• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines hydroconquest automatisk eller certina ds action automatisk

Jesper Malm

Breitling
Tja jag ska inhandla mig en ny klocka till sommaren, har velat länge men nu har jag fattat beslut om att jag ska köra på ett dykarur. jag har en budget på 10 000:- så dom två kandidaterna jag tyckt om mest har varit longines hydroconquest 41mm och certina ds action (båda automatiska). Jag har inte jättestor erfarenhet och kunskap om urverk eller dessa två modeller så min fråga är, vilken tycker ni är det bästa köpet ? fördelar / nackdelar ? :happyhappy:
 

Camo00

Patek
Båda ger Dig mycket kvalitet för pengarna, och jag gillar Certina skarpt, men i det här fallet hade jag hellre kört Longines, den är mer stilren och lite lågmäld dykare. Sen är den ju lite dyrare, men procentuellt bör Du nog inte förlora mer vid ev vidareförsäljning... Lycka till!! :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Båda ger Dig mycket kvalitet för pengarna, och jag gillar Certina skarpt, men i det här fallet hade jag hellre kört Longines, den är mer stilren och lite lågmäld dykare. Sen är den ju lite dyrare, men procentuellt bör Du nog inte förlora mer vid ev vidareförsäljning... Lycka till!! :)

Håller med här. Jag har haft båda och tycker att Hydron var strået vassare i finish. Annars är det nog en ren smaksak.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har nyligen testat och klämt på dessa, och håller med föregående talare! Personligen skulle jag valt Longinen alla dar i veckan. Har dock smala handleder (knappt 16 cm), vilket gör valet ännu enklare. Certinan bärs större, och känns betydligt billigare, vilken den i och för sig också är :) Tyckte Longinen hade en helt klart bättre och mer detaljerad finish, och värd de extra pengarna.

Sammanfattning :)

Certina:
+ Lägre pris
+ Större och tooligare
- Billigare utseende och känsla
- Storleken

Longines:
+ Bra storlek, mer allround
+ Bättre finish
- Dyrare
- Inte lika rå och biffig
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Hydron utan tvekan. Den är mindre och mer stilren samt känns verkligen mer välbyggd. Jag vill slå ett slag för den blå modellen vilket även är den jag hade. Slår svart alla dagar enligt min mening då blått funkar bättre med den lite röriga tavlan.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Longines! Lätt. Är tvärnöjd med min. Även om certina givetvis är trevliga på sitt sätt.
Åk till en AD och klämma.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Alla ovan verkar rösta för Longines vilket ju är lite intressant. Utan att ha haft någon av dem tror jag att det mest är en smakfråga då båda säkert är bra klockor. Ta den du gillar bäst så blir det nog bra!
 

Limpas

Cartier
Stämmer in i kören och säger Longines. Certinan är fin, men hydron är lite smidigare, lite mer elegant och känns därför mer allround än Certinan vilket jag tycker om. Vill man ha lite mer åt det tooliga hållet så är ju Certinan det bättre valet. I slutänden är det bara smak som gör det, kläm och känn så kommer du till slut veta vilken du vill ha. Först då ska du slå till :)
 

CLT

Rolex
Två fina klockor, men Longines vinner här. Tycker den har bättre finish och är allmänt roligare än en DS.. Men vilken du än väljer så köper du en bra klocka!
 
Longines Hydroconquest :) Riktigt mycket klocka för pengarna! Köpte en till farsan i somras han är riktigt nöjd och har fastnat i klockträsket rejält. Den med blå utrtavla är förbannat sexig.. gör sig riktigt bra på sommaren.
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Vill du ha en tooligare känsla så är Certinan helt klart bäst! Väldans mkt klocka för pengarna. Är det så att klockan ska passa vid mpnga olika tillfällen då kan nog Longines'n va bättre. Men som nämnts, åk o klämm o känn så ser du vilken som talar till dig..!
 
Gillar båda och dom är nog riktigt bra köp, men som märke så smäller Longines högre än Certina om det nu spelar någon roll...

Longines LLD är ett annat tips som kan hittas beggat inom budget, oxå en dykarklocka men dock inte på länk...

14395563296_bfd661f37f_c.jpg
 
Har nyligen testat och klämt på dessa, och håller med föregående talare! Personligen skulle jag valt Longinen alla dar i veckan. Har dock smala handleder (knappt 16 cm), vilket gör valet ännu enklare. Certinan bärs större, och känns betydligt billigare, vilken den i och för sig också är :) Tyckte Longinen hade en helt klart bättre och mer detaljerad finish, och värd de extra pengarna.

Sammanfattning :)

Certina:
+ Lägre pris
+ Större och tooligare
- Billigare utseende och känsla
- Storleken

Longines:
+ Bra storlek, mer allround
+ Bättre finish
- Dyrare
- Inte lika rå och biffig

Bra sagt.

Jag håller faktiskt med och tycker Hydron känns mer genomtänkt i design (se den blå, riktigt snygg tycker jag). Det enda jag kan tycka är lite störigt är faktiskt att den har mkt på urtavlan - Stora siffor, cirklar & index)

Här har vi den i blått btw:) (Lånad från watchusseek användaren seoulseeker)
Untitled.png
 

Limpas

Cartier
Bra sagt.

Jag håller faktiskt med och tycker Hydron känns mer genomtänkt i design (se den blå, riktigt snygg tycker jag). Det enda jag kan tycka är lite störigt är faktiskt att den har mkt på urtavlan - Stora siffor, cirklar & index)

Här har vi den i blått btw:) (Lånad från watchusseek användaren seoulseeker)
Untitled.png

Håller med gällande tavlan. Tycker den är lite rörig och symmetrin tappas med tre stora siffror och sedan ett datum istället kl 3. Tycker att den nya (?) tavlan är bättre isåfall som har alla, och mindre, siffror.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Säger som dom flesta, Hydron är grym klocka för dom pengarna. Är grymt nöjd med min :)
 

Tutto

Breitling
Hydroconquest hadde jeg kjøpt. Liker ikke bezel kanten på ds action diver. Ytterkanten på bezelen blir som ett tannhjul.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Hydron är najs, har ägt en. Men ta "nya" tavlan, mycket snyggare, alltså den med alla siffrorna synliga.

Men räkna med att få vänta ett tag på den. Jag fick då vänta 2 månader på min.
 

Lithium

Cartier
De flesta verkar hålla Hydroconquest som favorit. Själv suktar jag efter Certinan. Har inte jämfört dem så kan inte uttala mig om skillnad i finish.

Har bara spanat på den nya Hydroconquesten som hastigast i butik. Jag vill verkligen tycka om den nya tavlan men kan inte komma ifrån känslan att det ser ut som en "jag lär mig klockan"-klocka med alla stora siffror. Den verkar också ha alla index målade på tavlan. Tycker det ser platt ut. Blir mer liv med utstickande index som Certinan har.

Berätta gärna i tråden vilken du valde till slut.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
De flesta verkar hålla Hydroconquest som favorit. Själv suktar jag efter Certinan. Har inte jämfört dem så kan inte uttala mig om skillnad i finish.

Har bara spanat på den nya Hydroconquesten som hastigast i butik. Jag vill verkligen tycka om den nya tavlan men kan inte komma ifrån känslan att det ser ut som en "jag lär mig klockan"-klocka med alla stora siffror. Den verkar också ha alla index målade på tavlan. Tycker det ser platt ut. Blir mer liv med utstickande index som Certinan har.

Berätta gärna i tråden vilken du valde till slut.


Jag måste säga att jag förvånas över hur många som anser att Longines har bättre finish på Hydroconquest. JA jag äger en Certina DS Action MEN jag är inte jävig då jag precis lagt upp min Certina till försäljning och faktiskt tittat på bland annat Hydroconquest som ett alternativ. Har varit in i butik och provat, vänt och vridit på Hydron och jag skulle säga att det är precis tvärtom. Klart mkt bättre finish på Certinan. Min enda anledning till att jag säljer den klockan är att jag tycker den är för stor för mina relativt tunna handleder. I övrigt en underbart vacker klocka med skön gång.
 
Topp