Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Longines Master Complications - två frågor

Diskussion i 'Diskussion' startad av fredrikb, 2 januari 2015.

1. fredrikb
    Trådstartare

fredrikb Borgare

Jag tycker att jag ofta kommer tillbaka till den här;

Som jag har förstått det har den;
    • Automatiskt urverk
    • Trippelkalender
    • Månfas
    • Kronograf
    Och den går att få för runt 15k begagnat (drygt 20k ny).
    Mina frågor blir då;
    • Hur är det möjligt för en så pass komplicerad klocka från ett starkt varumärke att vara så lågt prissatt?
    • Finns det överhuvudtaget något annat Schweiziskt märke som kommer ens i närheten av det?
    Kan inte bli kvitt känslan av att jag missar något.

aspo, Seikosthlm, Chuck och 5 andra gillar detta.
  2. Joakim Svensson

Joakim Svensson Friends of KS

Från:
    Småland
    Gillar också den, Bra tråd!
    SVARA någon :D

3. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Jag var inne på hours på emporia i malmö, varvid mannen påstod att han tog 17k för en ny. Jag var tvungen att dubbelkolla och han bekräftade igen.

Kan givetvis vara värt att kollas upp om det är köp på G.

Utsprungsfrågan kan jag tyvärr inte svara på, men det är en intressant fråga.

Omen och Eurenius gillar detta.
  4. Rockenfeller

Rockenfeller Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Longines prissegment är ju lite under de krokarna. En ganska så dyr modell för att komma från dem skulle jag säga. Oavsett komplikationer eller ej måste väl dessa anpassas efter ens målgrupp.
    Materialval och nogrannhet gör mycket på priset.

Tycker det är en otroligt kompetent klocka och många av deras senaste modeller skulle de säkerligen kunna marknadsföra som betydligt dyrare, men då behöver de nog höja övriga sortimentet också för att skapa mer intresse för märket.

Edit: skriver som en J kratta.

5. joF

joF Friends of KS

Longines klockor är enligt mig mycket prisvärda :) köpte en för ett halvår sedan och är sjukt nöjd. Fin finish, grymt urverk. Bifogar taskig bild på en skönhet DSC_0101.JPG

jistanes och Eurenius gillar detta.
  6. joF

joF Friends of KS

Så jävla fint med en toa i bakgrunden av bilden :)

Bramserud, MariaE, vonbahr och 8 andra gillar detta.
  7. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Jag tycker att det är synd att de tryckt in kronograf i den. Utan detta hade den varit renare, och ett alternativ för mig. Nu upplever jag den lite rörig.

Luckyluciano gillar detta.
  8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Frågan är väl snarare varför många andra swiss made med ETA är så överprisade. Håller dock med om att den är svårslagen prismässigt.

Seikosthlm, ScubaKing, Camo00 och 2 andra gillar detta.
  9. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker också om den även om den är på gränsen till för plottrig, dessutom är jag inte helt övertygad om att ha siffror på urtavlan. Urtavlan och de blå visarna tycker jag är det som gör att den sticker ut på ett positivt vis. (Det finns ju fler lite cleanare kronografer utan månfas om man hellre vill ha det.)

Finns en annan tråd om calibrar/urverk och där går väl åsikterna isär om urverkets förträfflighet. Jag gillar att den ändå "bara" är 40mm/diameter. Finns väl dessutom i gulguld om man vill hänga på trenden.

10. Mille79

Mille79 Trollungen

Samma sak kan man ju säga om denna för 12 lökar ny

image.jpg

Fredrik Larsson och Joakim gillar detta.
  11. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Den här är också snygg

image.jpg

aspo, vikgul, MariaE och 6 andra gillar detta.
  12. Richard Aslin

Richard Aslin Stadsbo

Från:
    Bjuv NV Skåne
    Logines, Oris etc håller sig till väl till Standard ETA calibers med mindre ändringar därav lägre pris (samt kanske lite lägre kvalitet på länkar etc) ännu billigare är väl t.ex Certina så de moddar nog ingenting på calibern.
    personligen gillar jag lite "renare" klockor likt Longines ref L2.755.4.78.6 med länk eller L2.755.4.77.3 läder :happyhappy:

13. MrJon

MrJon Bonde

Från:
    Jönköping
    Någon mer som har nått att tillägga om den här klockan? Är väldigt nära på att slå till på en som min första "riktiga" klocka. Den har de detaljer jag letar efter och dessutom till ett vettigt pris, som redan nämnts.

Hur står sig Longines värdemässigt? Kommer jag ha svårt att få tillbaka pengarna om jag bestämmer mig för att uppgradera om något år eller två?

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Räkna aldrig med samma pengar tillbaka. Köp den för att du vill ha den, inte för att få igen pengarna.

Aquaracer2 gillar detta.
  15. MrJon

MrJon Bonde

Från:
    Jönköping
    Nej, formuleringen va nog lite fel. Men är det som att köpa en bil, dvs pengarna försvinner snabbare än om jag eldar upp dom. Eller kommer den behålla en del av sitt värde?

16. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Longines verkar stå sig bättre i deras högre segment. Borde inte gå för under 15-16k...

17. Norra

Norra Borgare

jag är nybliven ägare av en Oris Aquis Date och kan säga att den håller lika hög om inte högre kvalitet än motsvarighet från Omega, Breitling eller Rolex. Urverket är väl dock inte det finaste/roligaste.

vonbahr gillar detta.
  18. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

?

Desmond_Malone och yonsson gillar detta.
  19. nissehult

nissehult Friends of KS

Erhm, exakt hur mäter du kvalitet? Och hur jämförs siffrorna för Oris mot Omega/Bratte/Rolex?

yonsson gillar detta.
  20. Richard Aslin

Richard Aslin Stadsbo

Från:
    Bjuv NV Skåne
    Roligt att läsa att du är så nöjd med din Oris

vonbahr gillar detta.
  21. Norra

Norra Borgare

Allt från vikten av hela klockan (boett inklusive armband) till hur solitt allting sitter till vilken bra finish det är på urtavlan och resten av klockan till det robusta låset och dykarförlängningen och allt annat. Enda anledningen till att Oris inte kostar lika mycket som en tråk-sub är för att den alltid haft ETA-verk och numera Sellita, vilka är bra pålitliga om än lite tråkiga basverk. Kanske också för att James Bond inte haft någon Oris.

22. Spencer

Jag har ägt Oris och fingrat på många och de är inte i närheten av vare sig Omega, Breitling eller Rolex..

vonhall, yonsson och morrism gillar detta.
  23. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Precis.. helt rätt..

24. Norra

Norra Borgare

Självklart...

25. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Oris är bra, men inte Rolex bra.... Dom gångerna ja klämt på Oris har man märkt skillnad. Men alla tycker olika.....

26. Spencer

Att en klocka är tung säger verkligen inget om dess kvalitet.

yonsson, morrism och cultshit gillar detta.
  27. Norra

Norra Borgare

Näe, men lästa du allt annat?

Kan du definiera Rolex-bra?

28. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Ledsen Norra men du är lite fel ute enligt mig.

Folket som hängt med sedan starten vet och kan skriva under på att jag om någon förespråkar Oris. Jag har haft ett tio tal under åren och de är förbaskat bra och gedigna klockor.

För priset man betalar så är det bland de bästa man kan köpa!

Att däremot säga att Oris skulle ha högre kvalitet än exempelvis Rolex är helt fel.

Att du skriver "tråk sub" ger mig en ganska tydlig bild av hur du ser på saken vilket inte är fel i sig, blanda dock inte in kvalitét i den diskussionen för det blir aldrig rättvist.

Joakim Svensson, ZQT, yonsson och 3 andra gillar detta.
  29. Norra

Norra Borgare

Folk verkar insistera på att tycka Rolex är bättre än alla på allt, men ingen verkar ha svar på varför, och det verkar vara en sån självklarhet också, att Rolex är så bäst.

Jag kan förstå folk som älskar Rolex, för det är ett stort namn, och det är det av en anledning. Missförstå mig inte, jag vill själv ha en i framtiden, kan tänka mig en 16234 på skinn. Deras sportmodeller (som är de mest populära) är tidlösa, funkionella och funkar i stort sett med allt. Para ihop det med de simpla (i mitt tycke ganska tråkiga) urverk som faktiskt kan liknas med massproducerade ETA-verk när det gäller innovation, men som ändå är lite bättre så har du receptet på en grym klocka där väldigt lite kan gå fel. Men jag tycker inte de förtjänar all cred som de har helt enkelt, och hatar att det är en sån tabu att tycka en annan tillverkare (speciellt en i en längre prisklass) är lika bra eller bättre eller roligare osvän Rolex.

edit: ingen kommer fråga dig om din Oris är äkta. Chances are, ingen vet vad det är för något, och det är charmen med att inte ha på sig en dussinvara.

MånsT gillar detta.
  30. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Absolut. Heleheten är bättre på en Rolex. Länk och lås är mer gedigna än på dom Oris jag lekt med. Urverket är så gott som ljudlöst på tex en 116610 som du kallar "tråk-Sub". Allt är utav högre finish. Jämför gärna om du har möjlighet, ser du inte kvalitetsskillnader mellan en Rolex och en Oris vet jag inte vad jag ska säga. Men skillnad är det....

Joakim Svensson, yonsson och Spencer gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield