• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines HydroConquest vs. Oris Aquis

andemannen

Breitling
Jag är ny i denna stora värld av klockor och har under de senaste veckorna surfat runt en del är på klocksnack. Jag har fastnat för två klockor - Longines HydroConquest (framförallt med arabiska siffror, ) och Oris Aquis 43mm. Gillar HCn med arabiska siffror mer på grund av den helt borstade länken. Den vanliga modellen har polerade länkar. Vet att det skiljer en del i pris på dessa modeller och undrar därför om de extra pengarna som skulle läggas på en Oris Aquis är motiverade? Misstänker att det är många som har erfarenheter av dessa klockor, dela gärna med er av era erfarenheter. Mest värdefullt hade varit om någon som haft båda i sin ägo kunde uttala sig om vilken av klockorna som ger mest value.

Om någon har andra förslag på liknande klockor i prisklassen 5000-10000kr så är de hjärtligt välkomna.

Ber om ursäkt för oklara beskrivningar, är som sagt nybörjare och har inte riktigt lärt mig klock-lingot ännu.
Bifogar två bilder på de olika Longinen-modellerna jag syftar på. Notera att bägge bilder är lånade.
 

Bilagor

  • IMG_0523.jpg
    IMG_0523.jpg
    138.7 KB · Visningar: 2,006
  • ruTqLm0.jpg
    ruTqLm0.jpg
    124.5 KB · Visningar: 1,622

Gurgel

Cartier
Jag har en Aquis date och en Longines Conquest (kvarts), alltså ingen hydroconquest. Vet inte om det är någon storleksskillnad på conquest och hydroconquest. Oris mäter ju iafl 43mm och min conquest mäter 41 el 42mm. Jag upplever att det är stor skillnad. Med min handleder sitter conquesten betydligt bättre.

En stor nackdel med Aquis är bandhornen. Du kan inte sätta på vilket band som helst på den. Du får helt enkelt välja på original gummi eller länk. Jag har iofs också ett nylonband med kardborre som jag inte testat ännu. Men där någonstans tar det stopp i möjlighet till bandbyte.
Fördel Oris är att den är mycket snyggare. Den har en mer aggresiv design enl mig (Aquis mot HQ alltså). Men eftersom du överväger båda tycker du förmodligen inte det...
En annan skillnad är att Oris generellt kanske anses vara ett mer medvetet val, inte många klockointresserade har ens hört talas om Oris, det gör också att den fullständigt flyger under radarn. Så upplever iafl jag det. För många människor kan det lika gärna vara en klocka som du köpt på ebay för $ 250.

Båda klockorna upplever jag som mycket välgjorda i förhållande till sin prislapp. Båda klockorna bör du kunna köpa beg. Köper du den här på KS och fortsätter vara medlem kan du alltid sälja den om du tröttnar. Skulle gissa att Orisen är mer lättsåld då jag uppfattat att den attraherar en större målgrupp inom KS (som sagt, inte utanför KS). Longinen kan du absolut också sälja inom KS, men du kommer förmodligen ha en lite "färskare" målgrupp, alltså till större del nya medlemmar och få gamla KS-rävar kommer vara intresserade av den. Det är min uppfattning.

Edit: Obs att det är rätt stor skillnad på Conquest och HydroConquest, så mitt uttalande om välbyggd och skön får du ta för vad det är.
 

andemannen

Breitling
Jag har en Aquis date och en Longines Conquest (kvarts), alltså ingen hydroconquest. Vet inte om det är någon storleksskillnad på conquest och hydroconquest. Oris mäter ju iafl 43mm och min conquest mäter 41 el 42mm. Jag upplever att det är stor skillnad. Med min handleder sitter conquesten betydligt bättre.

En stor nackdel med Aquis är bandhornen. Du kan inte sätta på vilket band som helst på den. Du får helt enkelt välja på original gummi eller länk. Jag har iofs också ett nylonband med kardborre som jag inte testat ännu. Men där någonstans tar det stopp i möjlighet till bandbyte.
Fördel Oris är att den är mycket snyggare. Den har en mer aggresiv design enl mig (Aquis mot HQ alltså). Men eftersom du överväger båda tycker du förmodligen inte det...
En annan skillnad är att Oris generellt kanske anses vara ett mer medvetet val, inte många klockointresserade har ens hört talas om Oris, det gör också att den fullständigt flyger under radarn. Så upplever iafl jag det. För många människor kan det lika gärna vara en klocka som du köpt på ebay för $ 250.

Båda klockorna upplever jag som mycket välgjorda i förhållande till sin prislapp. Båda klockorna bör du kunna köpa beg. Köper du den här på KS och fortsätter vara medlem kan du alltid sälja den om du tröttnar. Skulle gissa att Orisen är mer lättsåld då jag uppfattat att den attraherar en större målgrupp inom KS (som sagt, inte utanför KS). Longinen kan du absolut också sälja inom KS, men du kommer förmodligen ha en lite "färskare" målgrupp, alltså till större del nya medlemmar och få gamla KS-rävar kommer vara intresserade av den. Det är min uppfattning.

Edit: Obs att det är rätt stor skillnad på Conquest och HydroConquest, så mitt uttalande om välbyggd och skön får du ta för vad det är.
Tusen tack för ditt svar, givande!
Har du små handleder? Vet du vad dom mäter? Jag har relativt små handleder och tänker att Orisen kan bäras stor på min arm. Tänkte någon gång näst vecka åka till en AD och prova den. Provat HydroConquesten 41mm och den satt väldigt bra.

Okej! Jag föredrar länk i första hand men kan tänka mig att under sommaren det kan vara snyggt att sätta på nato-band. Det är ett minus för Orisen.

Har tänkt köpa begagnat oavsett vilken klocka valet faller på då jag inte tycker det är värt de extra tusenlapparna för att få en sprillans ny.
 

Gurgel

Cartier
Har 17,5 men ganska liten ovansida av handleden. Mina handleder ser alltså mindre ut än vad de är på "klocksidan". Tycker själv att Orisen är väl stor. Men det funkar, den ska ju vara lite stor, toolig dykare som det är...
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Tyvärr hittar jag inte en enda bild då jag har min Longines på mig. Kan ta en bild senare om du vill se. Har dock länken avplockad. Får isfl slänga på ett nato (som jag tycker den passar riktigt illa på, conquest gör sig endast på länk enl mig, HQ passar säkert bättre på nato).
 

Gurgel

Cartier
Har du sett någon bild med dem monterade? Blir det bra så är ju saken biff! Då är ju Oris Aquis den ultimata dykaren i 10tkr klassen! ;)
 

maartyn

Omega
Har du sett någon bild med dem monterade? Blir det bra så är ju saken biff! Då är ju Oris Aquis den ultimata dykaren i 10tkr klassen! ;)
Hittar bara bild på den monterad på annat än Aquis.
post-7927-1287127154.jpg


Verkar även som att Oris skickar med en adapter tillsammans med Force Recon. Den ser bättre ut i mitt tycke men verkar bara finnas till den modellen och i den färgen:
oris_force_recon_gmt_diver_nato_baselworld_2015.jpg

15444_oris_force_recon_gmt_gallery_05.jpg

15442_oris_force_recon_gmt_gallery_04.jpg
 

levman

Cartier
Oris Aquis är en så vacker klocka, se nedan:
https://monochrome-watches.com/oris-aquis-date-gradient-blue-dial-specs-price/
Såg att man kan få en här på KS för cirka 9'?

Jag beställde en svart Obris Morgan Aegis dykare som kommer i slutet på Mars, men kommer köpa en Longines Hydroconquest 41 mm blue dial nu mot våren tror jag. Vill ha två sportiga dykare. Senare blir det nog en Breitling Superocean Heritage 42 mm :) Och sen efter det Omega, Rolex etc. Ambitioner :)
 

Bakkman

Breitling
Jag har för mig att "adaptern" är ett hemmabygge. Tillverkat av en kille som hade tillgång till en klockverkstad och finns inte att köpa.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Just bandhornen blev en deal breaker för min egen del. Även jag velade länge och väl mellan dessa två (samt några ytterligare), då de ligger relativt nära varandra i pris.

Tycker de håller likvärdig kvalitet, faktiskt. Oris är i mitt tycke den snyggare klockan, ett måhända "roligare" märke, samt bärs i mitt tycke faktiskt mindre än de 43 mm den faktiskt är. Baksidan är som sagt bandhornen som omöjliggör annat än originalgummi då man söker lite ombyte. Sen visst, den är lite dyrare också.

Jag köpte den blå Hydron av gamla snittet, med 6-9-12-tavlan. Främst då jag tycker den gör sig riktigt jävla bra på läder. Den passar även min spinkiga handled bättre än vad Aquis gör. Summa summarum: Orisen är finare på stället, Longines är finare på handleden. I mitt fall.

Med grövre handled, och utan trängande behov av att kunna skifta från länk till läder/nato hade jag troligtvis gått på Aquisen.

Oavsett vilket tycker jag båda klockorna ger rejäl valuta för pengarna.
 

Bakkman

Breitling
Har själv inte ägt Longines Hydroconquest men av de två skulle jag välja Oris Aquis alla dagar i veckan! Härlig tyngd och kvalitetskänsla i den. Se till att köp med länk är min rekommendation!
 

andemannen

Breitling
Har 17,5 men ganska liten ovansida av handleden. Mina handleder ser alltså mindre ut än vad de är på "klocksidan". Tycker själv att Orisen är väl stor. Men det funkar, den ska ju vara lite stor, toolig dykare som det är...
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Tyvärr hittar jag inte en enda bild då jag har min Longines på mig. Kan ta en bild senare om du vill se. Har dock länken avplockad. Får isfl slänga på ett nato (som jag tycker den passar riktigt illa på, conquest gör sig endast på länk enl mig, HQ passar säkert bättre på nato).
Tack så mycket för bilderna! Min handled är lika är av samma storlek som din och jag tycker den ser ganska stor ut. I och med att den är ganska hög så har jag läst att folk upplev att det ibland kan vara jobbigt att ha den till skjorta då den "hakar" i. Är det något du upplevt?
 

andemannen

Breitling
Hittar bara bild på den monterad på annat än Aquis.
post-7927-1287127154.jpg


Verkar även som att Oris skickar med en adapter tillsammans med Force Recon. Den ser bättre ut i mitt tycke men verkar bara finnas till den modellen och i den färgen:
oris_force_recon_gmt_diver_nato_baselworld_2015.jpg

15444_oris_force_recon_gmt_gallery_05.jpg

15442_oris_force_recon_gmt_gallery_04.jpg
Tack för tipset! Jag håller med dig om att den inte är så snygg. Tycker den ser något klumpig ut, inte elegant alls. Iof är det kanske inte elegans man är ute efter när man köper en dykare.
 

andemannen

Breitling
Oris Aquis är en så vacker klocka, se nedan:
https://monochrome-watches.com/oris-aquis-date-gradient-blue-dial-specs-price/
Såg att man kan få en här på KS för cirka 9'?

Jag beställde en svart Obris Morgan Aegis dykare som kommer i slutet på Mars, men kommer köpa en Longines Hydroconquest 41 mm blue dial nu mot våren tror jag. Vill ha två sportiga dykare. Senare blir det nog en Breitling Superocean Heritage 42 mm :) Och sen efter det Omega, Rolex etc. Ambitioner :)
Låter som att du har stora planer på gång! Låter spännande.
 

andemannen

Breitling
Just bandhornen blev en deal breaker för min egen del. Även jag velade länge och väl mellan dessa två (samt några ytterligare), då de ligger relativt nära varandra i pris.

Tycker de håller likvärdig kvalitet, faktiskt. Oris är i mitt tycke den snyggare klockan, ett måhända "roligare" märke, samt bärs i mitt tycke faktiskt mindre än de 43 mm den faktiskt är. Baksidan är som sagt bandhornen som omöjliggör annat än originalgummi då man söker lite ombyte. Sen visst, den är lite dyrare också.

Jag köpte den blå Hydron av gamla snittet, med 6-9-12-tavlan. Främst då jag tycker den gör sig riktigt jävla bra på läder. Den passar även min spinkiga handled bättre än vad Aquis gör. Summa summarum: Orisen är finare på stället, Longines är finare på handleden. I mitt fall.

Med grövre handled, och utan trängande behov av att kunna skifta från länk till läder/nato hade jag troligtvis gått på Aquisen.

Oavsett vilket tycker jag båda klockorna ger rejäl valuta för pengarna.
Tack så mycket för svaret! Lutar åt att gå på din linje och köra på Hydron. Mest på grund av att jag har smala handleder och tror Aquisen kommer att se stor ut samt att möjligheten till att variera band är väldigt begränsad. Tror jag kommer, precis som du, uppskatta att kunna variera band!

Hur är den blå? Skiftar den mycket i färg beroende på vad det är för ljus? Jag är orolig att den uppfattas som "för" blå.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Ja, det tycker jag nog att den gör. Ju bättre ljus, desto mer skiftningar.

Den svarta tavlan är ju "plattare" i det avseendet. Något jag personligen tycker är synd. Men återigen: Tycke och smak..
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Får nog förtydliga mig lite, läste frågan lite snabbt..

Ja, den skiftar ganska mycket i "rätt" ljusförhållanden. Nej, jag upplever den inte vara för blå. Tvärtom. Faktiskt.
 

Gurgel

Cartier
Tack så mycket för bilderna! Min handled är lika är av samma storlek som din och jag tycker den ser ganska stor ut. I och med att den är ganska hög så har jag läst att folk upplev att det ibland kan vara jobbigt att ha den till skjorta då den "hakar" i. Är det något du upplevt?

OBS att den ser betydligt större ut på bilderna än i verkligheten. Men det gör ju alla klockor. Iafl när jag fotar.... Testa dem båda själv?
Ja den är tjock, har den ju som du ser på gummi, claspen är tjock den också. Till de flesta skjortor fastnar den och stannar utanför manschetten. Har beställt en länk, hoppas den är lite tunnare vid spännet.
 

andemannen

Breitling
Får nog förtydliga mig lite, läste frågan lite snabbt..

Ja, den skiftar ganska mycket i "rätt" ljusförhållanden. Nej, jag upplever den inte vara för blå. Tvärtom. Faktiskt.
Tack för svaret. Tycker det verkar addera någonting till klockan att den inte alltid ser likadan ut. Varit lite skeptisk till den blå men efter din kommentar och efter ytterligare bildsökning så blir jag riktigt sugen!
 

andemannen

Breitling
OBS att den ser betydligt större ut på bilderna än i verkligheten. Men det gör ju alla klockor. Iafl när jag fotar.... Testa dem båda själv?
Ja den är tjock, har den ju som du ser på gummi, claspen är tjock den också. Till de flesta skjortor fastnar den och stannar utanför manschetten. Har beställt en länk, hoppas den är lite tunnare vid spännet.
Hmm... Låter inte så härligt då jag oftast har skjorta på mig och kommer nog att finna det väldigt irriterande om den ständigt fastnar. Återkom gärna med kommentar, när din länk anlänt, om det blir bättre!
 

Gurgel

Cartier
Har du ingen AD i närheten? Ta på en skjorta och testa den där, iofs svårt med länk kanske.
Vet inte när länken kommer, ad har efter 2v - 3v fortfarande inget besked från Oris om när den förväntas anlända... :-( men absolut, jag kan ge en recension då! Har förövrigt skjorta dagligen.
 

mae

Omega
Jag led av samma dilemma, Oris Aquis vs Longines HydroConquest.
Mitt val föll på HC men med sina 21mm mellan hornen är den inte rolig att hitta skojiga band till
22mm nato/zulu funkar med lite god vilja.
IMG_20160118_215856.jpg



Men men men.....
Nu väntar jag på en Aquis small second 46mm i svart/orange , den borde dyka upp i mitten på april:)
 

andemannen

Breitling
Jodå, så tänkte nästa vecka gå till en och prova.
Ajdå, inget besked om hur lång tid det skulle ta när du beställde? Hur mycket fick du betala för länken?
 

andemannen

Breitling
Jag led av samma dilemma, Oris Aquis vs Longines HydroConquest.
Mitt val föll på HC men med sina 21mm mellan hornen är den inte rolig att hitta skojiga band till
22mm nato/zulu funkar med lite god vilja.
IMG_20160118_215856.jpg



Men men men.....
Nu väntar jag på en Aquis small second 46mm i svart/orange , den borde dyka upp i mitten på april:)
Grymt! Men du är nöjd med ditt val trots svårigheterna med banden?
Oh, härligt!
 

Gurgel

Cartier
Jodå, så tänkte nästa vecka gå till en och prova.
Ajdå, inget besked om hur lång tid det skulle ta när du beställde? Hur mycket fick du betala för länken?
Olika AD ville ha mellan 3500-4500. skulle tro att ad'S avans vid 3500 är rätt kass. Tror det var ett bra pris. Annars kan man beställa från uk för £200 + frakt. Köpte den ändå av AD för att sponsra. Måste ju hålla dem igång om vi vill kunna gå dit och prova klockor!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Valde själv mellan dessa två. Köpte aquisen. Jämför man pris hos klockia så ligger orisen ca 8500 över Longinesen. Detta märks tydligt i kvalitén tycker jag. Tavlan och framförallt boetten och länken är mycket bättre på orisen.
 
  • Like
Reactions: mae

Gurgel

Cartier
Drog på länken på Longines för att kunna visa... Även denna ser dock stor ut på bild... Men inte i verkligheten.
image.jpeg
 

andemannen

Breitling
Valde själv mellan dessa två. Köpte aquisen. Jämför man pris hos klockia så ligger orisen ca 8500 över Longinesen. Detta märks tydligt i kvalitén tycker jag. Tavlan och framförallt boetten och länken är mycket bättre på orisen.
Tack för svaret! Är du nöjd med Orisen på alla sätt? Tycker de 8' extra för Orisen är motiverade alltså?
 
Topp