• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lugholes - vad är grejen? :)

mjian

Omega
Smaken är ju som bekant ..... :)
Och jag har lagt märke till att många här på forumet förespråkar och föredrar lugholes.

Vilket för mig inte spelar någon jätteroll egentligen, MEN sitter jag och funderar en stund så tycker jag utan lugholes är snyggare :)
Sen kanske det finns en jättesmart anledning till dom, men som jag förstått och möjligen tolkat fel är att personer gillar dom för utseendets skull.

Så! Fyll på med era åsikter, gärna med motivering och hörni... Glöm inte bilderna :)


2d60b973e63fc2b0abf772e8fd6d06c7.jpg


(Inget fotografämne i mig. Stå ut. )

Edit: nu fick jag veta deras användningsområde.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har tyvärr inga bilder men lugholsen på min gamla 14060M gav klockan en mer neovintage look. Det närmsta man kunde komma arvet på en safirsub då.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Smaken är ju som bekant ..... :)
Och jag har lagt märke till att många här på forumet förespråkar och föredrar lugholes.

Vilket för mig inte spelar någon jätteroll egentligen, MEN sitter jag och funderar en stund så tycker jag utan lugholes är snyggare :)
Sen kanske det finns en jättesmart anledning till dom, men som jag förstått och möjligen tolkat fel är att personer gillar dom för utseendets skull.

Så! Fyll på med era åsikter, gärna med motivering och hörni... Glöm inte bilderna :)


2d60b973e63fc2b0abf772e8fd6d06c7.jpg


(Inget fotografämne i mig. Stå ut. )

Edit: nu fick jag veta deras användningsområde.
image.jpg

Lätt snyggare med, känns mer tool och mindre dress! Vilket är positivt på en bruksklocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dykarklockor utan lugghål är som kärlek utan kyssar. Föredrar lugghål på alla klockor oavsett om det är en dressig klocka eller inte eftersom jag gillar att byta band. Tycker inte det förstör utseendet det minsta.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Föredrar utan då mindre skit fastnar i klockan. Enda gången jag saknar det är när man tar bort länken för att sätta dit ett riktigt armband.
 

hedbrg

Panerai
På en köttigare boett ska de va hål! Lättare att se på vintage hur dom blivit misshandlade genom polering med hål med.
 
  • Like
Reactions: cab

Erik1

Patek
2-Faktor
Min nya glycine had lugholes. Första reaktionen var någon i stil med "najs! Då kan jag byta band lätt" sen har det typ stannar där. Designmässigt tycker jag det varken hjälper eller stjälper.
 

BME

Cartier
Jag har alltid gillat utan lugholes rent estetiskt, ville verkligen inte ha det när jag jagade en 16710:a tex men nu sitter jag med en 16710 med lugholes och stör mig absolut inte på det kanske tom gillar jag det! :)
En panna tex SKA ha lugholes en dressare kanske inte...
 
  • Like
Reactions: Kim

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tidigare fanns det klockor med lugholes på bara ena sidan. Jag har en Eterna (60-tal) som har lugholes på vänstra sidan. Har sett det på ytterligare några klockor, minns ej märken.
 
Topp