• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines-lookalike?

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Hej!

Mitt sökande efter ett guldur fortsätter och nu har jag stött på en riktigt läcker kandidat ur Longines Heritage-serie:

Longines-Column-Wheel-Single-Push-Piece-Chronographe-180th-Anniversary-Baselworld-2012-620x433.jpg


Problemet är förstås priset. Att punga ut 80.000 är inget jag kan göra i nuläget , så nu hoppas jag att någon på detta eminenta forum har ett förslag på en billigare variant i samma stil. Kronograf är inte nödvändigt, utan det är framför allt den klassiska stilen jag är ute efter. Några idéer?

Hjääääääääääääälp!

/Henrik
 

Sten

Cartier
Jag är också på jakt efter ett dressur. Men har samma problem som du det man gillar är fööör dyrt. Stowa har fler vackra varianter, men kvaliteten känner jag inte till. Någon som vet?
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Ja, den är i och för sig väldigt läcker men just nu är det guld jag är ute efter. Hade den varit billigare (ligger en på Kaplans för 7.800 inkl. provision) kanske jag i och för sig nappat på den också, för det är en klocka jag spanat på ganska länge...

/Henrik
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Beroende på storlek, tillförlitlighet, verkstyp och mögelgrad finns den många ur i denna stil. Det är ju ett klassiskt konverterat fickur. Alla föddes givetvis inte som fickur, men det var stilen i början av 1900-talet. Har en Omega semi-hermetic i sterlingsilver och porslinstavla från tiden.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Storleksmässigt söker jag något i spannet 36-40 mm. Mögelmässigt har jag låg tolerans. Vill ha något med riktigt fräsch tavla. När det gäller tillförlitlighet har jag också höga krav, vilket är anledningen till att jag funderar på nytt i stället för begagnat. Verkstyp är inte superviktigt. Jag kräver ingen extremovanlig inhouse utan skulle nöja mig med någon ETA-variant..

Tacksam för idéer (under 30.000)...

/Henrik
 
Topp