag tycker i alla fall att HC´n har bättre detaljer. Jämför boettlocken som ett exempel :)

Urtid tar nästan 9995 SEK för en combat Sub på länk.
+1 på att gravyren är smått fantastisk på hydron. Är man petig med tekniska specar så såg jag att Glycinen bara är 200 m, medan HC:n är 300 m.
 
Med exklusivt som i färre så stämmer det väl? Glycine måste väl vara en väldigt mycket mindre tillverkare än Longines? Tycker man Longines/Swatch Group är för vanligt så kan man ju krångla till det med Glycine. Priset är ju intressant, vad kostar Combat Sub, och var köper man den över disk i Sverige?

Lindahls utmakeri, Vetlanda eller på deras hemsida. 9,7k utan förhandling om pris.
 

Doncorleone

Cartier
Vad tror du om denna läckerbit? För/nackdel med keramisk boett?
l3.657.4.56.6_mirror.jpg

Min personliga åsikt är att vridringen på denna modell ser lite trist ut..
Fördelar med keramiska vridringar är att de är mycket mer tåliga för repor och kommer aldrig(?) blekas av sol/slitage som en aluminium ring kan göra. Om de spricker lättare av stötar & slag vill jag låta vara osagt.

Mvh!
 
Nej, det får han inte. Choklad är den rätta av de där.
@Doncorleone: Den keramiska ringen går väl inte ens att vrida? Tillverkas modellen fortfarande?

Modellen finns inte på Longines hemsida men Becks urhandel säljer den för 12k. Den verkar var jäääävligt snygg. Men har läst på watchuseek att i verkligheten så känns den keramiska ringen "billig". :(
 

JayJay

Rolex
Modellen finns inte på Longines hemsida men Becks urhandel säljer den för 12k. Den verkar var jäääävligt snygg. Men har läst på watchuseek att i verkligheten så känns den keramiska ringen "billig". :(
Läst hit och läst dit. Det är den egna upplevelsen som är viktig. Just därför kan det vara väl investerade tid och pengar att ta sig till en AD. Det är ju trots allt en pryl du ska leva med ett bra tag framöver.
 

mmx

Cartier
Har provat den keramiska på, den heter Conquest väl? Tycker inte den känns billig. Problemet är ju att det inte är en dykring, vill man ha en sån hamnar man i trubbel...
 

EmilW

Omega
Jag har en Conquest kronograf med keramisk bezel och centerlänkar. Måste säga att jag inte tycker det känns billigt! Dock är det ju inte heller något rent dykarur då den, precis som mmx säger, saknar vridring. Har ju fortfarande 300 m WR vilket jag tycker är trevligt! :)

Har haft min i 6 år nu och det är inte en skråma på vare sig bezel eller de keramiska centerlänkarna. Men jag tycker också att det är en helt annan typ av klocka jämfört med HC och Combat Suben...
 
  • Like
Reactions: mmx

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Glycinen är hårdare och har inte lika fula kronskydd men det är ju en smaksak och jag diggar lug holes vilket Glycinen har. HC:n på 39 mm är dock jävligt skön att bära. Jag trivs bra med min GCS.

image-26-11-15-15-11-1.jpeg

image-26-11-15-15-11.jpeg
 
Topp