• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Loppisklocka

Karlssons

Omega
Hallå alla

Gjorde detta charmiga (fulsnygga) fynd på en loppis. Betalade 200 kr efter att ha vridit upp den fint och mjukt. Tyckte att den tickade fint och datumet bytte som det skulle. Har kollat nu och den har en gångreserv på minst 26 timmar och fortar ca 16 sek/dygn. Måste säga att jag blev positivt överraskad.

Märket hade jag aldrig hört talas om så jag tänkte höra om det finns någon här som har någon bättre koll? Någon som ser något som kan va bra att känna till om klockan efter okulärbesiktning? Jag tycker det ser ut som att kronan kan vara bytt men har ingen aning egentligen.

(Varning: Bildtungt)
IMG_5402.jpg
IMG_5406.jpg
IMG_5404.jpg


Jag såg ju dock att de fanns lite behov att fräscha upp den lite.. Fick börja med att bända bort ett gammalt bandstift som en gång i tiden kanske hade fjädrat. Efter det gick jag loss på baksidan med vatten, tandpetare och tandborste (enkom för klockor.. inte min personliga). Sen blev det dispay polish på plexit. Kan väl inte säga att det blev perfekt men helt klart en förbättring. Efter det var det bara att trycka på det enda läderbandet jag hade som var 20 mm (Tack @cheepo63 ) och börja använda. Måste säga att jag blev ganska nöjd faktiskt. Någon som har någon idé på vad för annat band som skulle kunna passa om man skulle byta?

Slutresultatet:
IMG_5418 2.jpg
IMG_5414.jpg
IMG_5415.jpg
 
Topp