Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Longines Tre Tacche

Diskussion i 'Vintage' startad av cjperry, 4 november 2015.

1. Criss Cross

Criss Cross AT-AT driver

Från:
    Stockholm
    Blev lite orolig att det var något Franken ur. Det här med lugholes på bara övre sidan, kan det finnas någon förklaring till det?

2. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Sorry, läste slarvigt. Trodde du syftade på @Criss Cross Longines. Tycker också de andra visarna ser lite fel ut, inget man ser på tuffare ur.

3. Aurum

Du har bara ett hål totalt?

4. Criss Cross

Criss Cross AT-AT driver

Från:
    Stockholm
    Två hål. Tror de var på de övre luggarna.

5. NiklasArvid

NiklasArvid Mon Mothma

Helt rätt val!
    re: ett genomgående lughål, det räcker ju, så är det på en del Rolex fr 40-talet också
    med bandstift utan kragar, det är ju koolare

Criss Cross gillar detta.
  6. Aurum

Inte ett hål på var sida till respektive bandände? Det är ju logiskt som Niklas skriver här, man behöver inte fler.

7. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Ja, men jag hann bli osäker efter ditt svar och tvingades börja googla och efterforska. Vid en snabb koll tycks det finnas tre typer av visare. Jag kan inte garantera att de ursprungligen kom så men "penna", "svärd" och vad heter @cjperry , "pekpinne"? tycks det som;
    Penna (mina två) som @Criss Cross, @LongCon , din mf
    IMG_1313.JPG

Svärd
    IMG_1335.JPG IMG_1338.JPG

Pekpinne
    IMG_1336.JPG IMG_1337.JPG IMG_1339.JPG

Bifogade filer:

matti p, EmilW, MOL och 3 andra gillar detta.
  8. EmilW

EmilW Rebel soldier

Spännande med så många olika utföranden!

Har själv en ref 21442, inte lyckats hitta mycket info om den tyvärr.
    20170523_095623171_iOS.jpg

edit: jämför man visarna på min klocka och de i @Rozzy inlägg ser det ut att vara annan spets på minutvisaren. Kan tyda på att de blivit bytta på min?

cjperry gillar detta.
  9. cjperry
    Trådstartare

cjperry AT-ST driver

Från:
    Norr
    @Rozzy Min ska vara 100% original, inklusive krona :)

Rozzy gillar detta.
  10. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Jag tror dig. Nu. Blev igårkväll lite mer uplyst i ämnet som du kan läsa. :)

Senast ändrad: 13 juni 2017
  11. Criss Cross

Criss Cross AT-AT driver

Från:
    Stockholm
    Väldigt spretig prisbild på dessa ur. Har sett att de större 35 mm har legat högt, men detta är ungefär 10 gånger så mycket som jag från början trodde de var värda.
    image.png

Vad är rimligt för en 33 mm i ok skick?

12. Aurum

Ungefär i linje med vad du trodde innan du hittade annonsen ovan skulle jag gissa? Iofs aldrig jagat dessa och det är den största som drar in de större summorna.

Criss Cross gillar detta.
  13. EmilW

EmilW Rebel soldier

Var in med min klocka till en urmakare idag och fick äntligen hjälp att öppna den.

Så nu har jag fått bekräftat att det är ett cal12.68z, sökte på numret och fick fram att klockan ska vara från 1940.

Insidan av boettlocket hade flera inristningar från servicar och även ett namn. Enligt urmakaren såg allt ut att vara original inuti, dock med nyare lysmassa på visarna. Kronan kunde han inte avgöra då utsidan är sliten och därför lite oregelbunden i formen.

Försökt fota genom lupp men det var inte det lättaste

Riktigt roligt och spännande att öppna den känner jag! Jag förstår helt klart charmen med vintage.

IMG_0528.JPG IMG_0526.JPG
    IMG_0529.JPG

Senast ändrad: 17 juni 2017
    cjperry, Grafton och Aurum gillar detta.
  14. EmilW

EmilW Rebel soldier

Fråga: Urmakarens första kommentar var "militärur, andra världskriget"' stämmer detta? Skapades modellen för militärt bruk?

15. Aurum

Nej, men det är så här militärur på 40-talet kunde se ut.

EmilW gillar detta.
  16. cjperry
    Trådstartare

cjperry AT-ST driver

Från:
    Norr
    Modellen skapades inte specifikt för militärt bruk men det skapades för att utstå de hårda förhållanden som både civila och militären levde i under andra världskriget.
    Detta är en av anledningarna till att man ser ett uppsving av vattentäta ur under 1940-talet. Ditt ur kan ha tillhört en militär då det inte var ovanligt att dem använde sina civila armbandsur, men det är omöjligt att veta om det inte är graverat eller finns dokumenterat. Skicka nummer till Longines så får du veta vart det såldes och kan ge en bättre indikation om det har militär anknytning eller ej.

EmilW gillar detta.