Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Longines Tre Tacche

Diskussion i 'Vintage' startad av cjperry, 4 november 2015.

1. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Många av er vet säkert redan att en Longines med tre skåror i baken är lite speciellt. Italienarna kallar dem för Tre Tacche vilket inte helt oväntat betyder tre skåror/hack på svenska. Tre Tacche Longines brukar också innebär step case som är bland det vackraste jag vet. Dessa tre skåror var till för att kunna öppna och stänga det gängade locket och då göra klockan vattentät.

För två veckor sedan fick jag ett tips att hålla utkik efter något som kunde vara något som jag sökt länge. Jag satt och uppdaterade hemsidan där den skulle säljas i över en timme och när jag såg vad det var så slog jag till utan att blinka. Säljaren själv blev chockad över hur snabb jag var.

Det finns ett antal olika referenser av Tre Tacchen, 21764, 2443, 2448 mfl.
    Den jag fick hem idag är en lite speciell 21709 som är mid-size modellen av ref 21764. Alltså 31mm istället för 35mm, cal 10.68z istället för 12.68z och med fasta bandstift istället för löstagbara. Serienummret daterar den till 1942 och enligt Longines såldes den till deras agent Baume i Storbritannien och Irland.

LTT2.jpg

LTT3.jpg

LTT6.jpg

Tavlan är koppar/lax-färgad samt med tre stjärnor som Longines förr använde för på klockor med finare urverk. Visarna är blånade men ser nästan svart ut vilket samspelar härligt med tavlan.

LTT4.jpg

På baksida finns en gravering. Efter en hel del grävande så tror jag att jag fått fram vad allt står för. Ska till London i december och kommer då gräva lite mer info på bl.a. krigsmuseet.

1795257 är ett militärt servicenummer och tillhörde en soldat inom det kungliga artilleriet under andra världskriget. Vad jag hittills kunnat gräva fram så var hans namn John Robert Crawford.

V.W.G är jag fortfarande lite osäker på men troligtvis så betyder det validation working group. Vad deras roll var inom artilleriet kan jag dock tyvärr inte svara på just nu.

LTT5.jpg

Tack för att ni tittat och nu är den stora frågan. Ska man köra nato eller ej?

Telefonplan, frere, Point Blank och 26 andra gillar detta.
  2. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Snajsigt!

cjperry gillar detta.
  3. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vacker! Älskar blånerade visare.
    Tack för intressant historielektion. Fina bilder dessutom.

cjperry gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Härlig paketöppning och kul klocka! :) tycker du kan köra lädret som sitter på eller testa ett grisband.

cjperry gillar detta.
  5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grattis till den lilla tuffingen. Härlig patina och alltid kul med historik också. Tack för trevlig post, och håll oss uppdaterade!

cjperry gillar detta.
  6. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Tackar :)
    Tackar, ja det blå mot kopparfärgen är fantastiskt.
    Tackar! Gillar det svarta lädret så det kanske får stanna :)
    Tackar! Absolut, skulle vara kul om jag lyckades få tag i mer info om honom.

7. nöt

nöt Biskop

Funderat lite på vad tre tacche betyder men aldrig orkat kolla upp. Nu vet jag :)
    Riktigt cool klocka!

cjperry gillar detta.
  8. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis och tack för historielektionen! Jag börjar själv bli mer och mer intresserad av klockor med militär bakgrund och den här verkar ju ha en historia att berätta, hoppas verkligen du får tag på lite uppgifter om den ursprunglige ägaren.

cjperry gillar detta.
  9. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Tackar! Jag har för mig att det finns en riktigt bra databas på Imperial War Museum i London så där kommer jag förhoppningsvis hitta något, annars får jag dra i lite trådar :)

10. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Riktigt härlig liten klocka! :)

cjperry gillar detta.
  11. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Alltid kul med sådana här trådar, tack för lektion och lektyr :)

cjperry gillar detta.
  12. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Tack! Alltid kul när man kan dela med sig av lite historia.

Equilibrium gillar detta.
  13. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Tackartackar för trevlig post och gratulerar till en mysig klocka!!!

cjperry gillar detta.
  14. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Tack igen alla! Här kommer en lite bättre bild på tavlan.

image.jpg

eriksson850, Fixoflex och Wi gillar detta.
  15. Krokodilen

Krokodilen Bonde

Från:
    Uppsala
    riktigt NICE och bra skrivet!

cjperry gillar detta.
  16. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Cool! Hur känns 31mm egentligen:)?

cjperry gillar detta.
  17. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Ärligt så känns det smått första fem minutrarna men sen känns det helt rätt. Känner man sig osäker på sin manlighet så kan det hjälpa att läsa denna artikel på Hodinkee ;)

https://www.hodinkee.com/articles/w...at-cool-vintage-watches-in-parkville-missouri

"That Tre Tacche up there? Less than 30mm across. That's right. 29.5, according to Hodinkee. And the guy who wore that watch was more man than you, me, and a hundred over-40mm watch wearers put together. Just sayin..."

Kaha, eriksson850, KMS och 1 annan gillar detta.
  18. virrooo

virrooo Präst

Mycket mysig klocka och trevlig läsning. Stort tack för det!

cjperry gillar detta.
  19. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG

Kul! Måste testa den storleken någon gång. Känner mig rätt säker i min manlighet, men har fullt sjå med att ställa om hjärnan till 36mm.:)

eriksson850 och cjperry gillar detta.
  20. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Ja gör det!
    Menade inte att du skulle vara osäker i din manlighet :) var mer menat att visa hur klockans historia kan väga upp för den lilla storleken :)

KMS gillar detta.
  21. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar för posten cjperry! Grattis till klockan!:)

cjperry gillar detta.
  22. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Jättefin! Älskar både märke och modell! Kul om du känner att du bär upp den! :)

cjperry gillar detta.
  23. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Tack! Ja storleken är absolut inte ett problem, är som att bära en Bubbleback fast lite tyngre :)

LongCon gillar detta.
  24. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Lite mer info angående soldaten som ägde klockan.

30/11-46 så demobaliserades han från brittiska armén som första reserv att återvända om det behövdes. Jag har nu också hans signatur tillsammans med hans servicenummer.

LongCon gillar detta.