• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lotteri vid försäljning

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hej,

Jag är en stor anhängar på ett gitarrforum och där går lotteri varmt. Vad f** är det undrar ni då?

Jo, priset på varan som ska säljas delas upp i säg 30 andelar och sedan har man möjlighet att köpa in sig på ett/flera nummer ifrån 1-30. När alla andelar är sålda så koras vinnaren. De har tidigare använt sig att av youtube och en snurra.
En kul grej och sedan har de som standard där att de lägger på någon krona extra per lott som går till BCF. Sedan vore det väl inte helt fel att kamma hem en sjyst dinka för några hundralappar. :)
 

maxmol

Panerai
Jag tycker att det är en skit bra ide. Tycker dock att det är smartare att man får nummer och sen går det på det första två nummer på lotto eller joker (blir säkrare så). :)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
bra idé men funkar det med dyrare grejer. Tänker att det kan ta ganska lång tid innan alla lotter är sålda på vissa objekt.
 

Ricrob

Patek
Har också tänkt tanken några ggr och det är i stort bara "reglerna" kring utlottningen och att allt sköts korrekt som hindrat men det finns såklart bra lösningar på det.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Bra idé med Maxima, det borde man sy ihop!

Dyrare objekt bör bli lite svårare som ni nämner, på ljudbojen son forumet heter så är det 15.000 kr det högsta priset jag har sett. Runt 8.000 kr nä. Fungera väldigt bra!

Jag har ingenting att sälja, annars hade jag mer än gärna provat!
 

maxmol

Panerai
Med tanke på allt snack om Rolex lotteriet och att jag sjuk gärna hade velat se en vintage Rolex i lotteriet så hade jag lite av en dagdröm att Silverminken skulle göra det med sin störtsköna 5513. :)
 

JohanHLM

Rolex
Då lägger man väl pengarna på hög? Vi fungerar iofs alla på olika vis vilket vi kan se i våra val av ur.
Om det skulle finnas en specifik sak som jag inte har råd med men absolut vill ha skulle jag definitivt lägga pengarna på hög och spara till det. Tyvärr tror nog många idag att det alltid finns en genväg.
 

BME

Cartier
Jaa jag gillar genvägar så jag säger kör :)
Alltid något som kan pigga upp i kommande höstrusk om inte annat!
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Så länge man håller onödigt kladd i PM alternativt en tråd i diskussionsdelen i stället för i K&S så ser jag inga större problem. Jag menar, vem skulle inte ta chansen att få t.ex. en Junghans för kaffepengar?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hej,

Jag är en stor anhängar på ett gitarrforum och där går lotteri varmt. Vad f** är det undrar ni då?

Jo, priset på varan som ska säljas delas upp i säg 30 andelar och sedan har man möjlighet att köpa in sig på ett/flera nummer ifrån 1-30. När alla andelar är sålda så koras vinnaren. De har tidigare använt sig att av youtube och en snurra.
En kul grej och sedan har de som standard där att de lägger på någon krona extra per lott som går till BCF. Sedan vore det väl inte helt fel att kamma hem en sjyst dinka för några hundralappar. :)

Jaså! Hänger du på Ljudbojen... ;)
Där har man spenderat ett antal timmar & köpt & sålt ett antal (allt för många...) gitarrer & effektpedaler.

Jo´rå; Josh är smart sådär.

Jag tycker idéen är smart, men det går ju inte att göra allt för ofta. Som sagt; som säljare så får man ju ut det man begär utan prut. Men jag tror folk tröttnar rätt snart!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jaså! Hänger du på Ljudbojen... ;)
Där har man spenderat ett antal timmar & köpt & sålt ett antal (allt för många...) gitarrer & effektpedaler.

Jo´rå; Josh är smart sådär.

Jag tycker idéen är smart, men det går ju inte att göra allt för ofta. Som sagt; som säljare så får man ju ut det man begär utan prut. Men jag tror folk tröttnar rätt snart!

Haha, så klart. samma här, Christian-h på bojen. ;)
 

Sond

Patek
För många år sedan var jag inne och nosade på lotterilagen. Och om de inte ändrat lagen som jag kom i kontakt med i mitten av 90-talet finns det några saker att kolla upp.
- Lotterier som vänder sig till allmänheten måste ha tillstånd
- Allmänheten är ganska vid eller snäv beroende på hur man ser det.
- Det räcker med att en förening är öppen för att nya medlemmar kan bli medlemmar utan särskild prövning för att det ska anses som ett lotteri för allmänheten.
- Finns en dom som gör allmänheten så här vid
- Lotteriskatt finns. Vet dock inte räckvidden för den. Den gäller anordnaren.

Det skulle inte förvåna mig om det är otydligt om lagstiftaren tänkt på situationen att en privatperson ordnar ett lotteri. MEn som sagt, jag har inte läst lagen på länge och inte heller tillämpad den sedan 96-98 någon gång. Så den som vill fördjupa sig måste göra det på egen hand. Men ovan finns punkter att leta efter.
 

maxmol

Panerai
För många år sedan var jag inne och nosade på lotterilagen. Och om de inte ändrat lagen som jag kom i kontakt med i mitten av 90-talet finns det några saker att kolla upp.
- Lotterier som vänder sig till allmänheten måste ha tillstånd
- Allmänheten är ganska vid eller snäv beroende på hur man ser det.
- Det räcker med att en förening är öppen för att nya medlemmar kan bli medlemmar utan särskild prövning för att det ska anses som ett lotteri för allmänheten.
- Finns en dom som gör allmänheten så här vid
- Lotteriskatt finns. Vet dock inte räckvidden för den. Den gäller anordnaren.

Det skulle inte förvåna mig om det är otydligt om lagstiftaren tänkt på situationen att en privatperson ordnar ett lotteri. MEn som sagt, jag har inte läst lagen på länge och inte heller tillämpad den sedan 96-98 någon gång. Så den som vill fördjupa sig måste göra det på egen hand. Men ovan finns punkter att leta efter.

Allt detta stämmer fortfarande. Låt oss dock fokusera på att "I ringa fall döms inte till ansvar." ;)
 

maxmol

Panerai
Vad tror du; skulle KS eller individen anses som anordnare?

Helt klart individen. Jag hade för mig att det dans krav på vinst intresse. Men det gör det tyvärr inte... Sjukt trist!

Edit: Förresten, vet att TTT hade ett jullotteri och att det varit tidigare Rolex lotteri. Hur har de tolkat det hela? Eller har de bara kört ändå?
 

Sond

Patek
Helt klart individen. Jag hade för mig att det dans krav på vinst intresse. Men det gör det tyvärr inte... Sjukt trist!

Edit: Förresten, vet att TTT hade ett jullotteri och att det varit tidigare Rolex lotteri. Hur har de tolkat det hela? Eller har de bara kört ändå?
Skulle inte bli förvånad om man bara kört. I god tro.
 

Ricrob

Patek
Jag har en klocka till salu och nu har jag frågat forumledningen och fått ok på att köra ett "Till salu-lotteri" på k&s.

Klockan i fråga är min Breitling Headwind som knappast behöver ngn vidare presentation.

bvxCzU4.jpg


Kommande upplägg:

Sätter priset till 20000:- som fördelas på 40 andelar, dvs 500:- per andel/lott och man är fri att köpå så många lotter man vill så länge det finns några kvar. Om/när alla andelar är sålda och nummer delats ut så dras en vinnare med hjälp av närmaste i tid kommande Jokerdragning. Jag tänker även att jag ska skaka fram ett par tröstpriset, troligen en G-Shock och ett Omega resecase till 2an resp 3an, exakt upplägg presenteras i tråden och därifrån tas all vidare info och uppföljning via pm.

En chansning att testa med en så pass "dyr" klocka men hej, det kan bli magiskt!

Om/när allt är klart så kommer jag även avsätta 500:- till BCF!

Vad tror ni om detta, kommer DU delta?!
 
Topp