• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

FredrikN

Breitling
Har ingen erfarenhet av den annat än att sett den på bild, en stilren klocka med klassiska drag som lär stå sig i framtiden. Urverket är ganska trevligt, med column wheel och 54 timmars gångreserv!
Det är absolut inget fel med den, men för 26 papp så hade jag nog personligen valt något annat! :)
Tack för din input!

Av ren nyfikenhet, vad hade du kollat på för klockor i den prisklassen?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Tack för din input!

Av ren nyfikenhet, vad hade du kollat på för klockor i den prisklassen?
Håller med @mackman det är rätt tråkigt med Longines för 26 papp i min åsikt. Jag personligen hade börjat snegla på Omega Seamaster i den prisklassen, eller någon annan modell, någon lätt begagnad modell från Omega eller Breitling. Detta trots att jag nästan uteslutande ägt klockor från Longines. Men om du personligen gillar modellen så kör! :)
 

FredrikN

Breitling
Håller med @mackman det är rätt tråkigt med Longines för 26 papp i min åsikt. Jag personligen hade börjat snegla på Omega Seamaster i den prisklassen, eller någon annan modell, någon lätt begagnad modell från Omega eller Breitling. Detta trots att jag nästan uteslutande ägt klockor från Longines. Men om du personligen gillar modellen så kör! :)

Som Daveid påtalade, Beggad Omega, Rolex, Breitling eller varför inte Tudor? Typ Black Bay, Heritage Chrono eller en Pelagos! Finns en del sjysta modeller i den prisklassen :)

Jag hör vad ni säger (ser vad ni skriver?) och har det i tankarna när jag i helgen åker till Nymans i Västerås. Ska klämma och känna på Longines, Omega, Tudor, Tag Heuer och även kanske någon Rolex. Känner jag en uppenbar skillnad på kvalitet kan det hända att jag kliver upp lite i prisklass :nailbiting:. Begagnat kan såklart vara ett alternativ, men då vill jag gärna hitta en som är i princip nyskick.

Tack för tipsen!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tillbaka i Longines klubben. Köpte mig en Hydroconquest hör på forumet och har piffat till den lite nu. Hade tidigare blivit borstad men är nu återställd i, i det närmaste, originalskick. Trevlig klocka!
Roligt att botanisera i detta prissegment. Det är onekligen mycket för pengarna som man får.
Ber om ursäkt för den ohemult noppiga jackmudden :oops:
IMG_20170111_215507.jpg
IMG_20170111_220541.jpg
IMG_20170111_220214.jpg
IMG_20170111_220301.jpg
IMG_20170110_093420.jpg
IMG_20170110_093444.jpg
 

mackman

Cartier
Tillbaka i Longines klubben. Köpte mig en Hydroconquest hör på forumet och har piffat till den lite nu. Hade tidigare blivit borstad men är nu återställd i, i det närmaste, originalskick. Trevlig klocka!
Roligt att botanisera i detta prissegment. Det är onekligen mycket för pengarna som man får.
Ber om ursäkt för den ohemult noppiga jackmudden :oops:
IMG_20170111_215507.jpg
IMG_20170111_220541.jpg
IMG_20170111_220214.jpg
IMG_20170111_220301.jpg
IMG_20170110_093420.jpg
IMG_20170110_093444.jpg
Stort grattis, du lär inte ångra dig en sekund. Det där är 41:an va?
Måste ta lite wristshots när jag får tillbaks min, saknar den:arghh:
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Stort grattis, du lär inte ångra dig en sekund. Det där är 41:an va?
Måste ta lite wristshots när jag får tillbaks min, saknar den:arghh:
Tack så mycket! Ja, det är 41:an. Känns rätt lagom stor. Trevlig bekantskap. Tittade just på spännet när jag höll på att fixa till den och tänkte att det är en svag länk. Men ska nog ta och inspektera det lite närmare.
Hade en Conquest tidigare och tyckte om den med till en början. Men sen tyckte jag att visarna var för enkelt utformade. Kul att det är mer jobb nedlagt på dessa.
 

Doncorleone

Cartier
Tillbaka i Longines klubben. Köpte mig en Hydroconquest hör på forumet och har piffat till den lite nu. Hade tidigare blivit borstad men är nu återställd i, i det närmaste, originalskick. Trevlig klocka!
Roligt att botanisera i detta prissegment. Det är onekligen mycket för pengarna som man får.
Ber om ursäkt för den ohemult noppiga jackmudden :oops:
IMG_20170111_215507.jpg
IMG_20170111_220541.jpg
IMG_20170111_220214.jpg
IMG_20170111_220301.jpg
IMG_20170110_093420.jpg
IMG_20170110_093444.jpg

Blir genast lite nyfiken, på din HC står det "300 m/1000 ft" på tavlan men på min står det "30 bar(300 meter)".

Vet du eller någon annan varför det är så ? :)

Min är köpt i februari 2014, 41 mm automat.
 

mackman

Cartier
Tänkte precis
Tack så mycket! Ja, det är 41:an. Känns rätt lagom stor. Trevlig bekantskap. Tittade just på spännet när jag höll på att fixa till den och tänkte att det är en svag länk. Men ska nog ta och inspektera det lite närmare.
Hade en Conquest tidigare och tyckte om den med till en början. Men sen tyckte jag att visarna var för enkelt utformade. Kul att det är mer jobb nedlagt på dessa.
Har Hydron en svag länk?

edit: förstod inte riktigt vad du menade
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tänkte precis

Har Hydron en svag länk?

edit: förstod inte riktigt vad du menade
Nej, länken upplever jag inte som svag. Tvärtom. Grov och bred. Men infästningen av vikdelarna i låset blir i sammanhanget förhållandevis klena. Och det var precis det du tyvärr hade råkat ut för.
Jag noterade att det var dubbel bemärkelse med ordet länken i det jag skrev. Arne Hegerfors är min idol :cigar: Eller nåt... :)
 

FredrikN

Breitling
Håller med @mackman det är rätt tråkigt med Longines för 26 papp i min åsikt. Jag personligen hade börjat snegla på Omega Seamaster i den prisklassen, eller någon annan modell, någon lätt begagnad modell från Omega eller Breitling. Detta trots att jag nästan uteslutande ägt klockor från Longines. Men om du personligen gillar modellen så kör! :)

Som Daveid påtalade, Beggad Omega, Rolex, Breitling eller varför inte Tudor? Typ Black Bay, Heritage Chrono eller en Pelagos! Finns en del sjysta modeller i den prisklassen :)

Tack för er input än en gång! Var till Nymans i Västerås i helgen, kände och klämde på en drös med klockor och kan säga att det var inte en Longines som följde med hem. Fortsättning följer i paketöppningstråden om ca. 2 veckor (klockan slogs in i presentpapper och öppning sker på 30-årsdagen :woot:).
 

mackman

Cartier
Tack för er input än en gång! Var till Nymans i Västerås i helgen, kände och klämde på en drös med klockor och kan säga att det var inte en Longines som följde med hem. Fortsättning följer i paketöppningstråden om ca. 2 veckor (klockan slogs in i presentpapper och öppning sker på 30-årsdagen :woot:).
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge :)
 

Guden

Cartier
Tack för er input än en gång! Var till Nymans i Västerås i helgen, kände och klämde på en drös med klockor och kan säga att det var inte en Longines som följde med hem. Fortsättning följer i paketöppningstråden om ca. 2 veckor (klockan slogs in i presentpapper och öppning sker på 30-årsdagen :woot:).
Wow, jag är impad av den självdisciplinen.
Får väl vänta och se vad som dyker upp. :)
 

Crispie

Rolex
Tack för er input än en gång! Var till Nymans i Västerås i helgen, kände och klämde på en drös med klockor och kan säga att det var inte en Longines som följde med hem. Fortsättning följer i paketöppningstråden om ca. 2 veckor (klockan slogs in i presentpapper och öppning sker på 30-årsdagen :woot:).
Imponerande tålamod! Grattis i förskott. Jag fyller i slutet på juli men tänkte köpa min 30årsklocka i januari/februari. Det är året som räknas! :rolleyes:
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Det tycker jag låter rätt troligt, förmodligen upp närmre mot 20' även för stålmodellen skulle jag (helt ovetande) kunna tänka mig?
Lite synd då jag mer än gärna hade sett denna på min handled inom kort!
ja det är nog stålmodellen som hamnar i dom spannen, de andra kommer nog ligga lite högre, den rosafärgade var ännu snyggare än stålmodellen
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Låter rimligt för stål varianten (1957st). Men dom i gul/röd guld springer nog iväg...
ja det är nog stålmodellen som hamnar i dom spannen, de andra kommer nog ligga lite högre, den rosafärgade var ännu snyggare än stålmodellen
Ni har förstås helt rätt, nu var jag extremt optimistisk även mot guldmodellerna (får jag beskylla min förkylning på detta?) men det ska bli roligt att få klämma på dem när de kommer ut i handeln och då speciellt roséexemplaret!
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Ni har förstås helt rätt, nu var jag extremt optimistisk även mot guldmodellerna (får jag beskylla min förkylning på detta?) men det ska bli roligt att få klämma på dem när de kommer ut i handeln och då speciellt roséexemplaret!
man ska vara optimistisk även i klocksammanhang, håller med dig, det ska bli riktigt skoj att klämma på dom, man blir lätt som ett barn på julafton
 

pederr

Cartier
Var in på deras Heritage-sida och noterade att bl a modellerna COSD, 1935 och 1973 inte fanns där längre. Undrar om de gått ur produktion? Överlag känns det som att de byter ut modeller rätt ofta, undantaget LLD som närmar sig 10 år.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
D
Var in på deras Heritage-sida och noterade att bl a modellerna COSD, 1935 och 1973 inte fanns där längre. Undrar om de gått ur produktion? Överlag känns det som att de byter ut modeller rätt ofta, undantaget LLD som närmar sig 10 år.
det troligaste är nog att de gått ur produktion, men de borde gå att få tag i ute i butikerna
 
Topp