Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Longines Hydro Conquest, vilken av dessa?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ricke, 4 augusti 2014.

1. Ricke
    Trådstartare

Ricke Torpare

Jag ska nu köpa klocka och har fastnat för Longines. Det är min första "riktiga" klocka och vet inte om jag ska satsa på en quartz eller automatisk. Det skiljer ändå 3000:- mellan, och frågan är vilken jag ska köpa?! Ska jag enbart gå på utseende, eller hur ska jag tänka?

Om ni inte ser bilden så är den med kronograferna på vänster sida en mekanisk och den andra då givetvis batteridriven... :)

Med vänlig hälsning Rickard

Bifogade filer:

2. Andado

Andado Bonde

Från:
    Täby
    Automaten.
    Tycker tavlan är rörigare på den andra.

3. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vad gäller utseendet tycker jag tvärtom att kvartsen är snyggare. Men känslan med ett automatverk är mycket roligare och mer levande.

En kvartsklocka är som en Volvo V70 AWD med minsta motorn. Tråkig, förnuftig och bra, startar utan bekymmer och tar dig från A till B.

Ett automatverk är som en sportbil. Inte alls lika praktisk. Kräver mer kunskap för att fungera perfekt. Lämpar sig inte för alla tillfällen. Och vissa kommer att fråga varför du inte köpte en Volvo istället, som ju är både billigare och "håller tiden bättre".

Det låg väl en Hydroconquest auto på K&S nyligen? Om du inte kräver chrono?

4. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Tycker ärligt talat att Hydroconquest är snyggare utan kronografen, framförallt den med blå tavla. Men det ska jag inte babbla mer om, du ska självklart köpa den klocka du tycker om. Och av de två håller jag helt med Robert ovan, kvartsen känns mer klassisk kronograf och lite mindre rörig. Har du tänkt att sjunka djupare ner i klockträsket sedan är det kanske inte fel med en kvarts till att börja med, men en automat ska du absolut också ha sedan. Har du tänkt dig bara en klocka (det var vi många som tänkte från början...) är känslan i en automat ändå värt en hel del. Lycka till!

jabla gillar detta.
  5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    En riktig klocka är mekanisk :)

6. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Automatare är roligare, tycker Conquest kronografen är snäppet vassare än HQ kronografen.

7. Ricke
    Trådstartare

Ricke Torpare

När det gäller chrono så tycker Jag personligen att det är A och O på en klocka, om vi nu ska prata design och utseende(gäller ju givetvis inte Rolex)... Och när det gäller klockor framöver, ja - jag kommer köpa fler klockor. Egentligen vill jag ha en Omega Seamaster med chrono, men det är för mycket pengar för mig i dagens läge, så det få bli längre fram.

När det gäller dessa klockor, så tycker jag också att quartzklockan är snyggare! Och "problemet" är ju då att det är en quartz, vill ju helst ha en mekanisk... :depressed:

8. EricMcG

EricMcG Friends of KS

Automat och så tycker jag också att HydroConquesten är mycket snyggare, den nya tavlan då.
    Jag har haft den gamla tavlan men dom stora siffrorna passade inte riktigt mig.

Men det kan ta lång tid att få en om inte butiken råkar ha inne då.

9. Ricke
    Trådstartare

Ricke Torpare

Är det någon av dessa klockor som har den "nya" tavlan? Isf vilken?

10. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ta en till funderare om det där kronskyddet är mitt förslag..

11. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Jag föredrar mekaniska klockor så jag hade kört på den.

12. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    Tänk också på att de nya modellerna har helborstade länkar, de gamla (som du visar) har polerade mittlänkar. Inte lika snyggt i mitt tycke.

Camo00 gillar detta.
  13. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    du kan gå in på t ex klockia.se och jämföra.

14. Fredde76

Fredde76 Stadsbo

Från:
    Skåne
    Tycker den "gamla" e snyggare:)[​IMG]

slimjim och cab gillar detta.
  15. cab

cab Friends of KS

Båda tavlorna kändes väldigt röriga men automat är alltid roligare.

16. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Aldrig batteri! Eller helst inte iaf. ;)
    Automat lever, batteri är själslös.

17. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Du kommer att ångra dig om du går på quartzen. Så enkelt är det. Köp automaten!

18. Björklund

Björklund Friends of KS

Har kanske postat lite för många bilder på min den senaste tiden, så det är med risk för att bli tjatig jag kör en bild till :)

Automatare med nya tavlan, 39mm. Blå såklart. Den svarta känns "platt" i mina ögon och chrono tycker jag är rörig. Borstad länk känns bättre för mig, inte lika blingig. Hoppas det hjälper dig att fatta beslut om vilken du gillar bäst.
    image.jpg

Mårtenssons ur Brookfield