• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines Legend Diver

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Modellnamn Legend Diver
Tillverkare Longines 2000 - 2012
Urverk L633, självuppdragande, 28800, 38 timmars power reserv
WR 30 bar
Storlek Diameter 42mm, 13,5mm tjock
Modellnummer L3.674.4.50.0
Övrigt Datum, Syntetiskt armband med Longines spänne

LLD2.jpg



Mina intryck
Trevlig halvdressig dykare med lite enligt mig klassiskt kompressorstuk. Datum vid tre kan kännas lite överkurs men det kan ju vara praktiskt. 42mm känns som en lämplig storlek på denna klocka. Helhetsintrycket är bra, kan dock irritera mig lite på de lite enkla/billiga visarna.

Den finns i ett par olika varianter, med eller utan datum samt i rödguld. Med ett nypris runt 15´känns den som en trevlig bekantskap. Hur den står sig i längden får man väl se men dess klassiska utseende talar för ett bra andrahands värde tycker jag. I guld blir den rejält mycke dyrare men man får ju också det man betalar för nämligen guld.

LLD4.jpg


Designen är som sagt trevlig och jag som vintagesamlare gillar den lite 60tals flörtande looken. Den är relativt anonym och funkar i de flesta situationer. För helhetsintrycket så skulle jag vilja se ett finare skinnband med lite mer klass. Bandet känns inte så kul och knarrar dessutom en hel del. Kanske är det bara nu när den är ny men lika irriterande.

Snyggt klassiskt bakstycke med präglad posedion, dock lite trist text runtomkring. Dom skruvade kronorna har ett klassiskt rutmönster i ändan. Känslan när man snurrar dykringen är lite fladdrig, inte helt hundra kan jag tycka som gillar små toleranser.

Slutsats
Jag som drömmer om en Jaeger kompressor kan gilla den och samtidigt inte tömma plånboken. Helhetsintrycket är bra och med en ny rem kommer den att må ännu bättre. Storleken är bra och för mig är 42 en bra storlek. En stor poäng är att den reder sig vid många tillfällen, både kostym o t-shirt. Dom stora luggarna ger klockan ett lite mer stort intryck men tjockleken ger lite smidighet. För att vara en ny klocka i 15´kronors klassen gillar jag den men det finns ju många fina alternativ ett par tusenlappar upp. Skulle gärna slopa datumet och få lite mer stil på visarna men det är ju en smaksak.

LLD3.jpg


Starka sidor
+ Kompressor stuket
+ Storleken
+ Tidslös
+ Praktisk

Svaga sidor
- Bandet
- Visarna
- Datum
 

ottwon

Omega
Re: Sv: Longines Legend Diver

Den är go!! Har en sprillans utan datum men den är på garantiservice.. Kladd på tavlan när jag tog ut den från AD... Tydligt att no date tävlan är ovanlig, väntat 5 v på att få tillbaka den nu. Lite irriterande imo.

Håller med om visarna, rätt beige finish och att vridringen är väl känslig men i övrigt en kanonklocka. Upphöjda/välvda safirglaset är hett! Gillar f ö bandet med!

Skickat från Samsung GS2 med Tapatalk
 

PierreS

Cartier
Tack för en schysst recension :)
Jag gillar verkligen utseendet på den och har varit nära att slå till de få gånger en dykt upp till försäljning ( senast här om dagen då Tomas BC slängde upp sin ) men nu får man ju en ypperlig chans att testa utan att köpa. Gillar man den så är det bara hoppas på turen eller hosta upp lite slantar senare :D
Ska bli riktigt spännande att få "äga" ett par dagar.
Vad är det för bredd mellan luggarna? Tänkte så man kan ha schysst strap liggande när den dyker upp ;)
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
PierreS skrev:
Tack för en schysst recension :)
Jag gillar verkligen utseendet på den och har varit nära att slå till de få gånger en dykt upp till försäljning ( senast här om dagen då Tomas BC slängde upp sin ) men nu får man ju en ypperlig chans att testa utan att köpa. Gillar man den så är det bara hoppas på turen eller hosta upp lite slantar senare :D
Ska bli riktigt spännande att få "äga" ett par dagar.
Vad är det för bredd mellan luggarna? Tänkte så man kan ha schysst strap liggande när den dyker upp ;)


Den är 22mm mellan luggarna och du gör klockan o dess blivande ägare en tjänst att byta band på den.
Trivs dock bra med den och kanske blir det svårare än jag trodda att lämna iväg den i helgen.
 
Ja, man blir ju inte mindre nyfiken. Ödet snuvade ju mig på båda klockorna. Får ett par sketna askar på posten strax, men vad hjälper det den akuta klåfingrigheten. Så nu får man vackert vänta på att Stockholmarna äcklar sig färdigt med uren.
 

berg35

Omega
Eric Jajjamensan P skrev:
.... Så nu får man vackert vänta på att Stockholmarna äcklar sig färdigt med uren.
Ge dem inga dumma idéer nu!! Tänk på mig, jag är sist på listan....får väl slänga ner hela klockan i ultraljudstvätt innan man vågar ta i den..... ;)
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Fin recension och jag håller med på stora delar. Originalbandet är inte mycket att hänga i granen tyvärr.

Provkör den på nato, gör sig helt klart bäst där tycker jag.

Lycka till alla i PA'n
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Nedan följer lite bilder och tankar angående Longines Legend Diver (LLD) under de dagar den var i mina händer.

Jag har under flera år varit så nära att slå till på en LLD. Varför det inte blivit av? Jo, de två gångerna de blivit skarpt läge så har säljarna vid båda tillfällena dragit sig ur i sista sekunden. Först med ursäkten "Sorry, just got a deal here in the US and I prefer to sell it here rather than sending it overseas" och andra gången på hemmaplan fick jag den klassiska "Sålde klockan till en kompis istället, hoppas du inte misstycker". Vid bägge tillfällena har priset varit riktigt bra och säljarna har troligtvis i båda fallen blivit erbjudna mer av någon annan köpare. Annars hade LLD'n sedan länge varit provkörd av mig då den stått rätt högt på min "Wishlist". Men, så en dag kom en ny chans! :)

7C457D05-3570-423E-9C4B-88FFA851F13C-62030-00003CD2D4817427.jpg


Bilden ovan är direkt tagen efter överlämnandet. Fick home delivery av Jakob vilket var mycket uppskattat på lördagsförmiddagen då man låg på soffan, spelandes Resident Evil 6, lite småbakis och seg som fa-an.

image6.jpg


Leon och hans partner Helena var mitt uppe i att bekämpa zombies på ett flygplan som var på väg ner inför landning någonstans i Kina. Spännande värre! Var så klart tvungen att ta en liten paus för inspektera skönheten. Den har enligt min mening utseendet klart för sig. Gillar verkligen retrostuket men med vetskapen om att klockan är sprillans ny. Supersnygg på handleden. Lagom stor och lagom hög. Pretty much perfect size. Grym combo mellan dress och tool. Helt klart en daily wearer som går att köra till alla tillfällen OM man byter bandet. Att ha något sammetsliknande material på bandets insida känns väldigt anti diver. Är man en sucker för lume, vilket jag är, så blir man besviken. Jag önskar att varje liten markering och siffra varit ordentligt lumad. Då hade vi snackat!

image5.jpg


Dags för lunch. Inget är så bra mot bakfylla som ostfondue!

image4.jpg


På kvällen blev det mer ost och mer tv-spel. Vilken toppendag!

5D8F147A-6D98-4D2E-9FA8-E9151F1A7EEF-62030-00003CD306781FFB.jpg


På natten fick LLD'n sitta i windern.

image1.jpg


image3.jpg


En och en halv dag fick klockan vara med på jobbet. Mina kollegor som vid det här laget vet att man är klockintresserad noterade även denna gång att det förkom en ny pjäs på handleden. Berättade ju såklart om passaround-konceptet och de som tidigare sett mig som "klockintresserad" ser mig nu istället som första klassens nörd. Stämplad for life.

Lämnade igår lite motvilligt över LLD'n till BME som var näste man till rakning. Måste säga att det varit riktig kul att få vara med och lagom tills man glömt bort att det pågår en passaround så är det nog dags för utlottning och då blir det till att hålla tummarna! En eloge till Eric som styrt upp allt samt till alla deltagare som gör detta möjligt.
 

b_hammock

Omega
Tack för den reviewen! Nu blir jag fan ruggigt sugen på att själv prova den. Får ivrigt vänta en vecka till... Men serro, ostfondue som bakismat? Då är det ju bara en Jessica Special på Birkastans pizzeria som gäller...
 
  • Like
Reactions: Oli

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
b_hammock skrev:
Tack för den reviewen! Nu blir jag fan ruggigt sugen på att själv prova den. Får ivrigt vänta en vecka till... Men serro, ostfondue som bakismat? Då är det ju bara en Jessica Special på Birkastans pizzeria som gäller...

Jessica special all the way baby! Det vet du :-D
Men för de dagar man kör bakiskrubbet hemma är fonduen ett säkert kort!
 

ernst

Omega
Jag är en aning sent ute ser jag men här är mina tankar om min klocka:
+Tidlös design
+Inget datum
+Lagom stor och enkel att läsa av
+Gör sig bra på de flesta typer av band, föredrar dock krokodil med vita sömmar eller NATO

-Visarna ser billiga och tråkiga ut
-Ganska lite lume och styrkan avtar snabbt
-Kronorna kan vara i vägen om den bärs på vänster handled
 

Greven

Audemars
Jag är en aning sent ute ser jag men här är mina tankar om min klocka:
+Tidlös design
+Inget datum
+Lagom stor och enkel att läsa av
+Gör sig bra på de flesta typer av band, föredrar dock krokodil med vita sömmar eller NATO

-Visarna ser billiga och tråkiga ut
-Ganska lite lume och styrkan avtar snabbt
-Kronorna kan vara i vägen om den bärs på vänster handled
Lite sent ute som du skriver, drygt 3 år faktiskt. ;) Tack för tankar om din klocka. Men är det Longines Legend Diver som du menar? För den har ju datum kl 3. Eller missförstod jag dig?
 

ernst

Omega
Det förefaller vara en populär klocka så någon kanske är behjälpt av mitt inlägg. Jag har versionen utan datum, tycker den är mer symmetrisk.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Lite sent ute som du skriver, drygt 3 år faktiskt. ;) Tack för tankar om din klocka. Men är det Longines Legend Diver som du menar? För den har ju datum kl 3. Eller missförstod jag dig?
Är klockan gammal nu?
LLD finns i två varianter, med och utan datum. Den utan datum har slutat produceras.
 

Clockzor

Omega
Härlig klocka! Önskar bara att den var lite mindre eller att mina handleder var bredare.. Var på jarl sandin och provade den men luggarna stack ut en aning mycket tyckte jag
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
Riktigt snygg klocka! Hade min 3 veckor innan jag flippade bort den. Tyckte om allt utom visarna som var lite "billiga" och såg ut som tunn plåt.
 
Topp