• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines HQ Auto vs Hamilton Seaview Day Date Auto?

Kattmästaren

Breitling
Jag har efter många om och men bestämt mig för att växa upp och införskaffa en "dykare" att ha till både vardags och fest. Till en början hade jag helt bestämt mig för en Hamilton Seaview Day Date Auto (H37565131), mycket tack vare att jag haft andra klockor från Hamilton och alltid varit mer än nöjd, men också för att den är sjukt snygg. Dock gjorde jag den obligatoriska researchen i den prisklassen och snubblade du givetvis över den klassiska Longines Hydroconquest (L3.642.4.56.6) och nu har det helt låst sig för mig. Jag kan inte bestämma mig.

Har inga erfarenheter av Longines men vet naturligtvis att deras klockor håller hög kvalité. Hmm...vad mer? Hamiltonen är 42mm jämfört med HQ:n som är 41mm. Det är helsvart som gäller oavsett vilken jag väljer. Är inte helt omöjlig på att skippa auto och köra quartz, är det värt att betala nästintill det dubbla för en automatisk? Svårt det där. Hamiltonen är lite mer ovanlig och kanske roligare ur den synvinkeln, samtidigt som en Longines kanske håvar in några extra ryggdunkar på krogen då det är ett mer känt märke (inte för att det är det som avgör).

Hjälp mig, vilken bör jag välja? Klicka för bilder!

Hamilton Seaview:

1oxbh5.jpg

Longines HQ:

DSC_0024small.jpg

 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Skulle köpt Hamilton dels för att den är ovanligare och så känns den lite mer dressig om du ska ha den till massa tillfällen.
Snygg klocka.
Sen att det var den du ville ha från början talar inte till dess nackdel.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
jag har HQ, den varianten med arabiska siffror, samt 39 mm, jag är sjukt nöjd med den, så jag röstar på den, hamilton har jag inga egna erfarenheter av tyvärr
 

Kattmästaren

Breitling
Och vad säger ni om automat vs quartz när det gäller dykare? Jag har bara ägt automatiska ur när det gäller lite bättre märken, självklart har jag haft någon Seiko eller Casio quartz liggande men ni förstår. Det känns ändå som att de extra två, tre tusen lappar man får lägga på en automat är värt det i längden?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
ja jag tycker att det helt klart är värt det, automatiska klockor är mycket roligare, de har ett eget liv känns det som, personligen så har jag rätt svårt för quarts, en automat kan ju ha evigt liv om det sköts om som den ska
 

JuBi

Omega
2-Faktor
Har en HQ, måste säga att det är en grym klocka för pengarna, är väldigt gedigen. Tycker den bärs stort för sina 41mm. Tror Hamiltonen är en bättre allround-klocka, den är mycket mer nertonad.
 

mmx

Cartier
Jag har efter många om och men bestämt mig för att växa upp och införskaffa en "dykare" att ha till både vardags och fest. Till en början hade jag helt bestämt mig för en Hamilton Seaview Day Date Auto (H37565131), mycket tack vare att jag haft andra klockor från Hamilton och alltid varit mer än nöjd, men också för att den är sjukt snygg. Dock gjorde jag den obligatoriska researchen i den prisklassen och snubblade du givetvis över den klassiska Longines Hydroconquest (L3.642.4.56.6) och nu har det helt låst sig för mig. Jag kan inte bestämma mig.

Har inga erfarenheter av Longines men vet naturligtvis att deras klockor håller hög kvalité. Hmm...vad mer? Hamiltonen är 42mm jämfört med HQ:n som är 41mm. Det är helsvart som gäller oavsett vilken jag väljer. Är inte helt omöjlig på att skippa auto och köra quartz, är det värt att betala nästintill det dubbla för en automatisk? Svårt det där. Hamiltonen är lite mer ovanlig och kanske roligare ur den synvinkeln, samtidigt som en Longines kanske håvar in några extra ryggdunkar på krogen då det är ett mer känt märke (inte för att det är det som avgör).

Hjälp mig, vilken bör jag välja? Klicka för bilder!

Hamilton Seaview:

1oxbh5.jpg

Longines HQ:

DSC_0024small.jpg
Har också Longines Hydroconquest, helarabiska automaten 41 mm. helborstad länk, sjukt nöjd. Köp den som ler mot dig. Vet ju inte vad du går på för krogar, men det låter extremt osannolikt med några ryggdunkningar tack vare någondera av klockorna faktiskt. Inte i min hood iaf. ;)
Vad gäller automat så är det risk för att du ångrar dig om du köper elektriskt istället för mekaniskt. Mekaniskt är ballare, kör mekaniskt om du inte är manisk med tidhållningen.
 
Topp