• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines Master Complications - två frågor

RDFG

Cartier

Må så vara (förstår inte fullt ut resonemanget i det du citerade) men jag ska vara den första att göra tvärtemot en viss person i den här tråden och erkänna att jag kan ha fel :)

Det jag menade är att i min värld är det lättare att konstruera ett verk som drar upp åt ett håll än att konstruera ett verk som drar upp åt båda hållen, och det var det jag menade med att 7750 bör ses som en volvo 740* snarare än en Audi A8**.
Båda gör sitt jobb, tar dig från punkt A till punkt B (eller visar tiden) men den ena gör det med lite mindre skrammel och mer finess.

Att då säga att en 740 ger ett mer kvalitativt intryck än en A8 är.... fel.

(att jämföra med bilar är den mest uttjatade liknelsen inom klocksverige jag vet...)

*Byt ut mot annat fordon du tänker på när du tänker "slitstarkt, billigt, lättservat fordon" om du tycker det känns bättre
**Byt ut mot annat fordon du tänker på när du tänker "dyr, svårservad premiumbil" om du tycker det känns bättre
 

Norra

Panerai
Min IWC är inte skramlig, men den låter lite, både rotorn och uppvridningen, och jag älskar det. Speciellt när den snurrar som fan för 7750n gör det. Varför är det dåligt?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Må så vara (förstår inte fullt ut resonemanget i det du citerade) men jag ska vara den första att göra tvärtemot en viss person i den här tråden och erkänna att jag kan ha fel :)
Nja, jag vet inte om det går att säga att du hade fel. Det är mer att det verkar som att bi- och uni- är lite olika bra på olika saker.

Jag har en JLC som vrids upp uni-directional och jäklar i gatan vad rotorn kan snurra till ibland åt det hållet som den inte drar upp. Kul att titta på. Men jag kan inte svara på om den är effektivare eller inte mot mina andra som dras upp bi-directional.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Kul tråd som spårade ur efter 5 inlägg, fick en Longines master complications i byte, och gillar den skarpt!
Massor med komplikationer och mycket bang för pengarna. Kvalitetsmässigt så ligger den någonstans mellan Swatch och AP (har riktigt dåliga erfarenheter av AP).
Kom vi fram till att Oris var bättre än Rolex kvalitetsmässigt?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Kul tråd som spårade ur efter 5 inlägg, fick en Longines master complications i byte, och gillar den skarpt!
Massor med komplikationer och mycket bang för pengarna. Kvalitetsmässigt så ligger den någonstans mellan Swatch och AP (har riktigt dåliga erfarenheter av AP).
Kom vi fram till att Oris var bättre än Rolex kvalitetsmässigt?
Tror vi kom fram till att japanerna har jävligt bra uppdragningsmekanismer. Kanske bara var min tolkning eftersom jag inte orkade läsa allt tjafs iofs.
 

noeLLY

Cartier
Jag håller fast vid det, ägde/testade Rolex och Oris kändes mer gediget. Blir nog aldrig Rolex igen, om inte jag skulle bli erbjuden något väldigt attraktivt prissatt.
Höll i min egen aquis och en skolkamrats subc i dagarna. Min aquis har ett litet spel i vridningen(man kan vicka den lite åt båda hållen) 0,1mm men inget sådant på subc?!
Låset kan du väl gå in till en rolex ad och klämma på sedan återkomma och säga vad du upplevde
 
Jag tycker att jag ofta kommer tillbaka till den här;

7900de6f8842894f83e7dd11761f45a143f8b5f4_m.jpg


Som jag har förstått det har den;
  • Automatiskt urverk
  • Trippelkalender
  • Månfas
  • Kronograf
Och den går att få för runt 15k begagnat (drygt 20k ny).
Mina frågor blir då;
  • Hur är det möjligt för en så pass komplicerad klocka från ett starkt varumärke att vara så lågt prissatt?
  • Finns det överhuvudtaget något annat Schweiziskt märke som kommer ens i närheten av det?
Kan inte bli kvitt känslan av att jag missar något.
Intressant trådstart. Jag var precis som du, för ett år sen, intresserad av detta ur och studerade det noga ur alla aspekter. Men efterhand som tiden gick gillade jag utseendet allt mindre. Sen provade jag klockan och kände direkt att det inte var min grej. Bra pris eller ej.
 
Topp