• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines Tre Tacche

cjperry

Audemars
2-Faktor
Många av er vet säkert redan att en Longines med tre skåror i baken är lite speciellt. Italienarna kallar dem för Tre Tacche vilket inte helt oväntat betyder tre skåror/hack på svenska. Tre Tacche Longines brukar också innebär step case som är bland det vackraste jag vet. Dessa tre skåror var till för att kunna öppna och stänga det gängade locket och då göra klockan vattentät.

För två veckor sedan fick jag ett tips att hålla utkik efter något som kunde vara något som jag sökt länge. Jag satt och uppdaterade hemsidan där den skulle säljas i över en timme och när jag såg vad det var så slog jag till utan att blinka. Säljaren själv blev chockad över hur snabb jag var.

Det finns ett antal olika referenser av Tre Tacchen, 21764, 2443, 2448 mfl.
Den jag fick hem idag är en lite speciell 21709 som är mid-size modellen av ref 21764. Alltså 31mm istället för 35mm, cal 10.68z istället för 12.68z och med fasta bandstift istället för löstagbara. Serienummret daterar den till 1942 och enligt Longines såldes den till deras agent Baume i Storbritannien och Irland.

LTT2.jpg


LTT3.jpg


LTT6.jpg


Tavlan är koppar/lax-färgad samt med tre stjärnor som Longines förr använde för på klockor med finare urverk. Visarna är blånade men ser nästan svart ut vilket samspelar härligt med tavlan.

LTT4.jpg


På baksida finns en gravering. Efter en hel del grävande så tror jag att jag fått fram vad allt står för. Ska till London i december och kommer då gräva lite mer info på bl.a. krigsmuseet.

1795257 är ett militärt servicenummer och tillhörde en soldat inom det kungliga artilleriet under andra världskriget. Vad jag hittills kunnat gräva fram så var hans namn John Robert Crawford.

V.W.G är jag fortfarande lite osäker på men troligtvis så betyder det validation working group. Vad deras roll var inom artilleriet kan jag dock tyvärr inte svara på just nu.

LTT5.jpg


Tack för att ni tittat och nu är den stora frågan. Ska man köra nato eller ej?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till den lilla tuffingen. Härlig patina och alltid kul med historik också. Tack för trevlig post, och håll oss uppdaterade!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Tackar :)
Vacker! Älskar blånerade visare.
Tack för intressant historielektion. Fina bilder dessutom.
Tackar, ja det blå mot kopparfärgen är fantastiskt.
Härlig paketöppning och kul klocka! :) tycker du kan köra lädret som sitter på eller testa ett grisband.
Tackar! Gillar det svarta lädret så det kanske får stanna :)
Grattis till den lilla tuffingen. Härlig patina och alltid kul med historik också. Tack för trevlig post, och håll oss uppdaterade!
Tackar! Absolut, skulle vara kul om jag lyckades få tag i mer info om honom.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Grattis och tack för historielektionen! Jag börjar själv bli mer och mer intresserad av klockor med militär bakgrund och den här verkar ju ha en historia att berätta, hoppas verkligen du får tag på lite uppgifter om den ursprunglige ägaren.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Grattis och tack för historielektionen! Jag börjar själv bli mer och mer intresserad av klockor med militär bakgrund och den här verkar ju ha en historia att berätta, hoppas verkligen du får tag på lite uppgifter om den ursprunglige ägaren.
Tackar! Jag har för mig att det finns en riktigt bra databas på Imperial War Museum i London så där kommer jag förhoppningsvis hitta något, annars får jag dra i lite trådar :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Cool! Hur känns 31mm egentligen:)?
Ärligt så känns det smått första fem minutrarna men sen känns det helt rätt. Känner man sig osäker på sin manlighet så kan det hjälpa att läsa denna artikel på Hodinkee ;)

https://www.hodinkee.com/articles/w...at-cool-vintage-watches-in-parkville-missouri

"That Tre Tacche up there? Less than 30mm across. That's right. 29.5, according to Hodinkee. And the guy who wore that watch was more man than you, me, and a hundred over-40mm watch wearers put together. Just sayin..."
 

KMS

Rolex
Ärligt så känns det smått första fem minutrarna men sen känns det helt rätt. Känner man sig osäker på sin manlighet så kan det hjälpa att läsa denna artikel på Hodinkee ;)

https://www.hodinkee.com/articles/w...at-cool-vintage-watches-in-parkville-missouri

"That Tre Tacche up there? Less than 30mm across. That's right. 29.5, according to Hodinkee. And the guy who wore that watch was more man than you, me, and a hundred over-40mm watch wearers put together. Just sayin..."


Kul! Måste testa den storleken någon gång. Känner mig rätt säker i min manlighet, men har fullt sjå med att ställa om hjärnan till 36mm.:)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Kul! Måste testa den storleken någon gång. Känner mig rätt säker i min manlighet, men har fullt sjå med att ställa om hjärnan till 36mm.:)
Ja gör det!
Menade inte att du skulle vara osäker i din manlighet :) var mer menat att visa hur klockans historia kan väga upp för den lilla storleken :)
 
  • Like
Reactions: KMS

cjperry

Audemars
2-Faktor
Lite mer info angående soldaten som ägde klockan.

30/11-46 så demobaliserades han från brittiska armén som första reserv att återvända om det behövdes. Jag har nu också hans signatur tillsammans med hans servicenummer.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hittade denna gamla tråd om Tre Tacche. Min morbror gick bort förra året och han ville att jag skulle få en av hans klockor. Träffade min kusin idag som tog fram fyra klockor i näven som jag fick välja bland. En Movadon med kalender och fancy lugs, en Chronograph Swiss med Piaget på tavlan, en Tissot och en liten Longines. Jag funderade under lunchen över vilken jag skulle välja. Movadon var ganska ball, men jag har svårt för Fancy lugs. Chronograph Swiss/Piaget var också fin. Men det var något speciellt med den där lilla Longinesen. Klockan kändes för liten egentligen, men tavlan, boettformen och den ytliga kunskapen jag har om att gamla Longines är fina grejer gjorde att jag valde den.

Vad kan man säga om klockan?
Den är ca 33 mm och har endast 16 mm luggar. Den har endast lugholes på övre luggarna.

Tavlan är väldigt trevlig, men visarna har tappat lume som nu ligger på tavlan.
Kronan går inte att dra ut för att ställa tiden, men klockan tickar på i övrigt. Den bör alltså komma till en urmakare.

Skulle uppskatta någon form av input över vad det är för klocka och tips på någon som kan serva den. Farfars klocka eller någon på forumet kanske?

Taggar några sakkunniga @cjperry , @Aurum , @Rozzy , @NiklasArvid

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hittade denna gamla tråd om Tre Tacche. Min morbror gick bort förra året och han ville att jag skulle få en av hans klockor. Träffade min kusin idag som tog fram fyra klockor i näven som jag fick välja bland. En Movadon med kalender och fancy lugs, en Chronograph Swiss med Piaget på tavlan, en Tissot och en liten Longines. Jag funderade under lunchen över vilken jag skulle välja. Movadon var ganska ball, men jag har svårt för Fancy lugs. Chronograph Swiss/Piaget var också fin. Men det var något speciellt med den där lilla Longinesen. Klockan kändes för liten egentligen, men tavlan, boettformen och den ytliga kunskapen jag har om att gamla Longines är fina grejer gjorde att jag valde den.

Vad kan man säga om klockan?
Den är ca 33 mm och har endast 16 mm luggar. Tavlan är väldigt trevlig, men visarna har tappat lume som nu ligger på tavlan.
Kronan går inte att dra ut för att ställa tiden, men klockan tickar på i övrigt. Den bör alltså komma till en urmakare.

Skulle uppskatta någon form av input över vad det är för klocka och tips på någon som kan serva den. Farfars klocka eller någon på forumet kanske?

Taggar några sakkunniga @cjperry , @Aurum , @Rozzy , @NiklasArvid
Inga bilder? Inget ref nummer? Inget exaktare mått? Tror inte det finns en Tre tacche på 33 mm.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hittade denna gamla tråd om Tre Tacche. Min morbror gick bort förra året och han ville att jag skulle få en av hans klockor. Träffade min kusin idag som tog fram fyra klockor i näven som jag fick välja bland. En Movadon med kalender och fancy lugs, en Chronograph Swiss med Piaget på tavlan, en Tissot och en liten Longines. Jag funderade under lunchen över vilken jag skulle välja. Movadon var ganska ball, men jag har svårt för Fancy lugs. Chronograph Swiss/Piaget var också fin. Men det var något speciellt med den där lilla Longinesen. Klockan kändes för liten egentligen, men tavlan, boettformen och den ytliga kunskapen jag har om att gamla Longines är fina grejer gjorde att jag valde den.

Vad kan man säga om klockan?
Den är ca 33 mm och har endast 16 mm luggar. Den har endast lugholes på övre luggarna.

Tavlan är väldigt trevlig, men visarna har tappat lume som nu ligger på tavlan.
Kronan går inte att dra ut för att ställa tiden, men klockan tickar på i övrigt. Den bör alltså komma till en urmakare.

Skulle uppskatta någon form av input över vad det är för klocka och tips på någon som kan serva den. Farfars klocka eller någon på forumet kanske?

Taggar några sakkunniga @cjperry , @Aurum , @Rozzy , @NiklasArvid

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Bra valt! Ja, det där är ju en Tre Tacche. Högst troligt fina cal 12.68z inuti etc etc som står här i @cjperry fina tråd, @Auru s tråd eller min.
Tre är tydligen mycket finare än Sei... så stort grattis! Lämna den nu till urmakaren nu, @Daniel Mathisen servade min svarta och har precis fått min vita översänd. Kanske kan han ta dem parallellt? Daniel lumade om mina visare och skall hjälpa mig med den vita med. Daniel rekommenderas!

@cjperry Nu när jag vet mer om dessa, dina visare måste ha bytts ut. Bytt eller inga planer på att byta? Daniel lyckades hitta bra nya till min svarta.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra valt! Ja, det där är ju en Tre Tacche. Högst troligt fina cal 12.68z inuti etc etc som står här i @cjperry fina tråd, @Auru s tråd eller min.
Tre är tydligen mycket finare än Sei... så stort grattis! Lämna den nu till urmakaren nu, @Daniel Mathisen servade min svarta och har precis fått min vita översänd. Kanske kan han ta dem parallellt? Daniel lumade om mina visare och skall hjälpa mig med den vita med. Daniel rekommenderas!

@cjperry Nu när jag vet mer om dessa, dina visare måste ha bytts ut. Bytt eller inga planer på att byta? Daniel lyckades hitta bra nya till min svarta.
Fina visare och är säkert original?
wat.php

http://orologi.forumfree.it/?t=34487134

Verkar vara 12.68z ja, ref är 22145 och verkar vara just 33 mm så jag hade fel @Criss Cross . Riktigt härligt ur! Byt till ett fins svinläder nu.
 
Topp