• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
IMG_3547.JPG

Var försiktig @skallagrimson. De är beroendeframkallande. Det här är min sjätte och jag är mycket nöjd hittills.
 

tnilsson

Breitling
Jag har ganska länge funderat på att köpa en lite stryktåligare klocka och har fastnat för HC. Tänkte dock höra lite här kring erfarenheter så att jag inte går bort mig... Valet ligger egentligen i att gå till en fysisk AD och beställa gentemot att köpa från Klockia. Klockia ligger ca 2000kr lägre vilket gör det väldigt lockande. Dock är jag intresserad av att byta länken till även borstade mittlänkar, har någon erfarenhet av det (bortsett från att i efterhand byta ut hela länken)? Jag har dessutom tummen mitt i handen och har aldrig själv tagit bort länkar för att justera storleken. Tänkte att det hjälper säkert en fysisk AD till med om jag köper klockan hos dem, om inte kostar väl även det några kronor.

För att få ner det lite mer konkret, av erfarenhet, är det extra jag kommer betala i en fysisk butik värt de detaljer som jag funderar kring?

Tänkte gå och testa både 39mm och 41mm och får säkert en del svar då, men finns säkert fler som är intresserad av diskussionen kring valet av butik :)
 

månljus

Panerai
Jag har ganska länge funderat på att köpa en lite stryktåligare klocka och har fastnat för HC. Tänkte dock höra lite här kring erfarenheter så att jag inte går bort mig... Valet ligger egentligen i att gå till en fysisk AD och beställa gentemot att köpa från Klockia. Klockia ligger ca 2000kr lägre vilket gör det väldigt lockande. Dock är jag intresserad av att byta länken till även borstade mittlänkar, har någon erfarenhet av det (bortsett från att i efterhand byta ut hela länken)? Jag har dessutom tummen mitt i handen och har aldrig själv tagit bort länkar för att justera storleken. Tänkte att det hjälper säkert en fysisk AD till med om jag köper klockan hos dem, om inte kostar väl även det några kronor.

För att få ner det lite mer konkret, av erfarenhet, är det extra jag kommer betala i en fysisk butik värt de detaljer som jag funderar kring?

Tänkte gå och testa både 39mm och 41mm och får säkert en del svar då, men finns säkert fler som är intresserad av diskussionen kring valet av butik :)
Kan tyvärr inte hjälpa dig med länk-frågan. Men Klockia är AD för Longines och jag hade lätt beställt från dom om det skiljer 2000 kr. Att korta länken borde bara kosta ett par hundralappar max.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Jag har ganska länge funderat på att köpa en lite stryktåligare klocka och har fastnat för HC. Tänkte dock höra lite här kring erfarenheter så att jag inte går bort mig... Valet ligger egentligen i att gå till en fysisk AD och beställa gentemot att köpa från Klockia. Klockia ligger ca 2000kr lägre vilket gör det väldigt lockande. Dock är jag intresserad av att byta länken till även borstade mittlänkar, har någon erfarenhet av det (bortsett från att i efterhand byta ut hela länken)? Jag har dessutom tummen mitt i handen och har aldrig själv tagit bort länkar för att justera storleken. Tänkte att det hjälper säkert en fysisk AD till med om jag köper klockan hos dem, om inte kostar väl även det några kronor.

För att få ner det lite mer konkret, av erfarenhet, är det extra jag kommer betala i en fysisk butik värt de detaljer som jag funderar kring?

Tänkte gå och testa både 39mm och 41mm och får säkert en del svar då, men finns säkert fler som är intresserad av diskussionen kring valet av butik :)
Kostar oftast mindre än 200kr för att korta en länk. Du behöver heller inte gå till AD för att göra det, du kan gå till vilken urmakare som helst. Gå och testa klockan hos din lokala urmakare, be dom matcha klockias pris, annars går du helt enkelt hem och beställer. Vill du ha borstade länkar så är det en äldre modell av HydroConquest du vill ha, jag har haft den. Den som enbart har siffror som hour-index. Finns säkert att få tag på på chrono24.
 
Har en 41mm Conquest (2016) på läder som landar om en vecka och tänkte dra hem ett band eller två. Frågan är dock vad tusan det ska bli för band. Jag bor ju vid Medelhavet och här är det 27 i skuggan och stränderna fortfarande fulla, så sommar-mode funkar alltid :cigar:
  • Länk: Den är snygg med det, men jag bär aldrig länkband.
  • NATO: Som andra påpekat här gör den sig inte jättebra på NATO, tyvärr.
  • Mesh: Nja. Möjligen på milanesisk?
  • Läder: Ser okej ut, men känns lite väl dressigt
  • Perlon: Ser bra ut (lite mer aura av elegans, vilket passar klockan)
Jag leker med tanken på ett rött perlon, men risken är att det blir för flashigt. Mesh tror jag på, men har inte hittat något som ser helt rätt ut. Läder kan funka, men då måste det ha lite verkshöjd. Det medföljande bandet är lite väl mörkt och tjockt.

Synpunkter, vänner? Gärna med bilder, såklart ;)

PS: Det uttalas Lojin. N i mitten och ES på slutet är stumt, långt I och G uttalas J, pga franska.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Har en 41mm Conquest (2016) på läder som landar om en vecka och tänkte dra hem ett band eller två. Frågan är dock vad tusan det ska bli för band. Jag bor ju vid Medelhavet och här är det 27 i skuggan och stränderna fortfarande fulla, så sommar-mode funkar alltid :cigar:
  • Länk: Den är snygg med det, men jag bär aldrig länkband.
  • NATO: Som andra påpekat här gör den sig inte jättebra på NATO, tyvärr.
  • Mesh: Nja. Möjligen på milanesisk?
  • Läder: Ser okej ut, men känns lite väl dressigt
  • Perlon: Ser bra ut (lite mer aura av elegans, vilket passar klockan)
Jag leker med tanken på ett rött perlon, men risken är att det blir för flashigt. Mesh tror jag på, men har inte hittat något som ser helt rätt ut. Läder kan funka, men då måste det ha lite verkshöjd. Det medföljande bandet är lite väl mörkt och tjockt.

Synpunkter, vänner? Gärna med bilder, såklart ;)

PS: Det uttalas Lojin. N i mitten och ES på slutet är stumt, långt I och G uttalas J, pga franska.
personligen så föredrar jag länk i alla väder, men allra skönast är det när det är varmt
 

MånsT

Rolex
Såg en ny pilotkronograf som från Longines nyss, Avigation Type A-7 1935. Den andra återupplivade modellen från 1930-talet, den svarta här under var först och kom 2012(?). Just den svarte har jag gillat väldigt länge men lite svår att använda med sina 49mm. Den nya vita versionen är nättare med 41mm i diameter. Tuff design, tufft med monopusher, tufft med vriden tavla; tummen upp!

Longines-Avigation-Type-A-7-1935-11.jpg


Longines-Heritage-Avigation-Watch-Type-A71.jpg
 
IMG_20161114_091029.jpg
IMG_20161114_090939.jpg
God förmiddag. Fick mig för ett par dagar sedan denna pjäs. Har märkt att lumen fattas på siffran tolv, vid "foten" eller om det är något som fastnat. Svårt att få ett bra foto på det.
Har sökt till förbannelse utan att hitta något. Jag som kanske använder fel fras vid sökning. Undrar om någon vart med om något liknande? Eller kan komma med någon idé? Borde ju gå att ta på garanti? Köpt ny av internethandlare av frun. Som jag skrev tidigare endast använd ett par dagar. Är ju orolig att mer ska "lossna" tack på förhand /stefan
 

MickeJ

Panerai
God förmiddag. Fick mig för ett par dagar sedan denna pjäs. Har märkt att lumen fattas på siffran tolv, vid "foten" eller om det är något som fastnat. Svårt att få ett bra foto på det.
Har sökt till förbannelse utan att hitta något. Jag som kanske använder fel fras vid sökning. Undrar om någon vart med om något liknande? Eller kan komma med någon idé? Borde ju gå att ta på garanti? Köpt ny av internethandlare av frun. Som jag skrev tidigare endast använd ett par dagar. Är ju orolig att mer ska "lossna" tack på förhand /stefan

Hör av dig till din handlare. Jag kan inte tänka mig annat än att de fixar till problemet. Felet syns på dina bilder och din beskrivning är adekvat så börja med att skicka dem bilderna och se vad de säger.

Lycka till!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jaha, då har jag burit denna Longines COSD ett par gånger under de två veckor som jag har ägt den.

Jag var orolig över längden lugg-lugg - i onödan. För den sitter bra på handleden! Självklart är det inte en liten dressare men det är heller inte tanken... Luggarna hänger inte utanför handleden. Fick jag ändra något skulle det vara klockans WR som ligger på 30m, optimalt vore 100m eller mer. Å andra sidan behöver jag väl inte mer WR ändå i kalla Sverige med typ en veckas solsemester per år... Att den är blankpolerad är väl lite lustigt då det är en modern variant på klockan som brittiska fallskärmsjägare bar, blankt och blingigt lär inte vara så populärt i krig. Tanken är kanske att den ska bli lite borstad och härjad med användning av dagens kontorskrigare...

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Den funkar på både läder och nato, jag tycker dock att den gör sig bäst på nato. Canvas är också ett schysst alternativ. Det kompakta "tonfiskburkcaset" gör att den inte passar jättebra på ett läder som smalnar av ner till 16mm vid spännet, klockan kräver lite mer kött och fungerar bättre på 20/18mm eller ännu hellre 20mm över hela. Den krämiga tavlan är lätt att matcha.

Jag har haft en del Longines och detta är den jag gillar mest hittills. Detta är min beater.
 

Oskar

Omega
Såg en ny pilotkronograf som från Longines nyss, Avigation Type A-7 1935. Den andra återupplivade modellen från 1930-talet, den svarta här under var först och kom 2012(?). Just den svarte har jag gillat väldigt länge men lite svår att använda med sina 49mm. Den nya vita versionen är nättare med 41mm i diameter. Tuff design, tufft med monopusher, tufft med vriden tavla; tummen upp!

Longines-Avigation-Type-A-7-1935-11.jpg


Longines-Heritage-Avigation-Watch-Type-A71.jpg
Jag hade älskat designen från den stora i det mindre formatet...
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Måste säga att jag tycker Longines har lyckade dykarmodeller (hydroconquest, legend diver t.ex), lyckade dressur men de saknar en modell - en simpel, stilren kronograf. Jag tycker alla kronografer ser så plottriga/klumpiga ut. Vissa modeller har för stor krona, stora knappar, rektangulära knappar eller för stor/fläskig boett, medan de som ser någorlunda bra ut ofta har för mycket på urtavlan, som månfas osv. Jag saknar en kronograf i Zenith El primero- eller speedmaster-stilen. Ni får gärna tipsa mig om ni känner till någon sådan modell.
 

china

Torpare
För den som missat det uppenbara, dagens klockor har inte ett smack att göra med hantverk och tradition. Longines har fått en injektion i form av en ökad marknadsföring, tyvärr så är klockorna lika mediokra som förut. Att Swatch group beslutat sig för att höja varumärkets status, innebär inte att dussinproduktionen blivit bättre. Det känns väl mera som att det borde stå Endura på urtavlan på den mediokra produktion som Swatch group prånglar ut under olika varumärken.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
För den som missat det uppenbara, dagens klockor har inte ett smack att göra med hantverk och tradition. Longines har fått en injektion i form av en ökad marknadsföring, tyvärr så är klockorna lika mediokra som förut. Att Swatch group beslutat sig för att höja varumärkets status, innebär inte att dussinproduktionen blivit bättre. Det känns väl mera som att det borde stå Endura på urtavlan på den mediokra produktion som Swatch group prånglar ut under olika varumärken.
kan inte se nåt mediokert med Longines, det är kvalitet rakt igenom, visst de använder eta/ valjoux verk, men det betyder oxå att det kommer vara billigt/lätt att serva i framtiden
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
För den som missat det uppenbara, dagens klockor har inte ett smack att göra med hantverk och tradition. Longines har fått en injektion i form av en ökad marknadsföring, tyvärr så är klockorna lika mediokra som förut. Att Swatch group beslutat sig för att höja varumärkets status, innebär inte att dussinproduktionen blivit bättre. Det känns väl mera som att det borde stå Endura på urtavlan på den mediokra produktion som Swatch group prånglar ut under olika varumärken.
Jag kanske missar poängen, men om du skriker efter inhouse producerade verk från Longines så lär det inte hända. Så länge de är en del av swatch group kommer de, av naturliga skäl, att använda sig av sina beprövade "go to" verk som Eta eller Valjoux (vilket sitter i deras master collection). Att Longines ska producera inhouse idag (som en del av SG) är lika troligt som att Hasses korvkiosk ska stycka och möra sin egen korv från grunden.

Visst, man kan ju sakna tiden då Longines gjorde egna fina verk... men det finns ju faktiskt flera andra tillverkare i samma segment som kör liknande verk (TH, Tudor, vissa Omega). Longines är inte ensamma om detta.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Har en 41mm Conquest (2016) på läder som landar om en vecka och tänkte dra hem ett band eller två. Frågan är dock vad tusan det ska bli för band. Jag bor ju vid Medelhavet och här är det 27 i skuggan och stränderna fortfarande fulla, så sommar-mode funkar alltid :cigar:
  • Länk: Den är snygg med det, men jag bär aldrig länkband.
  • NATO: Som andra påpekat här gör den sig inte jättebra på NATO, tyvärr.
  • Mesh: Nja. Möjligen på milanesisk?
  • Läder: Ser okej ut, men känns lite väl dressigt
  • Perlon: Ser bra ut (lite mer aura av elegans, vilket passar klockan)
Jag leker med tanken på ett rött perlon, men risken är att det blir för flashigt. Mesh tror jag på, men har inte hittat något som ser helt rätt ut. Läder kan funka, men då måste det ha lite verkshöjd. Det medföljande bandet är lite väl mörkt och tjockt.

Synpunkter, vänner? Gärna med bilder, såklart ;)

PS: Det uttalas Lojin. N i mitten och ES på slutet är stumt, långt I och G uttalas J, pga franska.
Kör gummi/isofrane!
 

daveid

Cartier
2-Faktor
För den som missat det uppenbara, dagens klockor har inte ett smack att göra med hantverk och tradition. Longines har fått en injektion i form av en ökad marknadsföring, tyvärr så är klockorna lika mediokra som förut. Att Swatch group beslutat sig för att höja varumärkets status, innebär inte att dussinproduktionen blivit bättre. Det känns väl mera som att det borde stå Endura på urtavlan på den mediokra produktion som Swatch group prånglar ut under olika varumärken.
Syftar du på in-house verk så behöver man stiga rätt mycket i pris, Tudor är väl bland de billigaste, någorlunda "bra" ansedda? Jämför t.ex en Longines hydroconquest för ca 8k, där du har ett L633 verk, ett modifierat ETA 2824-2 verk. Kollar du på liknande modeller om du stiger i prisklasserna, t.ex Breitling Superocean Heritage så sitter det ett Breitling 17 verk i, också ett modifierat ETA 2824-2 verk. Båda verken med 25 juveler, 28800 vph. Prisvärt enligt mig, även om jag inte vet exakt hur breitling resp. longines modifierar verken och vilken typ de är. Jag tycker inte heller det finns ett behov av att Longines ska börja med in-house verk så priserna stiger. ETA är beprövade verk och Longines har en del goa modeller i prissegmentet 7-20k.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
För den som missat det uppenbara, dagens klockor har inte ett smack att göra med hantverk och tradition. Longines har fått en injektion i form av en ökad marknadsföring, tyvärr så är klockorna lika mediokra som förut. Att Swatch group beslutat sig för att höja varumärkets status, innebär inte att dussinproduktionen blivit bättre. Det känns väl mera som att det borde stå Endura på urtavlan på den mediokra produktion som Swatch group prånglar ut under olika varumärken.
Man köper inte Longines för att de gör hi-tech klockor. De är dock robusta och snygga och ligger fortfarande hyfsat i pris.
Finns många märken med precis samma affärsidé där ute, men Longines lyckas bra mycket bättre med sina modeller. Även om de i dagsläget verkar uppfinna hjulet igen, tack vare sin Heritagelinje, som jag ändå gillar skarpt.
 
Topp