• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lugholes - vad är grejen? :)

jandan

Panerai
Gillar! Enkelt att byta band, och jag retar mig inte på utseendet. Fast egentligen är det för mig en "icke-fråga", det funkar ju att byta band utan lugholes också...
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Riktigt bra fråga tycker jag. Man kanske sparar 10 sekunder när man byter. Blir mycket i längden för en klockdåre....

moVJUXWl.jpg
 

san

Cartier
2-Faktor
Det är som sagt främst av bekvämlighetsskäl som lugholes är att föredra. Praktiskt men ingen deal breaker.
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag har en skum grej på en gammal Seamaster från 1958. Lughole i singular! Alltså bara hål på ett enda bandhorn. Fattar absolut inte vad grejen är med det.

image.jpg


image.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
För mig, som mest gillar lite tooligare klockor, känns lughål som en självklarhet. Tycker de är praktiska OCH snygga. Kan inte förklara bättre än så :)
 

Johan M

Cartier
Jag tycker det ser lite coolt ut men funktionsmässigt bryr jag mig inte. Väldigt gamla lugholes kan se slitna ut med mycket slitage och är klockan väldigt polerad så hålen sitter nära avfasningen på t ex Rolex modeller, då är det inte heller snyggt. Jag tror förresten det var därför de slutade göra dem ;)
 

Lithium

Cartier
Tycker det är snyggare utan hål i bandhornen, men kan se en fördel vid byte av band.

Nån som vet om det finns klockor som har spår i bandhornen på undersidan? Skulle underlätta vid byte av läder- och gummiband.
 

Bramster

Omega
Tycker faktiskt att det är någorlunda snyggt. Ända anledning varförr de inte finns på de flesta klockor är nog att majoriteten inte tycker likadant.
 
Topp