• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
För den som missat det uppenbara, dagens klockor har inte ett smack att göra med hantverk och tradition. Longines har fått en injektion i form av en ökad marknadsföring, tyvärr så är klockorna lika mediokra som förut. Att Swatch group beslutat sig för att höja varumärkets status, innebär inte att dussinproduktionen blivit bättre. Det känns väl mera som att det borde stå Endura på urtavlan på den mediokra produktion som Swatch group prånglar ut under olika varumärken.
?.
 
För den som missat det uppenbara, dagens klockor har inte ett smack att göra med hantverk och tradition. Longines har fått en injektion i form av en ökad marknadsföring, tyvärr så är klockorna lika mediokra som förut. Att Swatch group beslutat sig för att höja varumärkets status, innebär inte att dussinproduktionen blivit bättre. Det känns väl mera som att det borde stå Endura på urtavlan på den mediokra produktion som Swatch group prånglar ut under olika varumärken.

Longines har väl aldrig gjort några mediokra produkter, varken sett till dagens produktportfölj eller historiskt. Sedan är det väl ett högst naturligt beslut att förflytta Longines up-scale med tanke på det tomrum Omega nu lämnar efter sig i prisklassen 15-35k. Med tiden kommer Longines att fylla detta utrymme fint, och sett till urverken har man redan spännande, varumärkesunika kalibrar som L688 (som Omega också använder som bas för Omega kaliber 3330). Ditt förakt för Longines är svårbegripligt.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Omega Man

Omega
Här kommer en bild på min Longines.
En perfekt dressare under manschetten.
IMG_9485 (3).JPG
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vet du/någon vad denna modell heter, gärna modellnummer.
Vet inte ref, men det är en Conquest classic moonphase
Här kommer en bild på min Longines.
En perfekt dressare under manschetten.
IMG_9485 (3).JPG
Den är riktigt lyckad. Jag har en själv som jag nu beställt både ett två tons (blank stål och matt guld) flex och ett polerat gubb-mesh till. Bra storlek, snygg retro flirt, och väldigt allround :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jahapp, numera har man något att posta även i denna tråd. Två dagar in i ägandet och mina initiala tillika positiva intryck består. Ni får ursäkta att det är ett foto från gårdagen; småttingarna ligger och sover där pappa har klockgömman..
Namn på modellen? Kort och bra!
Column-Wheel Single-Push-Piece Chronograph :D

IMG_6591.JPG
 

Kson

Patek
2-Faktor
Jahapp, numera har man något att posta även i denna tråd. Två dagar in i ägandet och mina initiala tillika positiva intryck består. Ni får ursäkta att det är ett foto från gårdagen; småttingarna ligger och sover där pappa har klockgömman..
Namn på modellen? Kort och bra!
Column-Wheel Single-Push-Piece Chronograph :D

IMG_6591.JPG
Häftigt med en knapp till allt. Grattis igen ☺.
 

Omega Man

Omega
Vet inte ref, men det är en Conquest classic moonphase

Den är riktigt lyckad. Jag har en själv som jag nu beställt både ett två tons (blank stål och matt guld) flex och ett polerat gubb-mesh till. Bra storlek, snygg retro flirt, och väldigt allround :)
Är egentligen inget fan av tvåtons-klockor men den här Longines-modellen hör till undantagen. Den champangefärgade boetten gör att de guldfärgade indexmarkeringarna fungerar.
Passar vitguldsvigselringen men har ändå en guld-aura över sig.
^F533301F62EA4BC50C8376C26C18DC527A32F6321B4864ADD7^pimgpsh_fullsize_distr.jpg
 

mackman

Cartier
Lämnade precis in min HC 39mm på garanti-service (heter det så?), problem med låset då det släppt lite på ett ställe, som tur inte släppt helt som den på bilden men på samma ställe. Tjejen i kassan på Swatch kontoret på St. Eriksgatan sa att det skulle ta ett par veckor, men det tar väll bara ett par minuter att montera ett nytt lås och eventeullt ytterligare ett par dagar för dom att få hem ett nytt lås, förstår inte hur det skulle kunna ta flera veckor? Någon som haft samma problem med låset?
(lånad bild)
images.jpeg


edit: stavning
 

filthywatch

Cartier
Lämnade precis in min HC 39mm på garanti-service (heter det så?), problem med låset då det släppt lite på ett ställe, som tur inte släppt helt som den på bilden men på samma ställe. Tjejen i kassan på Swatch kontoret på St. Eriksgatan sa att det skulle ta ett par veckor, men det tar väll bara ett par minuter att montera ett nytt lås och eventeullt ytterligare ett par dagar för dom att få hem ett nytt lås, förstår inte hur det skulle kunna ta flera veckor? Någon som haft samma problem med låset?
(lånad bild)
images.jpeg


edit: stavning
Det beror nog säkert på att dom har fler klockor än din att fixa tyvärr, så du får ha lite tålamod
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Lämnade precis in min HC 39mm på garanti-service (heter det så?), problem med låset då det släppt lite på ett ställe, som tur inte släppt helt som den på bilden men på samma ställe. Tjejen i kassan på Swatch kontoret på St. Eriksgatan sa att det skulle ta ett par veckor, men det tar väll bara ett par minuter att montera ett nytt lås och eventeullt ytterligare ett par dagar för dom att få hem ett nytt lås, förstår inte hur det skulle kunna ta flera veckor? Någon som haft samma problem med låset?
(lånad bild)
images.jpeg


edit: stavning
Skickar de iväg den eller fixar de den på plats? Om det senare är fallet så bör du ju kunna ha klockan (kanske med ett annat band eller bara ha den hemma) och vänta på att låset kommer och får låset monterat? Antar att tiden beror på att de skickar iväg klockan? :)
 

mackman

Cartier
Skickar de iväg den eller fixar de den på plats? Om det senare är fallet så bör du ju kunna ha klockan (kanske med ett annat band eller bara ha den hemma) och vänta på att låset kommer och får låset monterat? Antar att tiden beror på att de skickar iväg klockan? :)
Jo men precis, men tjejen sa att "det beror på om vi har nytt lås hemma", så jag tar det som att dom lagar den på plats! Men men, den är inne så inte så mycket att göra nu... :)
 

FredrikN

Breitling
Snart är det min 30-årsdag och därför funderar jag på att uppgradera min klocksamling med en Longines. Idag har jag en Certina DS Podium, Seiko SKX007 och två vintage Omegor och känner därför att jag vill kliva upp en steg på trappan så att säga. Jag har kikat lite på deras Master Collection och framförallt L2.759.4.78.3 (se bifogad bild).

Är det någon som har någon erfarenhet av denna klocka? Vore trevligt att höra vad ni tycker om den.
 

Bilagor

  • image_7979.jpg
    image_7979.jpg
    52.7 KB · Visningar: 58

mackman

Cartier
Snart är det min 30-årsdag och därför funderar jag på att uppgradera min klocksamling med en Longines. Idag har jag en Certina DS Podium, Seiko SKX007 och två vintage Omegor och känner därför att jag vill kliva upp en steg på trappan så att säga. Jag har kikat lite på deras Master Collection och framförallt L2.759.4.78.3 (se bifogad bild).

Är det någon som har någon erfarenhet av denna klocka? Vore trevligt att höra vad ni tycker om den.
Har ingen erfarenhet av den annat än att sett den på bild, en stilren klocka med klassiska drag som lär stå sig i framtiden. Urverket är ganska trevligt, med column wheel och 54 timmars gångreserv!
Det är absolut inget fel med den, men för 26 papp så hade jag nog personligen valt något annat! :)
 
Topp