• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines hydroconquest låter konstigt ?

Mojo

Breitling
Köpte en longines hydroconquest automatic till jul förra året. Problemet med klockan är att man hör hur "självuppdragningen" snurrar i klockan. Låter mer som om den skaver emot bakstycket eller vad man ska säga. Vet inte om det ska låta så men tror inte det. Är det bara att lämna in klockan på service ? Den är knappt använd i 3 månader och endast utanför jobbet (där jag har en annan klocka)

Då borde detta gå på garantin, då klockan inte tappats eller nått liknande, är det vanligt problem på dessa ?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Låter det så när rotorn snurrar åt båda håll? Har för mig att det är ett ETA-verk i dem och rotorn för en del oväsen.
Men är du osäker så gå till urmakaren och fråga om det låter normalt.
 

ngstrm

Friends of KS
Det är väl ett ETA 2824-2 i den klockan? Jag har en annan med det verket och den låter inte så mycket.. men en del verk kan ju göra en hel del oväsen om dom hamnar i snurr.
 

Camo00

Patek
Behöver inte vara nåt konstigt, många verk låter mycket när rotorn snurrar. Lämnade själv in min SMP pga ljudet men fick lugnande besked... Jag beskrev det också som att "rotorn skrapar mot bakstycket..." :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det är väl ett ETA 2824-2 i den klockan? Jag har en annan med det verket och den låter inte så mycket.. men en del verk kan ju göra en hel del oväsen om dom hamnar i snurr.


2824, stämmer att det sitter ett sådant i Hydron. Dock låter ju alla automater mycket och konstigt om man är van vid Quartz. Mojo är det först automaten?
 

Mojo

Breitling
Vet inte om det är första autamaten, det är den äldre modellen med siffror runt hela urtavlan

995596_10151765256645666_1364757722_n.jpg


men låter nästan precis som i video klippet ovan. Får väl svänga förbi nån riktigt urmakare och be dom ta en titt på den, mest för att lugna ner de egna nerverna. Tackar för snabba svaren =D
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Mojo Den med siffror runt hela urtavlan, (likt den du visar på bilden). Är den nya versionen av hydroconquest. Det jag frågade var om det är din första automatiskt drivna klocka. Och om du använt Quartzklocka tidigare. Om så är fallet, så kanske det är så enkelt att klockan är felfri. Men att du hör ljud som du är ovan vid, och därför helt naturligt reagerar på dessa?
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Jag har 2 klockor med 2824-2 och rotorn låter när man snurrar på klockan likt videon ovan, inte riktigt lika mycket bara.
Den senaste versionen av Hydro har inte 2824-2 dock utan ETA 2892..
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Vet inte om det är första autamaten, det är den äldre modellen med siffror runt hela urtavlan

995596_10151765256645666_1364757722_n.jpg


men låter nästan precis som i video klippet ovan. Får väl svänga förbi nån riktigt urmakare och be dom ta en titt på den, mest för att lugna ner de egna nerverna. Tackar för snabba svaren =D


Ser jag fel, eller är det polerade mittlänkar på den? Borde vara helborstad länk på senaste Hydron :pompus:
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Nja, i hydroconquestarna har Longines väl använt sina lätt modifierade L633 respektive L619. Fast i den här frågan kvittar väl det, eftersom att ETA-verken är grunden i båda dessa.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Nja, i hydroconquestarna har Longines väl använt sina lätt modifierade L633 respektive L619. Fast i den här frågan kvittar väl det, eftersom att ETA-verken är grunden i båda dessa.

Det modifierade verket i min Hydro låter faktiskt bättre än bas ETAt och håller tiden lite bättre .. så nog är det bra modifierat av Longines =)
 

Mojo

Breitling
mittenlänkarna är inte polerade utan hela armbandet är borstad. Klockan fungerar "klockrent" förutom ljudet som kan vara normalt. Använder jag klockan behöver jag inte vrida upp den nått, skulle det skava så borde väl inte uppdragning fungera så bra tycker man. Råkar man gå förbi en urmakare med dessa klockor får man väl gå in å låta dom göra en snabb kontroll
 
Topp